- a második hajó neve helyesen: MAJESTIC, mindkét hajó besorolása sorhajó, és nem csatahajó (Sárhidai, ugyanott)
.........
Az osztalyozasi hiba nyilvanvalo, csak itt - sajnos - nem Sarhidai javara. A vitorlas hajok letuntevel megszunt a ,,sorhajo" elnevezes, bar egeszen a XIX. szazad vegeig tartotta magat. Sok helyen problema volt a csatahajok osztalyozasaval (a ,,sorhajo - linyejnij korabl"- ,,linkor" csak az orosz flottaban maradt meg; de, peldaul, itt is a csatahajokat egeszen 1906-g ,,eszkadrennij bronyenoszec"-nak neveztek, azaz ,,flotta pancelosnak".) Nem volt kulonb sem az angol, sem a tobbi haditengereszet. 1906-tol az ujjonnan vizrebocsatott hajok eleg sokkaig a ,,drednought" nevet viseltek, ami nem onnev volt, hanem osztaly-elnevezes.
Altalanosan elfogadott, hogy a XX. szazad elejetol ezeket a hajokat ,,csatahajonak" nevezik. (Ha jol emlekszem - mopst nincs keznel - a szazad elejen kiadott ,,Negy oceanon at" (?) magyar nyelvu konyv utolso koteteben megvan az osztrak-magyar flotta osztalyainak leirasa, ami ugyancsak a kor nyelvzavarat, illetve szokasait tukrozi. Barmely antikvariumban megtekintheto, vagy a kozponti konyvtarakban. A nev pontossagat nem garantalom, de a konyvet igen nehez osszeteveszteni barmivel is).
.............
Észrevételeim:
- a MAS naszádok rövidítése eredetileg a Motoscafo Anti Sommergibli (tengeralattjáró elleni motoros) megnevezésből ered, eredetileg az Adrián tevékenykedő osztrák-magyar és német tengeralattjárók ellen akarták használni de erre a feladatra alakalmatlan volt. Ezért más fegyverzettel, más feladatkörrel használták az olaszok. A MAS-okat Genova és LA Spezia tengerészeti arzenáljaiban gyártották, felhasználva a SVAN gyár korábbi, de sikertelen terveit is. (On the Edge of the Great War: Italian Combined Operations in the Adriatic, 1915-18)
..................
a MAS-ok elnevezesenek ,,desifrirozasat" a kovetkezo konyvekbol vettem:
1. Bolynih A.G. ,,Morszkije bitvi Pervoj mirovoj: Shvatka gigantov. - M.> ACT, 2000 (Bol'nih. ,,Az I. vilaghaboru tengeri csatai: Az oriasok harca"/ orosznyelvu kiadas.
2. Bertiani A. ,,La Marina Italiana, 1914-1918", bolognia, 1926./ olasznyelvu kiadas)
..................
- az akcióban a MAS 5 és a MAS 7 naszádok vettek részt, nem a MAS 3
................
a fentebb emlitett olasz konyvben a MAS-3 szerepelt.
................
- az elsüllyesztett osztrák-magyar gőzös neve helyesen LOCRUM, és a 924 BRT-s hajót túlzás óriásgőzösnek titulálni
...............
Valoban hiba, nem jartam elegge utanna. Kiigazitast koszonom.
...............
Észrevételeim.
- a támadás 1917. november 1-ről 2-re virradó éjjel zajlott
..............
- romboló neve helyesen ZEFFIRO, a másik hajó pedig nem romboló, hanem torpedónaszád volt, és neve helyesen 9 PN, és azt is a romboló vontatta a Pola elleni támadáshoz
a 9PN ,,naszad" elnevezese ismet az osztalyozas rendszertelensegebol fakad. A magyar nyelvben nincs pontos meghatarozasa, ugyanis ezek a hajok kisebbek, mint a rombolok, de nagyobbak a naszadoknal. Fuuu, megprobalom elmagyarazni. Ez k.b. ugyan az, mint ami a ,,tuzersegi" naszad eseteben ervenyes. A magyar szaknyelvben ,,tuzersegi naszadnak" neveznek folyami ornaszadokat es gyarmati ,,tuzersegi hajokat". Az angol nyelv peldajan tudnam elmagyarazni a legjobban: a ,,tuzersegi naszadokat" az angolban ,,gunboot"-nak nevezik (ugyan ugy, mint a ,,torpedonaszadot - T-boot-nak), az, amit gyakran a magyarban ,,tuzersegi naszadnak", valojaban mar hajo - az angolban ,,gunship" (az emlitett 9-es eseteben, elso vilaghaborus osztalyozas szerint ,,T-ship" neveznek; a rombolo ,,destroyer"). A szazad elejen ezek (T-ship) meg az osztrak-magyar flottaban is kulon elnevezest viseltek - ,,torpedo-lanchirozok" (lehet, hogy rosszul irtam, majd lesz, aki kijavitja).
Meg egy egyszeru pelda:
(ex TEGETTHOFF öreg kazamatahajó)
Eredetileg olyan osztaly, hogy ,,kazamatahajo" nem letezett (ezek is a csatahajokhoz tartoztak). A kazamata doboz-szeru pancelzat elrendezest takart, es a tobbi flottanal egyszeruen ,,kazamata-pancelos hajoknak" soroltak be (mint kesobb megvolt - mas osztalyoknal - a ,,barbet-pancelos" vagy egyebb elnevezesek.
...............
- a WIEN és BUDAPEST páncélosokat már 1917. októberében áthelyezték az olasz fronthoz közelebbi állomáshelyre, október 30-án meg is érkeztek Triesztbe
- az 1917. november 16-i akcióban csak 14 torpedónaszád alkotta a két páncélos tengeri kíséretét, az égen 3 saját tengerészeti repülő fedezte őket
- A parti ütegekkel vívott 4 órás tűzharc során (10.35-től 14.30-ig) az osztrák-magyar egységeket csak olasz hidroplánok, majd 2 MAS naszád és több romboló támadta, egyéb felszíni egységek illetve tengeralattjárók nem
7. 37. o.:
"1917. december 10-én indult az akció. Két romboló indult el Velencéből, a MAS-9 és a MAS-13 naszádokat vontatva maguk mögött... a két naszád önállóan folytatta útját, és 23.55-kor elérték a külső mólót (Trieszt -otranto) - innen kezdődött a hálózár. Működésbe léptek a hidraulikus fémvágó ollók, majd a hajók csendben beosontak az öbölbe. Fél órával később azonosították a célt - a "Wien" és a "Budapest" a belső kikötőrésznél álltak. A MAS-9 parancsnoka, Ricco hadnagy 200 méterre közelítette meg a páncélos hajót és kilőtte torpedóit. mindkettő célba talált...A "Wien" öt perc alatt elsüllyedt, fedélzetén 46 emberrel (a többiek a kikötőben voltak szabadságolva).
.............
A tobbire is valaszt adok, csak sajnos lejart az idom.