Nyomtáv:
A legelső vasutak bányák és kikötők vagy városok között épültek, a nyomtávot leginkább a helyi szokások alakították. A legelső amerikai vasút, a gránit szállító Quincyben 5 láb nyomtávú volt, a Stourbridge már meglévő, gravitációs vasút pályára épült, ezért Angliában négy láb 3 hüvelykesre építették. A Baltimore & Ohio első mozdonya 4 láb 6 hüvelykes, és egy másik úttörő, a Mohawk & Hudson 4 láb 9 hüvelykes volt.
A Camden & Amboy 4 láb 9 és háromnegyed hüvelykkel épített, itt elég világosan látszik a szándék, hogy csak nehogy a konkurencia a pályámra jöjjön! Volt ott kavarás bőven :-))
A polgárháborúban az északiak győztek, ezért északon épült meg az első transzkontinentális vonal, és az északon elterjedt normál nyomközzel, amihez a déli vasutak nem kis dühhel, csatlakoztak. Az a polgárháború volt a világon az első, amelyben a vasút komoly szerepet játszott, és a szabványosítás a déliek fékentartását is segítette.
De erről inkább cikket kéne írni az USAvASUtra, nem? :-))
>Meg tudná valaki mondani pl, hogy gőzmozdonyt árnyékban, de fényes háttérrel miféle beállítás mellett lehet normálisan lefényképezni?
A mozdonyra kell a fényt mérni... :-))