Andó Gergely Creative Commons License 2006.05.10 0 0 227469

Vasárnap „soron kívül” látogatást tettem Dél-Baranyában, mivel azon a napon közlekedett utoljára személyvonat a Dráva határfolyóval párhuzamos Barcs – Sellye vonalszakaszon Sikós, Harkány és Villány irányába.

 

 

Az odautazáshoz a napi három „sebesvonat” egyike volt kiválasztva. A vonat menetrendszerint 7.30-kor indult – volna a Déliből. Ám odaérkezve meglepve láttam, hogy már 7.25-kor elmegy vágányzári munkák miatt. Ja, hogy erről az Elvira sem tudott? Nem ügy, a CÉG úgysem vállal felelősséget az Elvira dezinformációs rendszer adatbázisának valóságtartalmáért.

 

A pénztárban egy 180 km-es jegyet akartam kiegészíteni 280 km-esre. Ez nem volt könnyű menet. Mondtam, hogy Sellyén át kérem, de valami 20 éves végletesen elhasznált és szétesett füzetből végül 80 km-es különbözetet állapított meg, Szigetváron át. Elvitatkoztunk egy darabig azon a ténykérdésen, hol is van Sellye. Javasoltam nézze meg a menetrendkönyvébe. Csakhogy neki olyan nincs! Így annak megállapítása is lehetetlen hogy mekkora jegy is kell ha az utas nem a közvetlen útirányon, vagy nem Délis kiindulási állomással váltja meg a jegyét!!! Még szerencse, hogy nálam volt menetrend, és így be tudtam diktálni azokat az adatokat, amik az ő munkavégzéshez szükségesek és neki kéne tudni!

 

Aztán hosszas vita után SEM sikerült kiverni belőle egy kiegészítést. Adott simán egy 100-as jegyet. Csakhogy mindkét jegy a Déliből volt így érvényes, és egyik sem Baranya megyére! Ezt kifogásoltam is. Erre ráírta olvashatatlanul, hogy „tartozik” és a másik jegy számát. Szerintem ezzel sem voltam előrébb, és teljesen szabálytalan is, ráadásul a biankó jegyemre sem tett keletbélyegzést, melynek hiánya drága móka lett volna! Aztán kiderült, hogy keletbélyegzője sincs, így „kényszerből” végülis egy pénztárbélyegzést és egy dátum bélyegzést tett a gépi jegyre (így azon már lett 4 pecsét, és egy felirat). A Mekk mesterkedése 594+326 forintba, azaz 921-be került, míg 280-ra kiegészítve 868 lett volna az összeg. 53 forintot „buktam”, aminek persze lesz következménye…

 

A vonat 12 kocsiból állt, én két-háromra számítottam. 7 By mellett öt Bhv kocsi is volt rajta egy fehérvári inga képében, vezérlőstül. A jelentős szerelvényhossz alacsony kihasználtságot eredményezett. Köszönhetően a Dombóvártól való személyvonati közlekedésnek a vonat a megállók és állomások többségébe nem fért el a peron mellett. Mi cipeltük ugyanis le a vasárnapi esti mentesítő szerelvényét is. Csakhogy hétfőn – hazafelé – keresztezve e vonattal megint 12 kocsis volt a vonat! Akkor vitte vissze a plusz kocsikat tán?

 

 

 

Pusztaszabolcson már vártunka szembejövő vonatra. A vonatból kihajolva unalmamban fényképeztem az állomást. Ezt észrevette a menesztő néni és közölte:
- Ha nincs engedélye akkor tudja, hogy bűncselekmény, amit csinál?
Nem, nem tudtam. Sőt pont máshogy tudtam. Azért felháborító, hogy hanyag, trehány munkavégzést folytatnak, ha az utas ezt szóvá teszik, akkor siránkoznak, de arra azért van kapacitás – ha már a minőségi utastájékoztatásra nincs – hogy nem létező büntetőjogi kategóriákkal vádolják meg az utasokat! Ő is be lesz emiatt jelentve…

 

Köztörvényesezni csak nekem szabad, neki nem! :) Ez a kettős mérce!!! :)

 

A vonat végül végtelennek tűnő órák után, a Dombóvár utáni megállókban 0-2 fő közötti utascserékkel befutott 15 perc késéssel Szentlőrincre. A késést az okozta, hogy még a gépmenetek elől is minket vágtak félre, így persze nem értük el a dombóvári keresztet az IC-vel, így Döbörközön álltunk vagy 6-7 percet… Ez tipushiba lehet, hétfőn is Döbörközön volt a kereszt…

 

Döbrőközön a 8002-es

 

A sellyei Bz-n már szép számmal voltak vasútbarátok, noha a pesti vonattal csak 4-en érkeztünk Burmázás okán, abból az egyik utas EuroDomino menetjeggyel utazva, lévén német államplogár…A Bz-n voltak FIP-es utasok, a tiszteletbeli magyar Karel Benes és barátja.

