Terroir Club Kóstoló
Domaine Huet borok kóstolója Noel Pinguet, a birtok igazgatója vezetésével
2007. október 24.
Terroir Club Kóstoló
Domaine Huet borok kóstolója Noel Pinguet, a birtok igazgatója vezetésével
2007. október 24.
http://www.huet-echansonne.com/Accueil/indexen.html
Magáról a birtokról igen részletes leírás talállható a Terroir Club oldalain.
http://www.terroirclub.hu/index.php?data[mid]=3&data[bid]=5
Vouvray önálló appellation a Loir völgye mentén. Tényleg? És tényleg megtaláltam Christian Callec A bor nagy enciklopédiájában, az első könyvebn amit levettem a polcról. Ott azonban szerény leírást találunk, úgyhogy érdemesebb a fenti címeken belelolvasni az ismertetőbe.
Pinguet úr általános tájékoztatójából megmaradt, hogy a birtok Párizstól 200 km-re délre található, egyetlen szőlőfajtával a chanin blanc-nal foglalkoznak. Biodinamika, vegyszer nincs, ami jó és a csillagok állását szerencsére nem ismerteti. Cukrot soha nem adnak a musthoz, pedig engedélyezett (!). Tessék vigyázni e vidékről származó más pincészetek boraival. Kézzel szüretelnek. A birtok 30-40 éves borai ma is igen jó formában vannak. Általánosabban a borvidék édes borai több, mint száz évesen is kiválóak, míg a szárazak 20-40 évig kitűnőek, általában 10 év után érik el a csúcsukat.
Csak nem a sok kén a titok? Már érkezik is a válasz a kimondatlan kérdésre, hogy minimális ként használnak.
Lássuk röviden a borokat és pezsgőket:
1) Pétillant Cuvée Échansonne Brut, olyan sauvignon blanc-ra emlékeztető illat. Champagne módon készült, palackban érlelt, de feleakkora nyomással (3 bar) és feleannyi cukor (expedíciós likőr), azaz 12 gr/l hozzáadásval készült. 2000-es és 01-es borokból vagyon összetéve. Nagyon jó, emlékezetes. 6 pont
2) Pétillant Cuvée Huet 2002, Hát nézzük az illatát. Mi ez a picit animális illat? Aztán petrol, német rizling is jön az illatban. Kóstoljuk meg, hát nem igazán jó inni, ugyanakkor hosszú az utóíze. Hű de gyorsan töltik a következőt. Ja, hogy ez u.a., miért? Az előző dugós volt, hmm. Így már érthető. Sokminden eltűnik, a hosszú utóíz marad, jó, de egy hajszállal nekem az előző ízlett jobban. 6 pont
3) Sec 2006 Le Haut Lieu, Rémálom évjárat. (Mármint Franciaországban.) A termés fele odaveszett, de itt segített a kézi szedés, lehetett válogatni. Korábban kellett volna mondanom, hogy október/novemberben szüretelnek. Maradékcukrot, fanyar barackot és grapefruitot érzek. 4,5-5 pont
4) Sec 2005 Le Haut Lieu (Wine Spectator 91 pont) 8-10 gr. cukor, kétségtelenül jobb. Finom barackos íz, aztán jön a grapefruit. 5 pont
5) Demi Sec Le Mont 2006, Gyümölcsös, mandulás, 20 gr cukor, a forrást kénnel állították le. 12,9-es alkohol. Októbertól márciusig volt hordóban. 5 pont
6) Demi Sec Le Mont 2003 (Wine Spectator 93 pont) Jó egyensúly, elegáns kesernye a végén, szeretem az ilyen lecsengést. 13,5 %, 26 gr. Cukor, 5,5 pont
7) Moelleux Le Clos du Bourg 1er Trie 2006, ennek már a nevében is benne van, hogy édes, meg, hogy (első) válogatás. Nagyon kellemes illat, emlékeztet a sárgamuskotály és némelyik hárs illatára. Édes és finom. 12%, 66 gr. Cukor, töppedt szőlő, kevés bottrytis-szel . Mintha egy kis sütőtök is lenne az ízében. 6 pont
8) Királyudvar Családi Válogatás édes bor a Lapis dűlő teraszairól 2006-ból. Itt mindenki mosolyog. Valaki az első, vagy második sorból megkérdezi a francia borászt, mi a véleménye a magyar borokról. Kicsit kitér a válasz elől mondván, hogy csak most ismerkedik velük. A szintén jelenlevő Anthony Hwang úr is mosolyog, én elismerően bólintok felé. Birsalmás, nagyon szép, kis körte is. November közepi szüret, 66 gr. cukor. Csak Magyarországon lesz forgalomban. 8 pont
9) Moelleux Le Haut Lieu 1er Trie 2003, 12,5 %, 87,5 gr. Cukor, édességben feljebb léptünk, 6 pont
10) Cuvée Constance 1997 (Wine Spectator 100 pont) Mitől is cuvée? Egyensúlyos, hársmézes. Egy éjszaka hosszat préselték, a nagymamáról nevezték el. 9-es sav, 11,9 alkohol, 131 cukor, Szép. 8 pont
Kén valóban nem sok lehet a borokban, mert másnap reggel frissen és fejfájás nélkül ébredtem. A két 8 pontos bor közül a tokajit választanám, de igazságtalan vagyok, hiszen nem tudjuk milyen lesz 10 év múlva.