Lökdbeneky Kemény Farkas Creative Commons License 2005.06.30 0 0 181068
Hadd ugassak bele már egy kicsit én is. zozo: ez tyre wear volt a Michelinnél. Olyan kopás érte a futófelület és az oldalfal találkozásánál a gumit, hogy a karkasz szétnyílt (kihasadt), ez durrdefektet jelent. Meg lehet nézni a képeket, ott is elég jól látszik. A Michelin puha oldalfala a "hibás", ami mindenhova jó volt, csak erre a pályára nem. Mégpedig azért, mert itt más a pálya felülete. spedway: ha a tapadási tényező hasonló, az még nem azt jelenti, hogy a pálya felülete ugyanaz. Lehet nagy tapadású egy olyan felület, ami tükörsima és lehet csúszós az érdes is. De ha van tapasztalatod hazai viszonyok között van egy olyan aszfaltfelület pl, amely ha jól tudom mészkő zúzalékot tartalmaz a kopórétegben (ez van a tetején) világosabb színű és ezt a raliban "fehér aszfaltnak" hívják, csúszik, mint az ördög. Nem véletlen, hogy a pálya tapadását és az okozott kopás mértékét külön jelzik az F1 pályáinál, ahány pálya, annyi összetétel, ezért a két érték összevissza változik. Az IMS-t (laccolt egyébként folyton ISM-nek hívja, na az a sportminisztérium, csak szólok) újraaszfaltozták, aztán a váratlan gumikopás miatt olyan gyémántmaróval, amivel itthon is marják az aszfaltot, felcsiszolták. Ennek eredményét többször belinkeltük már, de itt van mégegyszer: http://www.rallyalbum.hu/images/indy.jpg látható, hogy a maróval a téglákat sem kímélték. Namost, lehet, hogy ezzel a tapadást és a Firestone/GY gumik kopását nagyjából azonos szintre hozták a régivel, de hogy ettől ugyanaz lenne a pálya, mint tavaly, hát az jó nagy hülyeség. Tudható, hogy a Michelin F1-es gumijai szögletesebbek a konkurenciáénál, de más versenyszériák abroncsainál is, mert a M ezzel hozza vissza a hiányzó felület (értsd: barázdák) tapadását. Ha egy ilyen sehol másutt nem alkalmazott, barázdált pályafelület egy különleges felépítésű gumit tönkretesz, akkor nem hiszem, hogy a M szakemberei hülyék, csak vannak olyan körülmények, amire nem lehet felkészülni (főleg teszt nélkül). A NASCAR pilóták meg könnyen beszélnek, hogy ők rongyos gumikon is bejönnek, ott nincs gumiháború, olyan gumit is csinálhatnak, ami lassú, de biztonságos. Egyébként meg teljesen más, egy karkaszig kopott, de a nyomást egészségesen tartó gumival kint csúszkálni (a nyomást ugyanis a karkaszon _belüli_ gumiréteg tartja, szigeteli), mint egy bármely pillanatban szétnyíló karkaszú gumival menni 300-al. Ha vki kétségbevonná, az nézze meg, hogy mennyire lehetett pályán tartani a két Renault-t Monacóban (első eset) és mennyire tudta pályán tartani durrdefektnél az oválkanyarban Ralf. Pedig mindkettő Michelin...