Frei Berger Creative Commons License 2006.12.02 0 0 3564

BARS: akik újonnan kapcsolódtak be, egy rövid összefoglaló az előzményekről. Én a fórumban közvetítő vagyok a fórum-látogatók és T. között, aki Drezdában él és hobbi-bunkerkutató, továbbá csak szótárból "tud" magyarul. T. megbízásából tettem fel anno a lentebb kétszer újra idézett BARS-térképet. T. a legtöbb BARS-helyszínt a BARS-országokban már bejárta, vagy más módon dokumentálta (én magam a Hajagra, Galgamácsára kísértem el, Szentes-L. és Tiszavasvári még hátra van, de jön.) 

 

A korábbi fordítások tévesek. A BARS=hóleopárd.

 

És most az új infók T.-től:

 

1. A 202-es és 504-es (Hajag) alaprajzainak összehasonlítása alapján (R-404, ill. R-409 rádiórendszerek helyiségei) arra a következtetésre jutott, hogy kb. 35 km-re DNY-ra a Hajagtól, az Ajka-Sümeg-Tapolca térségben egy vezetési pontnak kellett lennie, amellyel az R-404, ill. R-409 rendszerrel kommunikáltak (én, mint kívülálló, látok azon a környéken persze létesítményeket, de ez neki kevés - F.B.) Lásd a képet.

 

KÉRDÉS1: tudtok támpontot adni ahhoz, hol lehetett ezene a környéken egy viszonylag egyszerűen kinéző objektum (őrház, trafó, szennyvíztisztító és maga a bunker esetleg fedőépítményekkel)? Az oroszok szerinte szívesen telepítettek ilyen objektumokat gyakorlóterek szélére, így nem tűnt fel az objektum gépkocsiforgalma annyira.

 

2. T az alábbi következtetésre jutott a Hajag (504) szerepéről: a Hajag volt a BARS magyarországi kulcsállomása. 501 és 502 viszonylag gyengén védett létesítmények (üveges lépcsőház, földfelszíni létesítmények), ezeket magyarok működtették. A Hajagot a szovjetek, erősen védett, föld alatt, stb, ráadásul a közelben egy vezetési pont (lásd Kérdés1). Ha tehát 501 és 502 kiesett, akkor a Hajag át tudta vennei a szerepét, mivel külön kapcsolata volt 403-mal és 503-mal. Tisztán logikai úton az 503-nak bunkernek, de mindenképpen erősebben védettnek kell lennie, mint 501 és 502. És az 503-on kell lennie garázsoknak is a mobil technika részére (gördülő állomány, tartalékantennák és vontatók), a fő rendszer kiesése esetére, amik ugyen vannak a Hajagon, de nincsenek 501-en és 502-n. És persze a Hajag magasponton áll, a vezetési pont csak mélyebben fekvő lehetett.

 

KÉRDÉS2: T. várja a véleményeteket ehhez a feltételezéshez!

 

Előzmény: Volt tüzér (3562)