hbo Creative Commons License 2008.04.23 0 0 3570
Ez olyan szep hogy archivaljuk:

Félidőben a kabinet: két év tükörben

Április 23-án, azaz ma két éve, hogy az MSZP megnyerte a választásokat. Sorozatunkban a munkaügy és a közigazgatás, az oktatás, az egészségügy területén történt változásokat, sikereket, kudarcokat vettük, illetve vesszük számba. Gyurcsány Ferenc reformkormányt és reformkormányzást ígért
választási győzelme után, a lendület azonban elveszett. Változást a bársonyosnak nevezett reformfolyamatok ígérnek.

A reformlendülettől a kisebbségi kormányzásig

"Igazságos országot kell teremteni. Nem nagy teljesítmény fátyolos hangon beszélni a nyugdíjasoknak. Fel kell emelni a nyugdíjakat, valós program kell. Ez csak a szocialista pártnak van (...) A programunk megvalósítható, de ehhez az egész országra szükségünk van, én egyedül nem tudom megcsinálni. Tettekre van szükség a sikerhez" - ezekkel a szavakkal zárta Gyurcsány Ferenc kormányfő a 2006-os választások előtt az Orbán Viktorral folytatott tévévitát. A választás éjszakáján - pontosan két éve - a szocialisták és a szabad demokraták örülhettek; felhatalmazást kaptak a folytatásra. Gyurcsány reformokat, kiigazítást, gazdasági dübörgést ígért. A fordulathoz azonban határozott lépések kellettek. A Medgyessy-kormány (kizárólag az MDF által nem támogatott) kétszer száznapos programjának áthúzódó költségei, az önként vállalt reformkényszer és a váratlanul kemény külgazdasági korlátok miatt komoly egyensúlyozásra volt és van szükség. Még egyszerűbben: sokkal kevesebbet lehetett költeni, mint korábban.

Mindezek következtében, és ha részben kényszerből is, de két év alatt nagyobb átalakításra került sor a közszolgáltatások szinte valamennyi területén, az egészségügytől a közigazgatásig, mint az azt megelőző majd' két évtizedben. A kormány két év alatt a kiigazítás nélküli 2006-os mintegy tíz százalékról nem sokkal több mint öt százalékra mérsékli a hiányt. Ez előre látható módon, sőt, még annál is nagyobb mértékben vezetett a növekedés ütemének mérséklődéséhez. Szinte elapadásához. A nemzetközi gazdasági környezet romlása amúgy szinte valamennyi európai országban csökkentette a növekedés ütemét és a növekedési kilátásokat is. Ennek tükrében a tavalyi, 1,3 százalékos és az idén várható 2,4 százalékos növekedés bár szerény, de nem lebecsülhető. Hitelessé azonban ez a két szám akkor válik, ha 2009-től Magyarország viszszatér a 4 százalék körüli növekedési pályára.

A konvergenciaprogram teljesítésének, vagyis az államháztartási hiány csökkentésének másik oldalán az áll, hogy 2007-2008-ban a reálkeresetek mintegy 4 százalékkal csökkennek, bár a nyugdíjak megőrzik vásárlóértéküket. A jövedelem veszteség akkor is érzékeny, ha az 1995-1996-os konszolidáció, a Bokros-csomag a bérek vásárlóértékének 17, a nyugdíjak 18 százalékát elvitte.

"Nem ígérgetni kell az adócsökkentést, meg kell csinálni" - mondta Gyurcsány Ferenc Orbán Viktornak a már idézett televíziós vitában. A nagyobb mértékű adócsökkentés azonban még ma is várat magára - a szocialista/szabad demokrata szakításának ez az egyik oka. Az úgynevezett kisadók összevonására a szociális partnerek tiltakozása miatt nem került sor; a kormány által kidolgozott javaslatot az Országos Érdekegyeztető Tanács mindkét oldala elutasította. A személyi jövedelemadó-terhelés 2008-tól az adójóváírást igénybe vevők körének szélesítésével mérséklődött. 2008-tól már évi 50 millió forintos nyereségig van lehetőségük - bizonyos feltételek teljesítése esetén - a vállalkozásoknak csupán 10 százalékos társasági adókulcs szerinti adózásra.

Elmaradt viszont az ingatlanadó általános bevezetése.

A kormány sokat tett a cégalapítás megkönnyítésére, ingyenessé váltak bizonyos céginformációs szolgáltatások, az interneten ingyen megtekinthető a Cégközlöny, bővült a céginformáció, az APEH szolgáltatásai és nyilvános adatai.

A feketegazdaság elleni program már komoly bevételeket produkált. Közel kétszázezerrel lett több a járulékfizető, tizenegyezer vagyonosodási vizsgálatot tartottak, a kifehérítésből származó állami bevétel elérte a nyolcvanmilliárd forintot. A járulékfizetési fegyelem erősödése is jelentős szerepet játszott abban, hogy tavaly az egészségbiztosítási alap történelmi fordulatot végrehajtva többlettel zárt. A pluszpénz az egészségügyben maradt.

Az egészségügyi reform a járulékfizetők számának megugrásával, a gyógyszerárak kézben tartásával, a patikaliberalizációval, a kórházi kapacitások átszervezésével, illetve csökkentésével nagy lépésekkel haladt előre. A közvélemény azonban inkább csak a vizitdíj és a kórházi napidíj népszavazási bukását jegyzi meg. A kormányzat (és most már láthatóan a koalíció számára is) komoly mélyütésnek számító népszavazás után a politikai vezetés kénytelen lépni; a szocialisták visszatérnek eredeti elképzelésükhöz, a magántőke nélküli modellhez.

Erre nemcsak a népszavazás kényszeríti őket, hanem egy hosszú folyamat, amely Gyurcsány Ferenc balatonőszödi beszédének kiszivárogtatásával kezdődött, az utcai erőszakkal folytatódott, s végül a már szinte biztos koalíciós szakításig jutott el.

Az elmúlt két év eredményeinek kommunikációja, illetve elfogadottsága is szorosan kötődik Gyurcsány Ferenc személyéhez, a hozzá való viszonyhoz. A miniszterelnök az elmúlt két évben - az őszödi döccenő után is - folyamatosan és rendületlenül diktálta a tempót, hol 48, hol 12 pontot hirdetett meg. Ezek azonban csak hozzávetőlegesen valósultak meg. A kormányfő által legutóbb meghirdetett tisztasági csomag hét pontjából például csak három jutott törvényig. A miniszterelnöki programban átlátható, jogilag szigorú korlátok közé terelt kampány- és pártfinanszírozási törvényt, a pártok ifjúsági szervezetei finanszírozásának rendezését, Európa legszigorúbb összeférhetetlenségi szabályrendszerét, vezető köztisztviselők vagyonosodási vizsgálatainak elrendelését, a főállású képviselőség megteremtését (vagyis a honatyák eltiltását minden más munkától) és a képviselői tiszteletdíjak rendezését ígérte. Az összeférhetetlenségi szabályok, a vagyonosodási vizsgálatok és a pártközeli civilek pályázati támogatása ügyében sikerült határozatot hozni, a többibe beletört Gyurcsány bicskája.

A két év elteltével új szakasz kezdődik a kormányzásban. Immár az SZDSZ nélkül. A napokban határozzák meg, hogy mely gazdaság- és társadalompolitikai célokat tűznek ki a kisebbségi kormányzásban töltendő két évre. Az már most látszik, hogy a Munka, Tudás, Tulajdon program lesz a meghatározó, és a megkezdett reformokból sem akarnak engedni, még ha azokat "bársonyos" formában kívánják is folytatni.