A svájci SOB-nak (Südostbahn) szállított FLIRT-ről pár szót. A technikai részletekre most nem térnék ki, alapvetően olyan mint a MÁV FLIRT.
A komfortelemekről azonban egy kicsit bővebben. Mi az, ami Svájcban nagy szerepet játszik az utasok jobb kiszolgálása érdekében?
A jármű 4 részes, azonban oldalanként csak 4-4 beszállóajtóval szállították (ellentétben a MÁV 6-6 ajtós megoldással). Az ajtók környezete utasszámláló berendezéssel felszerelt. A csak 4 ajtó alkalmazása oldalanként a vonat gazdaságosságában és komfortjában játszik szerepet. Ezzel a megoldással majd 50 férőhellyel többet tudtak kialakítani, mint egyébként. Ráadásul a kocsik klímája így nem változik, szinte konstans. Nyáron a hőség nem jut olyan gyorsan a járműbe, télen viszont meleg marad. Az átszellőzés alig észlelhető.
A vonat 1 és 2 osztályú kocsikkal rendelkezik.
Férőhelyek:1. osztály 24
2. osztály 153 + 40 lehajtható ülőhely
Az 1 osztályú utastérben:
-az ablakok előtt nagyobb méretű asztalok
-Notebook csatlakozóhelyek
-2+1-es székelrendezés
-a székek külső oldalai rögzített, a dupla székek belső oldalain lehajtható kartámaszokkal szereltek.
-az ülőhely szélessége 450mm
-a barna szinű kárpit kiváló minőségű anyagból készült (velúr)
az üléseken "fejvédő kendő" cserélhető
-a utasteret a 2. osztálytól elektromos üvegtolóajtó választja el
-a padló szőnyeggel fedett
2.osztályú utastér:
- ablakok előtt kisebb asztalok
-2+2-es üléselrendezés
-a dupla ülések belső kartámaszai itt is lehajthatók, a többi rögzített
- vörös szinű kárpit
-bőven elegendő hely a kényelmes utazáshoz a székek között
Az utastérben a mennyezeten az utastájékoztató rendszer elemei találhatók, a beszállótérben ezen felül 15'-os monitorok vannak elhelyezve.
A járműben az akadálymentetsített WC legújabb generációja található (ez nem tudom mit jelent? A budi az budi:-)) ).
A kerékpárosok, a sielők részére az eszközök rögzítéséhez szükséges berendezésekkel a jármű felszerelt. A babakocsikat szintén van lehetőség rögzíteni. Ezek a berendezések szezonálisan ki-be szerelhetők. (télen inkább sícuccok rögzítése mint kerékpárrögzítő elemek)
A jármű természetesen fullklimatizált. A kiváló minőségű ablaküvegek a napsugárzás hőhatását csillapítják.
Hangsúlyozottan szerepel a cikkben:
Die SOB hat viel in komfortable Sitze in der ersten und zweiten Klsse investiert, azaz
A SOB nagyon sokat költött a kényelmes ülésekre az első és a másod osztályon is.
Néhány kép a jármű belsejéről és az utaskomfortról:
http://www.suedostbahn.ch/sw10201.asp
Úgy gondolom a képek magukért beszélnek, hogyan kellene az utasokat kiszolgálni.
Forrás:Eisenbahn-Revue 2007/3