Allesmor Obranna Creative Commons License 2007.05.08 0 0 39843
A vadászgépek zaja még növekedni fog egy ideig.
A Laval-fúvócső nemcsak növelte a kilépő gaz sebességét, de rendezte is az áramképet, ami a zajkép módosulását eredményezte, de egy külső szemlélő számára már nincs sok különbség két 130 decibelen dörgő szerkezet között.

De pl az ejektoros fúvócsövek áramlási vesztesége jóval nagyobb, a keletkező fúvócső körüli turbulenciák is nagymértékben befolyásolják a zaj jellegét.

Ami az utasgépeknél követelmény volt, az a vadászgépeknél egyenesen kerülendő.

Egy nagyméretű utasgép szárnyáról lelógó gondolában egy nagy levegőátfutású, de ami mégfontosabb: nagy kétáramúsági foku hajtómű hangja jóval elviselhetőbb, mert a kilépő gáz sebessége olyan 340-400 m/sec. Ez is volt a cél.
Ezek a szerkezetek kis és közepes sebességen majdnem olyan jó propulziós hatásfokkal rendelkeznek, mint egy légcsavaros szerkezet és valljuk be, ez utóbbi megoldás a légcsavarsík zúgásától eltekintve a lehető leghalkabb.
Mai hír, Zsukovszkíjban megkezdte végre a repülési próbákat a már a 90-es évek legeleje óta ismert Kuznyecov Nk-93-as hajtómű, ami szerintem a legelőremutatóbb ilyen konstrukció.
Nem elég hogy koaxiális a légcsavar és az ukrán Progressz D-27-eshez hasonlóan hajlított soklapátos konstrukcó, de ez nem egy egyszerű propfan (bár az se egyszerű) hanem ez egy turbo-propfan, hatalmas a hatásfoka, jelentős a tolóereje, alacsony a fogyasztása és ami a legfontosabb: kicsi a zaja.

Ez az egyik véglet.
A másik az F-22-es F-119-es hajtóműve, ez a szerkezet alig rendelkezik kétáramúsággal, az a 0,19-es érték jóformán a rendszer hűtésére szolgál, a lényeg, hogy a kilépő gáz sebessége még utánégetés nélküli maximál módon is akkora legyen a hangsebesség felett, hogy az 1,5-1,7 Mach-nál is többletet adjon a gépet körülvevő áramláshoz viszonyítva.
Mert ez a legnagyobb akadálya annak, hogy egy amúgy hatalmas teljesítményű hajtómű ha alacsony a kilépő gáz sebessége, képes legyen a repülő egyre növekvő ellenállását győzni.

A Raptor hangja is ennek megfelelően jelentős, utánégetővel hasonlóan szól, mint egy F-15-ös, de anélkül is van olyan hangja, mint egy Gripennek, forszázson.
Pedig az RM-12-es sem egy piskóta.
Előzmény: DAttis (39839)