G. Bear Creative Commons License 2006.10.11 0 0 9636

 

SzVSz sok mindenben igazatok van, nem igazán megelőzés jellege van így.

 

Megelőzés akkor lenne, ha alapvetően szabálytisztelő környezetben mozognánk és mindenki minden átjáróban óvatosan, megfelelő körültekintéssel menne át általában, ennek következményeként általánosságban kevés lenne az átjárókban bekövetkező baleset, akár sorompós, akár biztosítás nélküli. Ennek ellenére valamiért az adott, nem biztosított ponton (átjáróban) a többinél (kirívóan) nagyobb számban következne be baleset, tehát az emberek egy jelentős része - szabálytiszteletük ellenére - valamiért megfeledkezne az óvatosságról. Ekkor lehetne feltételezni, hogy a fénysorompó telepítésével javulna a helyzet. Így csak annyi történik, hogy eddig a biztosítás nélküli átjárón követendő szabályokat sajnálták le nagyívben, ezután meg a fénysorompót fogják. És eddig a biciklis "bemutatott" a járművezetőnek, ezután meg a biciklis "be fog mutatni" a járművezetőnek, de valóban lesz egy egyértelműbb hivatkozási alap. Fedezetlen átjáró esetén ugyanis (elvileg) nem tilos átmenni, amíg a vonat a megállóban áll, mert csak akkor tilos, ha vasúti jármű közeledik. Azaz sokkal emberbarátibb, mert amíg meg nem áll, a gyalogos vár, majd amikor megállt, a gyalogos át tud menni és még eléri (különösebb rohanás nélkül) a vonatot, majd amikor megmozdul, vagy sippant, akkor megint minden gyalogos (kerékpáros, stb. közúti közlekedő) megáll és megvárja, amíg a vonat elmegy. Aztán fel lehet ébredni, mert ez így a valóságban elég régóta talán sohasem fordult elő... Így viszont valóban mindvégig tilos lesz, amíg piros, és nincs vita, hogy közeledett-e vonat, vagy sem, már amíg működik.

 

A szkeptikus fogalmazás ellenére sem vagyok ellenzője a sorompóknak, csak néhány dolgot talán át kéne értékelni. A Felügyeletnek pl. az előzárási idő (azon belül a kiürítési, stb. idők) fogalmát egy ilyen helyen, mert mondjuk ha a vonat mh-re beérkezése után 5-10 másodperccel zárna csak le a sorompó, akkor még reális is lenne a "forgalomzavarásunk". A HÉV (jellegű vasutaknak) a megállóhelyen való áthaladásokat, mivel ilyen helyen a sorompó a megálló vonatokhoz van hangolva, minden vonattal megállni és megvárni, amíg a sorompó lezár, jelenleg ez csak néhány ritka kivételnek számító vonatot érintene. A közúton közlekedőknek meg végre a sorompóhoz és egyáltalán a szabályokhoz való viszonyukat kéne átgondolni. És ezen is lehetne változtatni, az lenne az igazi megelőzés: NEVELÉSSEL!

 

Ismétlem, a fentiek szerény (magán)véleményem szerint értendők. (Egyébként meg - "szintén SzVSz" - egyetértek az ezzel kapcsolatban elhangzott "aki... dögöljön meg!" elvvel...)

 

Üdv!

Előzmény: exBPO-700 (9619)