-prokee- Creative Commons License 2006.05.23 0 0 52144

Naszóval, ígértem egy rövid infót.

 

Szubjektív szempontok alapján 15 nagy gyártót tudok felsorolni (na nem fejből, az alkatrész-infós oldalról másolgatom ki :) ). Ezeket én "márkatulajdonosoknak" nevezem. A teljesség igénye nélkül egy lista, ki milyen márkát gyárt, csomagol, terjeszt, birtokol:

 

- Arvin-Meritor: pl.  Purolator, Tesh, Gabriel

- TRW Group és Federal Mogul (itt nem vágom, ki kié pontosan): pl. Champion, TRW, Ferodo, Remsa, Lucas

- Dana Corporation: Quinton Hazell kompletten, Commercial Ignition, Lip(Mesa), Perfect Circle, Victor Reinz, Wix

- Metelli: Metelli, Graf, Cifam

- Mark IV: Mark IV és Dayco

- Tenneco: Monroe, Walker

- Standard Motor Parts: Lemark, Intermotor, Carol

- Continental: Conti, Continental, Ate

- ZF: Boge, Lemförder, Sachsű

- Honeywell: Fram (Sogefi Group-pal közösen), Autolite, Jurid, Prestone

- Magneti Marelli: Magneti Marelli, Cofap, Itab, ex-Bradi

- TMD Friction: Don, Mintex, Textar, Pagid, Cosid

- Sogefi Group: Fram (Honeywell-lel közösen), FIAAM, Tecnocar, Purflux

- LUK: HK, LUK, INA

- Brembo: Brembo, Norrbit, AP, Breco

- Delphi: Mindenféle, csak csomagol és logóz.

 

Ez 16 lett, mindegy. Opel Astra kisebbik betétet például kizárólag a Remsa gyárt az egész TRW csoportnak, tehát mindegy, hogy Ferodo, Lucas, vagy Remsa betétet veszel.

Ezen kívül van egy csomó keresztbegyártás is, meg átcsomagolás. Kifejezett példa erre a Delphi és a QH, millió és millió olyan alkatrészt láttam ilyen dobozokban, amit más gyártott. Legtöbb esetben az eredeti logo is ott van (Delphi - BorgBeck kuplungok teli vannak Valeo, Sachs, LUK cuccokkal), néhány esetben utólag (!!!) reszelik ki belőle. Láttam hegyekben olyan Ford Mondeo hidraulikus kinyomócsapágyat, ami QH csomagolásban eredeti gyári cuccot tartalmazott, de ott, ahol a gyárin egy Ford embléma volt, a QH-n egy kis reszelésnyom. Minden másban megegyezett, kivéve az árát - az olyan negyede volt.

 

A Gabriel anno technológiát váltott (a halvány, piros-kék matt papíros dobozról a fényes, piros dobozos csomagolásra váltott, innen lehet tudni, hogy az új generációs gátlókat fogod kézben), és ezért egész Európában szénné akciózta a régi gátlóit. Gomb áron lehetett Gabriel gátlót venni. A gond az volt, hogy nem tudtak annyit gyártani, amit a pórnép meg ne vett volna, ezért vásárolniuk kellett, hogy fedezzék az igényeket. Én meg lestem nagyokat, mikor visszahozták gariba a Gabriel gátlókat, és nem akartam elfogadni, merthogy Sachs felirat volt rajtuk (egyébként meg volt ütve, nem garis problem volt...)

 

Gyári beszállításról: Igen, valóban, majdnem minden Aftermarket gyártó elmondhatja magáról, hogy gyári beszállító. Ez azonban nem azt jelenti, hogy pl. a Pagid Audi-beszállító, hanem azt, hogy igen, volt egy nagyobb széria TT Coupé, amibe ezt a betétet rakták, mert többé-kevésbé elfogadható minőségben tudtak nagy mennyiséget olcsón szállítani. Ez cseppet sem minőség kérdése - lásd új Swift első betétje és tárcsája.

 

Egy adott gyárnak egy időben egyébként mondjuk fékbetétre egy típuson belül is lehet több beszállítója, erre jó példa a Swift esetében a Denso/NGK dolog. Mikor miből vásároltak be nagyobb tételt - ami aktuálisan raktáron volt, azt beletették.

 

Még egy dolog: nem lényeges a név, de volt olyan (magyar) szűrőgyártó, aki azzal hirdette magát, hogy nemtomhány neves autógyárnak beszállítója. Ez jó reklám, csak nem tették hozzá, hogy nem szűrőt szállítottak be, hanem valami apró hülyeséget, ha jól emléxem, valami tömítőszivacsot a fűtésboxhoz, azt sem a gyárnak, hanem a BEHR-nek...

 

Ja, mégvalami: ha megbizonyosodsz arról, hogy pl. Ford Orion 1.8D 1991-es évjáratának kombi verziójába a Brembo szállított féktárcsát, akkor sem biztos, hogy ha rendelsz ebbe ugyanilyet utángyártottban, akkor azonosat kapsz. Erős minőségi különbség lehet ugyanis az OEM (gyári első beépítés) és az Aftermarket (utángyártott) között, ráadásul bármelyik irányba... Sőt, Opeléknél minden egyes típusra létezik kétféle gyári betét. Van "első beépítés", azonos azzal, amivel a gyárban összerakják az autót, illetve "szervízanyag", amit a gyári szervízben cserére javasolnak. Mi ezt "nagyongyári" és "kicsitgyári" névvel illettük - jelentős különbség észlelhető árban és minőségben is...