rezgaras Creative Commons License 2005.06.06 0 0 12387
etwg írta:

> Milyen vezérmü ez?

Attól függ, ki gyártotta... :-)))

Ahogy látom, ugyanaz az elven mûködik, mint a Baker vezérmû. Tehát az ellenforgattyú-rúd nem kulisszát, hanem egy fordított L-alakú emeltyût mozgat. Az elôtérben felül lévô csuklópontot függôlegesen mozgatja a kormányrúd és a kormány emeltyû. A képen éppen felsô helyzetben van, alsó helyzetben besüllyed az L-alakú emeltyû két tagja közé. A felsô helyzetben a fordított L-alakú emelyû elsô végének a függôlegesen felfelé irányuló mozgásából a tolattyú számára elôre irányuló mozgást hoz létre, az alsó helyzetben hátra mozgatja a tolattyúrudat, így lehet vele irányt váltani.

Baker néven ismerjük, de az elve sokkal régebbi. Épült nálunk ilyen az elsô, 422-es sorozatú Mallet mozdonyokban (talán az elsô két prototípus volt ilyen vezérmûvel felszerelve ?), ott az ördög tudja miért "Gölsdorf féle vezérmûnek" hívták. De a Közl. Múzeum elôtt látható lapátkerekes hajógép vezérmûve is ezen az elven mûködik, csak ott az emeltyû helyett egy billenthetô kulissza van.

A képen látható kivitelnek és a Baker vezérmûnek az a nagy elônye, hogy nincs kulisszája, tehát lehet olyan vezérmûvet készíteni, amiben nincsenek csúszó, hanem csak forgó alkatrészek. Ezeket könnyebb kenni, zártabb a kivitelük, tehát nem piszkolódik és elvileg minden forgáspontban lehet görgôscsapágyat alkalmazni. Ezért nem terjedt el Európában, ahol görgôscsapágyakat gôzmodonyokhoz jobbára csak a 2. Vh. után alkalmaztak.
Előzmény: etwg (12385)