Ízirájder Creative Commons License 2006.10.30 0 0 988

bocs, onlineon nem találtam, de sztem érdekes

 

Vidéki repterek: sikersztori vagy kudarc?
Németh I. Gergely /Magyar Hírlap/

 

A látványos fejlesztések után most az elsõ fiaskókkal kénytelenek szembesülni a vidéki repülõterek üzemeltetõi. Néhány hónappal az indulás után a PécsBécs, majd a Debrecen-Budapest légi járat is megszûnt. Sármellék fejlõdése viszont töretlen.
Novembertõl megszûnnek a menetrend szerinti légi járatok PécsPogány és Bécs között. Errõl az üzemeltetõ Austrian Airlines szerdán tájékoztatta az Air Horizont Pécs-Pogány Fejlesztésért Kft.-t. A légitársaság döntését a járat alacsony kihasználtságával indokolta, noha az utasok száma fokozatosan emelkedett, és a közelmúltban volt, hogy egy gépre minden jegyet sikerült eladni - mondta Kõhegyi István, a Pécs-Pogány nemzetközi repülõteret üzemeltetõ cég ügyvezetõ igazgatója. Az Austrian Airlines a pogányi repülõtér március végi átadása óta heti négy alkalommal indított menetrend szerinti járatot Bécs és Pécs-Pogány között, az utasoknak a schwechati reptérrõl négy kontinens 73 városába volt csatlakozási lehetõségük. A döntés rosszul érinti az elmúlt években összesen négymilliárd forintos fejlesztésen átesett repteret, igaz, az üzemeltetõk egy német légitársasággal jelenleg is egyeztetnek egy Pécs-Pogány és Drezda, Stuttgart, valamint Frankfart repülõjárat beindításáról. Az sem kizárt, hogy a régiónak a jövõ ben Hollandiával és Svédországgal is lesz légi kapcsolata, és számítanak utazási irodák által bérelt charterek indítására is. Alig két hete szembesült hasonló döntéssel a debreceni repülõteret mûködtetõ Airport Debrecen Kft. Az OLT Légitársaság bejelentette ugyanis, hogy megszünteti alig fél éve indított Debrecen-Budapest légi járatát, amely az elsõ menetrend szerinti repülõjárat volt Magyarországon több mint három évtized óta. A járattal a hajdúsági megyeszékhely bekapcsolódott az európai légi közlekedésbe. A célcsoport a térségben dolgozó üzletemberek voltak. A megszüntetést itt is az alacsony kihasználtsággal indokolták. Igaz, az Airport Debrecen Kft.-nél kérdésünkre arról számoltak be, hogy az utolsó idõszakban maximális telítettséggel mentek a járatok, sõt néhány esetben - a Debrecenben rendezett futó-vb-nek köszönhetõen - mintegy húszan le is maradtak a járatról helyhiány miatt. Mindenesetre a cég több légitársasággal is tárgyal, és miközben tavaly egész évben mintegy 34 ezer utas fordult meg a reptéren,idén már negyvenezer fõ körüljárnak. Jól megy viszont a sármelléki reptérnek. Az ír Ryanair október 31-én indítja el új járatát Frankfurtba. A Hévíztõl tíz kilométerre fekvõ repülõtérrõl így már 13 európai város érhetõ el közvetlenül, s a Ryanairnak köszönhetõen a hazai repülés történetében elsõ ízben fordul elõ, hogy vidéki repülõtérrõl télen is menetrend szerinti járatokat indítanak. Palkó Lajos, a létesítményt üzemeltetõ Cape Clear Aviation Kft. marketingigazgatója szerint a londoni járat kihasználtsága kezdettõl meghaladja a nyolcvan százalékot, és jövõre akár újabb Ryanair járat indítása is lehetséges. A magyar és ír befektetõk által alapított üzemeltetõ cég az elmúlt három évben két és fél milliárd forintot fordított fejlesztésre, amelynek keretében - egyebek mellett - idén májusban új utasterminált is átadtak. Erre szükség is volt, mivel az utazók száma a tavalyi huszonötezer után idén valósíznûleg meg fogja közelíteni a nyolcvanezret, 2007-ben pedig talán a 120 ezret. A várakozások szerint az utaslétszám az évtized végére elérheti az évi háromszázezret is, és ha ez teljesül, megkezdõdhet egy új, évi egymillió utas fogadására alkalmas terminál építése. Addig is, az áruszállítás fejlesztése érdekében jövõre megkezdõdik egy új cargo terminál építése, valamint a létesítmény szomszédságában egy ipari park kialakítása. Sármellék pozícióját erõsíti, hogy kifutópályája Ferihegy után a második legnagyobb: hossza két és fél kilométer, szélessége hatvan méter. Ezzel 150200 fõs gépeket is képes fogadni, márpedig a légitársaságok ma már kimondottan ezt a méretet preferálják, mivel az üzemeltetési költségek alacsonyabbak, s ezáltal a jegyárak is vonzóbbá tehetõk. A következõ években a régióban új szereplõk is megjelenhetnek, miután pályázat útján értékesítették a szentkirályszabadjai repülõteret. A pályázatot az olasz Italig Progetti SRL nyerte meg, ám a megadott határidõig nem fizette ki a vételárat, így végül a második helyezett Budawest Airport veheti át a létesítményt - mondta Büki Szilvia. Veszprém város jegyzõje szerint a magyar vállalkozásnak november lo-ig kell az egymilliárd forintot átutalnia, a következõ években pedig meg kell teremtenie a feltételeket ahhoz, hogy a - korábban katonai célokra hasznosított - légibázison is megkezdõdhessen a polgári légi közlekedés. Hamarosan milliárdos fejlesztések indulhatnak a Székesfehérvárhoz közeli Börgönd repülõterén is. Itt a Biggeorge 's NV Zrt. ingatlanbefektetõ társaság készül egy évi több mint egymillió utast fogadni képes légibázis kialakítására.