otterlo
2005.11.24
|
|
0 0
247
|
"Csakhogy senki nem bizonytotta, hogy a szerződés megkötése nem jóhiszemű volt, ..."
kis.márta,
A jóhiszeműség szerintem is egy nagyon fontos kérdés ennek az ügynek az értékelése során. A semmisséget ugyan nem befolyásolja: a szerződés ugyanúgy semmis, akár jóhiszeműen követték el a törvénysértést, akár nem. Politikai értelemben, a szavahihetőség, a hitelesség szempontjából viszont nagyon fontos, hogy tényleg jóhiszeműségről beszélhetünk-e?
Úgy tűnik ki a szavaidból, hogy te jóhiszeműen azt feltételezed, hogy a törvénysértést jóhiszeműen követték el. Én ezt kétlem. Kérem „hallgasd meg” miért érzem így:
Mi az elkövetett törvénysértés lényege? Súlyosan sérti a törvényt az, hogy versenyeztetés nélkül került ez az üzlet megkötésre! Ebből a szempontból nézzük az eseményeket időbeli sorrendjükben!
- Van az önkormányzatnak egy sportcsarnok céljára félretett ingatlana. A sportcsarnok építésre rendelkezésre áll 330 millió Ft, vissza nem térítendő állami támogatás + további 333 millió hitelre kamattámogatás a kormány részéről (a többit saját forrásból, vagy piaci kamatozású banki finanszírozásból kell előteremteni). De ezt a kormány csak azzal a feltétellel adja, ha a város benyújt egy pénzügyi számítást: mikor mennyi kiadás lesz, és mikor mennyi bevételre, azt terhelő üzemeltetési költségre kell számítani + az egész projektet csak közbeszerzés(ek) útján szabad megvalósítani (ilyen nagy összegű szerződésekre ezt önmagában is előírja a közbeszerzési törvény). Akkor van tehát ingyen pénz, ha van versenyeztetés.
- Valakik úgy döntenek, nem kell ez így. Inkább az egészet verseny nélkül, egyetlen kiválasztott céggel, teljes mértékben piaci kamatozású finanszírozással kellene megoldani! No de ekkor is kötelező a versenyeztetés! Kötelező a tervezőt és a kivitelezőt is közbeszerzés útján kiválasztani – talán még a banki ajánlatokat is versenyeztetni kéne.
- Nem kell viszont versenyeztetni, ha a Sportcsarnokra szánt ingatlan nem a városé, és nem a város az építtető. Ilyen esetben ugyanis a feltételeknek megfelelő pályázatot csak az tudna benyújtani, akinek meg is van hozzá az ingatlana. Nosza adjuk el az ingatlant az előre kiválasztott partnernek és onnan „zsinóron megy” a dolog.
- De az ingatlant sem adhatjuk el versenyeztetés nélkül a kiválasztottnak, hiszen az törvénysértő lenne. Az Áht. 108. §-a szerint az önkormányzat által meghatározott értékhatár fölötti vagyonértékesítésre csak versenyeztetés útján kerülhet sor. Ebben az időben ez az értékhatár 5 millió, az eladni szándékozott ingatlan állítólagos forgalmi értéke viszont 262,5 millió Ft.
- Ez a probléma is megoldódik azzal, hogy egyszerre készül két előterjesztés (2005. februárban járunk): Az egyik arról, hogy banki finanszírozással, verseny nélkül építse meg a város a Sportcsarnokot. A másik arról, hogy a versenyeztetési értékhatárt emeljék fel 5 millióról 300 millióra (ebbe már belefér a 262,5 milliós telekértékesítés – verseny nélkül)
- Mindkét előterjesztés átment. Az új értékhatár február végétől már 300 millió Ft (az most mellékes, hogy ez önmagában is törvénysértő). A telket 262,5 millióért eladják verseny nélkül a kiválasztottnak. Az egész folyamatból teljes mértékben sikerült kiiktatni a versenyeztetést, azt, ami miatt maga az üzlet – ma már mindenki számára nyilvánvalóan – törvénysértő!
A fenti események egymásutánisága alapján kérem gondolkozz el azon, hogy valóban biztos lehetsz-e abban, hogy jóhiszeműség áldozatai-e azok, akik ezt az ügyet így vitték végig?
Üdv’
otterlo
|
Előzmény: kis.márta (161)
|
|