Törölt nick Creative Commons License 2006.12.27 0 0 1439
Tulajdonképpen a td és TDI motorok közt sokkal nagyobb a különbség, mint az egy árva i betű. A kamrás dízelmotor, amelynél a hengerfejben elhelyezett előkamrába fecskendez az egylyukú porlasztócsúcs (300 bar környékén nyit), és a kamrából a hengerbe a már meggyulladt keverék jut be. Ez a motor igen megfelel a növényolaj üzemre, a porlasztás minőségére kevéssé érzékeny. Ha erre ráböknek egy turbót az már td. Ha még megtoldják egy intercoolerrel, akár már tdi-nek is nevezhetnénk. Ez a motor elég melegedős fajta terhelve.

A TDI-k nevében azonban a DI elsősorban direct injection-t jelent (sok márkánál egész érdekesen írják, did, DTI, - a gázolaj többlyukú porlasztócsúcson közvetlenül jut a hengerbe. Ez a motor kevésbé melegszik, viszont az elv jobban érzékeny a porlasztásképre, az üzemanyag minőségére.

Ezután jönnek a közös csöves gépek pl. a multijet,HDI, CDI, CTDI, TDCI itt a beporlasztáshoz használt nyomás már 1000-2000 bar közt mozog, itt az adagoló nem hengerenként szállít, hanem egy közös rendszerben állítja elő a nyomást és elektronikus úton nyitják be a hengerekbe, akár több részletben. Ez végképp kifinomult technika a tömény növényolajhoz szerintem. Bár biztos elmegy vele jó darabig, de itt már célszerű a karbantartás költségeit szem előtt tartani. Ráadásul drága új kocsiba spórolós üzemanyag... Akár garanciális aggályokat is felvet.

Van még a PD a VW-nek, az meg adagplófúvőkás, hengerenkén gyakorlatilag egy-egy adagolópumpa, a csúccsal egybegyógyítva. Szintén brutál nyomással.

Igazából nem vagyok étolajos szaki, én inkább a rendes bio-t ismerem. A kéttankosnál is érdekes kérdés a melegítés, hisz akárhány tankunk van a növényolaj dermed a tankban is, a csőben is, a szúrőben is. Izzítógyertyás megoldás is létezik, sőt a lassan melegedő TDI-kben ilyen rendszer van a hűtővíz melegedés meggyorsítására is. Én télen nem raknám tisztán a növényolajat se egytankos se kéttankos kocsiba, vagy meg kell oldani a teljes rendszer felfűtését. Dermedésgátló, benzin, vagy Spuri adalék, denaturált szesz vagy más bekeverése szerintem ajánlatos.

Az öreg kamrás második autóm nem ijed meg növényolajtól, bár csak kétszer ment tisztán azzal. Ezeknek való az leginkább.
Előzmény: makiiii (1436)