deps Creative Commons License 2005.03.13 0 0 46

deps arcívumból a nissan terrano-ról:

 

adatok:

 

Az Európában (Spanyolországban) gyártott Terrano II  tehát személyautó-kényelmet nyújt amellett, hogy a világ egyik leggazdagabb tapasztalokat felvonultató, hamarosan fél évszázados 4 x 4-es örökségébõl merít. Rövid tengelytávú 3 ajtójú és hosszú tengelytávú 5 ajtójú karosszériával készül, motorválasztéka egy 12 szelepû, 2,4 literes benzinmotorból és egy 2,7 literes turbófeltöltésû, intercooleres motorból áll. Ez utóbbihoz az ötsebességû kézikapcsolású váltón túlmenõen négyfokozatú automatikus váltó is rendelhetõ.  Mindkét esetben kapcsolható összkerékhajtás és kapcsolható terepfokozat egészíti ki a terep-körülményekhez igazodva az erõátvitelt. A Terrano II 2000-tõl négyfajta felszereltségi fokozatban kapható. Az ötajtójú, hosszú  (Wagon) kivitel a maga hét ülésével, átrendezhetõ rakterével a ma divatos szabadidõ-autók rugalmasságát és kényelmét nyújtja

A Terrano II a korábbi modellek erõsségeit megtartva fejlõdött tovább. Ellentétben más 4 x 4-es hajtásképletû autókkal, melyeknek a kiépített utakat elhagyva korlátozottak a továbbjutási lehetõségei, a Terrano II masszív létraalváza a terepjárás során fellépõ legszélsõségesebb csavaró igénybevételeknek is ellenáll.  A kettõs lengõkaros, torziós rugós elsõ kerékfelfüggesztés hatását hátul négy rúddal és egy Panhard-rúddal megvezetett, csavarrugón nyugvó merev tengely egyensúlyozza ki. A 2000-es modellen újdonság a rendkívül pontos mûködésû gáztöltésû lengéscsillapítók alkalmazása, amely segíti a biztonság és a stabilitás további növelését, fõképpen a közúton való haladáskor.

A merev alváznak és a kellõ stabilitást biztosító, de mégis kiváló terepkövetésû elsõ és hátsó kerékfelfüggesztéseknek  ez a kombinációja a még pontosabb méretezésû elsõ és hátsó stabilizátorokkal kiegészülve a közúton kényelmes és biztonságos haladást, szélsõségesen nehéz terepviszonyok között ugyanakkor biztos továbbjutást garantál.

Az új 16"-os gumiabroncsokkal (méretük 235/70 R16 a korábbi 235/75 R15 helyett) és az új gáztöltésû lengéscsillapítókkal minden helyzetben nõtt az autó stabilitása, csökkent az alulkormányzottsági hajlama, 4 %-kal nõtt az elérhetõ legnagyobb oldalirányú gyorsulása. A "jávorszarvas-teszt" során 4 km/h-val növekedett a kikerülést szimuláló pályán elért áthaladási sebessége. 2 %-kal növekedett az oldalirányú, 6 %-kal pedig a hosszirányú aquaplaning megjelenéséhez tartozó sebesség. 

motor:

A hagyományosan dízelmotor-orientációjú szegmensben a 2,7 TDi motor elõkelõ helyet foglal el: a köztes levegõhûtõvel kiegészített turbófeltöltés, az elektronikus vezérlésû dízel-befecskendezõ rendszer révén teljesítménye 125 LE 3600 fordulat/percen, legnagyobb nyomatékát (278 Nm) már 2000 fordulat/percen eléri, ez utóbbi érték kiváló rugalmasságot ad a terepen is.

A turbódízel-motor mellett a kínálatban szerepel a Nissan megbízható 2,4 literes, 12 szelepû benzinmotorja is, amely jó teljesítmény-értéke mellett teljesíti a legszigorúbb emissziós elõírásokat is. 

Mindkét motor megrendelhetõ az összes kivitellel együtt, de a 2,7-es dízelmotorhoz - újdonságként - társítható négyfokozatú automatikus sebességváltó is. A Madrid melletti Cuatro Vientosban gyártott  dízelmotor igen harmonikusan mûködik együtt az erre a célra külön hangolású automatikus váltóval, amelynek mikroprocesszoros vezérlése az hajtóanyag-megtakarítás céljából külön áthidaló kapcsolást tesz lehetõvé a hidrodinamikus nyomatékváltó veszteségeinek mérséklése céljából, ugyanakkor  optimális, rángatásmentes átmenetet ad az egyes fokozatok között, még terep-körülmények között is.

rallysport:

Azt, hogy a Terrano II nem csupán "szabadidõ-autó", a különbözõ kemény tereprallykon is folyamatosan bizonyítja. A legkiemelkedõbb eredmény 1999-ben a Grenada-Dakar Rally T1 dízel-kategóriájában elért elsõ hely volt. A Rafael Santiveri-Rosendo Tourinan spanyol párosnak a gyári kivitelû Terrano II-vel együtt nemcsak a forrósággal, a homokkal kellett megküzdenie a 9000 km-es távon, hanem a verseny 18 napja során a fegyveres rablásokkal is.

A tereprallyzás nemhivatásos szerelmesei számára kiemelkedõ esemény a Portugál Terepbajnokság Terrano II Challenge futama. Európának ez a legnagyobb részvételû ilyen bajnoksága, ahol viszonylag olcsón lehet részt venni professzionálisan szerevzett, komoly erõpróbát jelentõ versenyen. A kétnapos, 300 km-es futamokon 35 csapat vesz részt, mindegyikük egyforma kivitelû, háromajtójú, benzinmotoros Terrano II-vel. A Terranokon kívül is jelentõs a Nissan részvétele, hiszen a teljes bajnokság részvevõinek több mint 50%-a Nissan 4 x 4-es autót használ.

A Magyar Tereprally Bajnokságban 1999-ben jelent meg a 4T kategóriában a Terrano 2,7 TDi, a Gyabronka István - Szöllõsi György páros irányításával. A kocsi felkészítésérõl és a futamok közötti karbantartásáról a Nissan Rapid Kft. gondoskodott. A 150 lóerõsre tuningolt motorral a Terrano II az összesítésben a 3. helyet szerezte meg. 

A 2000. évi bajnokságra való felkészülés során erõsített tengelykapcsolót és speciális lengéscsillapítókat kapott az autó, amely  immár a Gyabronka-Hungler párossal az elsõ bajnoki futamon kategóriagyõztes lett.


képekben: