sosiforda Creative Commons License 2004.09.06 0 0 21854

A nagy érdeklődésre tekinttel a kisvárosi helyijáratok 3., befejező része következik 2 inkább közepes méretű várossal, ahol úgy van helyijárat, hogy közben nincs.

 

Kiskunhalasról és Kalocsáról van szó, ahol Kiskunfélegyházával együtt a Kunság Volán Rt. üzemeltte a helyi buszközlekedést az 1980-as évek végén még számozott és helyi tarifa szerint üzemelő helyijáratokkal.

Az 1990-es évek közepe táján ez megváltozott, ebben a 3 városban megszűnt a helyijárat (a számozás és a helyi jegy), a gyakorlatban azonban az akkor még létező helyi indulások (nem volt sok) nagy része megmaradt és helyközi vonalakként szerepelnek tovább a menetrendben. A "helyi busz" így helyközi menetrendben meghírdetettként és helyközi díjszabással közlekedik jelenleg.

 

KISKUNHALAS -

Az ilyen járatokat most is helyijáratnak hívják. Az egykori Autóbuszállomás-Vadkerti utca vonal most az 5286-os Jánoshalma-Kiskunhalas helyközi mezőben szerepel kemény  3 indulással: X 7.20, szerdán és szombaton 11.00, ez a piacos (ez most volt téma amúgyis), csak szerdán és szombaton jár, és munkanap 15.40.

Ez utóbbihoz volt szerencsém. IK 415-ös busz (mondanom sem kell, hogy helyközi kialakítású). Az autóbuszállomásról - ahol ez az indulás nem volt kiírva, csak a másik kettő - pontosan indultunk, helyközi táblával. Akit ez a tábla megzavart, azt "ez most helyijárat" szöveggel tanácsolt el a felszállástól a vezető. Talán a tanszüneti munkanap miatt a sofőrsrácon, a barátnőjén és rajtam kívül más utas nem volt, útközben sem szállt fel senki.

 

Az Aut.áll.-Bajza u. iskola-Kötönyi út járat az 5278-as Kiskunhalas-Kiskunmajsa mezőben szerepel 3 munkanapi indulással kifelé: 5.55,14.10, 16.00.

A Bajza utcai iskola megállót egy nagyon viharvert MÁVAUT-os (!) tábla roncsa jelezte, menetrend nem volt kitéve. A 16.05-kor pontosan, Kiskunhalas-Kecel táblával és 0 utasal érkező helyközi kialakítású IK 260-as vezetőjén látszott, hogy azt hiszi, hogy UFO-t lát. Megkérdezte, hogy máskor is várható-e a felbukkanásom, vagyis rendszers utasra tette-e szert, mert 13 éve vezeti ezt a járatot, de még soha nem volt itt felszálló utasa. Azt mondta, hogy iskolaidőben sincsenek rajta iskolások, sőt kifelé más sem (,pedig még egy darabig családi házak közöt megy a járat), de visszafelé szoktak lenni a gyárakból dolgozók.

Vissza az 5290-es Kiskunhalas-Kecel vonalon 2 munkanapi indulás van a másik útvonalon, a felüljáró-vasútállomás felé, 14.25 és 16.15, állítólag főleg az elsőn vannak utasok is többen.

A Kötönyi úti végállomásnál a Levis és egy másik ruhaipari cég van, náluk azonban nyári szabadság volt éppen, így a Kötönyi úttól 16.15-ös indulású járaton is én voltam az egyedüli utas, még a vasútállomásnál sem szállt fel a központ felé senki.

 

Mindkét vezető adott - a fel és leszállás helyét is tartalmazó gép helyközi jegyet.

Kiskunhalason a megállók többségében ki van téve a menetrend.

 

Ennél nagyobb élet volt az ingyenes Tesco járaton, ami óránként közlekedett az autóbuszállomástól a városban egy kis kanyart téve a nemrég megnyílt Tescohoz, ingyenes Tesco járat táblával, szemmel láthatóan az éppen szabad helyközi kocsikkal. Nem volt külön egész reklámos Tesco busz, egy IK250-est és egy Rábát láttam/próbáltam ki Tesco járatként. Oda és vissza is a 10 és 20 közötti utasszám volt jellemző. Ennek a meghírdetésére nagyon adtak, szépen ki volt ragasztva az egész menetrendi mező (a vissza irány is) a megállókban és a buszállomáson is.