 

Az utazás magyarország leglassabb vonatával nem volt unalmas, aminek oka az igen-igen sűrű fotómegállások. Ez utóbbi nem jöhetett volna össze a vonatszemélyzet rugalmas hozzáállása nélkül. Mondjuk ők csak betartották a vonatkozó rendelkezéseket, a megállóhelyről addig nem menesztette el a kaller a vonatot, míg nem álltak fenn az előrt feltételek, például nem állnak utasok a vonat előtt a síneken…

 

Jegenyék                 Ártéri erdő

 

Szerncsére az esőt lekéstük, így egész nap jó időben utazhattunk. A vonat a 43 km-es utat 1 óra 41 perc alatt teszi meg, 25,5 km/órás átlagsebességgel. Ezzel a Magyarország leglassabb vonata cím “büszke” tulajdonosa volt e járat – vasárnapig. Másnap a vonatpótló busz már 40 perccel hamarabb leküzdte a távot... Mondjuk ez a “magas” átlag is csak annak köszönhető, hogy a szakasz eleje és vége 80-nal, illetve 60-nal járható! A középső 26 km-t 1 óra 20 perc alatt tehettük volna meg – ha nem késünk a fotózás miatt 25 percet – 19,5 km/órás átlaggal. Igaz utóbbi értékben a homogén 20 km/órára engedélyezett pályába “ideiglenesen” betett több km-nyi 10 km/órás szakasz bele sincs számolva!

 

10-es_utazosebesseg  Drávatamási

 

Fizető helyi utas e vasárnapi napon nem nagyon volt. Az a kevés is zömében Sellye és Drávafok között, ahol még 60-nal mentünk. A falvak egyrészt messze is vannak legtöbb helyen a vasúttól, másrészt hatalmas bennük a munkanélküliség, nem utaznak a helyi lakosok sehova, harmadrészt ha utaznak sem vonattal teszik, mert az nem a “helyi” központba (pl. Szigetvárra) visszi őket hanem másik irányba…

Így a helyenként 112 éves sineken döcögő vonat nagyon nem fog hiányozni senkinek. Az utolsó napra is távoli tájakról érkeztek az utasok. Az utolsó vonaton például osztrák és német állampolgár is volt, míg az Ormánság 0-1 fővel képviselte magát…

 

Bevágás útátjáró

 

A virággal és egy “utolsó vonat” felirattal díszitett vonat 10-15 perc késéssel ért Sellyére 20.20 kürül. A még délben szerzett késést nem sikerült 8 óra alatt sem ledolgoznia…

 

Vörös tárcsa az utolsó kocsin. Elment az utolsó vonat...

 

Itt még jó fél órát kellett volna várni arra, hogy a vonat tovább közlekedjen Szentlőrincre, ahol csatalkozás volt Pécsre. Ám mivel – jellemző módon – a vasútbarátok fele kocsival jött a jeles eseményre, így szabad kapacitásukat felajánlva bevitték kicsiny csapatunkat Szentlőrincre kocsival, ahol elértünk egy korábbi pécsi vonatot.

 

Végülis érthető? Ki az, aki képes fél órát várni egy vonatra a mai világban? Mert úgy tűnik a legelvetemültebb vasútmániások sem…

 

Szentlőrincen a Szombathely-Pécs mentesítőt értük el. 2 darab Bp kocsiból állt. Ennek örömére nem is találtunk ülőhelyet!!! Ennél kisebb kapacitású másodosztályú vagont keresve sem találtak volna! Nem hiszem el, hogy nem lett volna megoldható Bp helyett más kocsit sorozni a vonatba! Az első osztály kényelme nem álom. E kocsik azoknak akik ülnek végülis első osztályú utazást biztosítanak. Ám akik állnak, azoknak a kulturált utazás is álom, nemhogy az első osztály!

 

Pécsen a kasszában 20 perc alatt némi káromkodás, és az “én ilyet még soha nem csináltam” mondatok kíséretében ketten nagy nehezen megírták űrjegyen (illetve készpénzfizetési számlán) a kiegészítő jegyet. Így egy 180-as Nyugatis pécsi elővét bélyegzővel érvényesített biankó jeggyel, egy lepedőnyi kiegészítővel és egy sellyei IC pótjegy papírrak szálltam fel a vonatra. Ez a kalauznak közel öt pernyi értlemezési gondot okozott, amit csak segítségemmel sikerült feloldani benne…

 

Viszont tekintettel arra, hogy a 180-as jegyet 240-re kellett kiegészíteni, noha csak 44 km-re nem volt érvényes jegyem így ha Délis módon ad egy 50 km-es jegyet jobban járok (ott ezzel rosszabbul jártam). Így 594+173-at fizettem, míg 50-essel csak 594+140-et kellett volna. Egy 44 km-es útért 60 km-nyi árat számítottak fel 33 forinttal fizetve így “többet”. Mégis ez utóbbi a szabályos! Ám ha ez a szabály alkalmazzák következetesen!!! Így a Déli fizesse vissza az 53 forintot, így 20 forinttal leszek előrébb, mintha nem a kuponos akció során szerzett temérdek kuponomból vett biankó jegyet használom fel…

 

A 9 órás IC Pécsről Pestre cipelte magával a Szerb Köztársaság vasútjának Szarajevó-Budapest viszonylatú ülőhelyes kocsiját 6 utassal. A MÁV első osztályban nem volt senki, fekvő- vagy hálóhelyes kocsi NEM volt a vonatban! Ezek már végleg megszűnték magukat?

 

mdbz

 

Azért ez kemény, hogy akkor indul a szerelvény Pécsről, mikor már a Délibe kéne érkezni! Így három óra késést okozva a vonatnak! 15 óra 20 perc alatt tesz meg 616 km-t a vonat. 37,71 km/órás átlaggal… Nemzetközi gyorsvonat… Szánalmas…

 

Nekem a Budapest – Mokra Gora – Szarajevo – Eszék – Budapest útra 7500 forintba került az “üzemanyag”. Ebben már az autópálya matrica, és a rendőrök lefizetése is benne volt. Mennyibe is került volna vonattal egy menettérti jegy Szarajevóba (és akkor Mokra Gorába esélyem sem lett volna eljutni)?