Törölt nick Creative Commons License 2004.12.12 0 0 9991

Olvtársak!

Elkészítettem egy táblázatot amelyben a Celldömölkre állomásított mozdonyokat tüntettem fel. Egyelőre 3 forrásból dolgoztam. 1. A már általam sokszor emlegetett 100 éves a vasútigazgatás Szombathelyen kötet a Fűtőházak Története fejezete, Fehér Tamás munkája. 2. Nagy Tibor mozdonyvezető kolléga mozdonyállomásítási adatai. 3. Celldömölkön összegyűjtött állomásítási táviratok adatai.

A táblázat természetesen még hiányos! Az adatok pontosítása talán soha nem is lesz tökéletesen lehetséges. De nagyszerű képet ad a fűtőházba állomásított mozdonyokról.

Néhány statisztikai adat:

A fűtőházhoz állomásított Gőzmozdony típusok száma: 33

A legnagyobb darabszámban állomásított mozdony típus: 324-es összesen 81 db volt hozzánk állomásítva (a dízelekkel összevetve is áll ez a megállapítás). 1927-ben állomásítottak ide először ebből a sorozatból (legalábbis egyelőre nincs korábbi adatunk) és 1995-ben 68 év után törölték az utolsó még nálunk állagban lévőt a 324 449-est (természetesen ekkor már évek óta javítatlanul félre volt a gép).

A második a 424-es sorozat 51 darabbal. A II. világháború után állomásították ide az elsőt 1945.-ben a 424 177-est 1945. 01. 22.-én Tapolcáról. Az utolsó a 424 129-es pedig 1988. 02. 26.-án lett félre állítva mert lejárt a kazán fővizsgálata, ekkor elkezdték felkészíteni a kiállításra (Ugyanis ki van állítva Celldömölkön a vasúttörténeti parkban). Tehát ez a sorozat 43 éven át volt állagban a fűtőháznál.

A legkisebb darabszámban állomásított sorozatok viszont többen is voltak, bár lehet, hogy ezek hibás adatok mert egyelőre csak egy gép adata került elő de valójában esetleg több is volt állomásítva.

Ami biztos, hogy csak egy darab volt:

Grete, Ajkáról került Cellbe.

Pécska, Ajkáról került Cellbe.

220 (142) 1909-es adat egy volt mozdonyvezető naplójából.

322 (922) egy 1941-es baleset kapcsán került fel a listámba.

327 (011) egy 1944-es légitámadásban kilőtték.

 (Utóbbi három sorozat azért necces mert még utána kell néznem annak, hogy esetleg nem idegen gépek voltak-e amire csak személyzetet adtunk abban az időben. Mint pl. most az M62-esek.)

335 (150) 1940-ben.

498 (002) 1946-ban.

Aztán volt a II. világháború után, néhány olyan sorozat ami idegenből volt nálunk!

CFR 324

CSD 622

DR 35

DR 52

DR 57

Összesen 22 darab 1946-tól 1949-ig.

Üdv Titibi