 

KALOCSA - a helyi nyelv itt körjáratnak hívja a volt helyijáratot, ami az 5375-ös helyközi, Kalocsa-Foktő mezőben szerepel. Itt is vannak piacos (szerda,szombat) indulások. Az autóbuszállomásról X 5.15, O 6.20, I 7.08, X 7.25, sze-szo 8.20, sze-szo 9.50, M 13.20, X 14.20 indulások közül a tanszüneti munkanapi 13.20-as volt a vizsgálat tárgya. A járatot a 13.05-kor Foktőről érkezett IK 266-osnak kellett volna végeznie, de ő jeletette a forgalmistának, hogy defektet kapott és elvonul a telepre, ezért egy elég "szakadt", Kalocsa-Harta táblás IK 260-ast ért ez a megtiszteltetés. Némi zavart okozott, hogy az utasok ezt hamarabb tudták, mint a sofőr, így odaszállingóztunk a buszhoz, majd megkérdezték a sofőrt, hogy ő lesz-e a körjárat, ő pedig mondta, hogy miért lenne ő. Végülis, mint aztán megtudta, ő lett.

Az előző utasszámok után döbbenetes, de 13 felszálló volt, zömében a 14.00-s kórházi műszakváltásra menő nővérkék, de egyéb utasok is a kórházhoz, sőt a vasútállomáshoz is. A jegyes kórházi utasoknál zavart is okozott, hogy a körjárat nem a helyközi buszok rövidebb útvonalán közelíti meg a kórházat, így már 5,3 km a távolság és így nem 93,- , hanem 127,- Ft volt a jegy, amit csak kisebb vita után fogadtak el, merthogy "tegnap és a múlt héten még 93,- Ft volt a kórházig a jegy".

 

Itt is mindenki kapott jegyet. A kalocsai Volán slamposságát látva nem meglepő módon nem álltunk be az autóbuszállomás túloldalán lévő induló kocsiállásunkra, hanem a forgalmi elől indultunk kb. 7 perc késéssel, a műszakos járatokat  a forgalmista rendelkezése szerint ("ne indulj pontosan Józsi") bevárva.

Útközben még egy 100 év körülinek kinéző néni szállt fel, a vasútállomásnál 2 leszálló, a többiek a kórházig mentek.

 

A kórház és az autóbuszállomás között élénk forgalom van a "teljesen helyközi" buszokon is.

Az utastájékoztatásuk botrányos. A városban egyetlen egy megállóban sincs kitéve a menetrend, csak a fémtáblák vannak az oszlopokon. A kórház portájánál kiragasztva - de nem a forgalmas kórházi megállóban a megálló oszlopon - megpillantottam ugyan egy kiragasztott menetrendet, közelről megnézve ez inkább közlekedéstörténeti emlék, mert 1999-es érvényességű:(

A vasútállomásnál sem találkozik az idegen arra való utalással, hogy mikor indul busz, indul-e valaha.

Valószínűleg a Kunságnál a megállóhelyi utas(nem)tájékoztatás üzemegység szintű, Kiskunfélegyháza e tekintetben  feljövőben van, Kiskunhalas egész jó volt most, de Kalocsán úgy látszik a Kunság Volán szerint minden utasnak a fejében van a menetrend. Jelzem, ez nem igaz, a kórházi megállóban tanácstalanul kérdezték az utasok egymást, hogy mikor jön majd a buszállomás felé busz.

Az autóbuszállomás "nagy" indulási jegyzékén az évközbeni változások nem voltak mind átvezetve (pl. szekszárdi járat) és ott volt ugyan némely kocsiállásnál menetrend, de ott sem mindnél:(

Igaz, a "körjárat" menetrendjénél maguk a menerendszerkesztők sem kínlódtak külön a visszairány ábrázolásával, hanem lábjegyzetben közölték, hogy a 18. sz. járat autóbuszállomás-vasútállomás-temető útirányon közlekedik, vagyis a menetrendi mezőben lévő menetrendtől eltérően visszafelé végzi a kört:)