BPO-700 Creative Commons License 2004.02.24 0 0 512
A XI. KERÜLETBEN KÖZLEKEDETT VILLAMOSOK KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE 1910-TŐL NAPJAINKIG:

1914.
A 19-es villamosok Állatkert – Rákóczi út – Múzeum körút – Ferenc József (Szabadság) híd –Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.

1919.08.15.
Az 57-es villamosjárat megszűnt.
/Sajnos a villamosjárat üzembe helyezésének ideje ismeretlen, mely Kelenföld és Újpest között közlekedett./

1920-as évek végén
--- A 9-es villamosok Flórián tér – Lajos utca – budai Dunapart – Horthy Miklós tér (Móricz Zsigmond körtér) útvonalon közlekedtek.
--- A 41-es villamos Horthy Miklós út és Sósfürdő között közlekedett, ingajáratban.
--- A 48-as villamosok Margit híd, budai hídfő – Margit híd – Szabadság tér – Szabadság híd – Horthy Miklós tér (Móricz Zsigmond körtér) útvonalon közlekedtek.
--- A 49-es villamosok Déli pályaudvar – Margit híd – Kiskörút – Szabadság híd – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
--- Az 51-es villamosok Flórián tér – Lajos utca – Déli pályaudvar – budai Dunapart – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.

1920-as években
Az 51-es villamosjárat megszűnt.

1930.09.16.
A 19-es villamosok Állatkerttől csak a Kossuth Lajos utcáig közlekedtek, mert a Rákóczi útról a Múzeum körútra kanyarodó villamosok a közúti forgalmat lassították.

1932.07.18.
A 19-es villamosok immár Keleti pályaudvar – Erzsébet híd – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.

1930-as évek végén
--- A 9-es villamosok Margit híd, budai hídfő – budai Dunapart – Horthy Miklós tér (Móricz Zsigmond körtér) útvonalon közlekedtek.
--- A 27-es villamosok Városliget – Rottenbiller utca – Rákóczi út – Erzsébet híd – Horthy Miklós tér (Móricz Zsigmond körtér) útvonalon közlekedtek.
--- A 49A jelzésű villamosok Kálvin tér – Szabadság híd – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
--- A 61-es villamosok Déli pályaudvar – Szent Imre herceg útja (Villányi út) – Szabadság híd – Madách tér útvonalon közlekedtek.
--- A 66-os villamosok Nyugati pályaudvar – Petőfi híd – Horthy Miklós tér (Móricz Zsigmond körtér) útvonalon közlekedtek.

1940-es évek közepén
--- A 17-es villamos Bosnyák tér – Erzsébet híd – Horthy Miklós tér (Móricz Zsigmond körtér) útvonalon közlekedett.
--- A 27-es villamosok Bosnyák tér és Baross tér között közlekedtek.
--- A 33-as villamosok Széll Kálmán (Moszkva) tér – Krisztina körút – Horthy Miklós tér (Móricz Zsigmond körtér) útvonalon közlekedtek.
--- A 35-ös villamosok Horthy Miklós tér (Móricz Zsigmond körtér) – Fehérvári út – VÁM útvonalon közlekedtek.
--- A 48-as villamosok Széll Kálmán (Moszkva) tér – Margit híd – Kiskörút – Üllői út – Szent István Kórház (Nagyvárad tér) útvonalon közlekedtek.
--- A 49-es villamosok Berlini (Nyugati) tér – Kiskörút – Szabadság híd – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
--- A 61-es villamosok Széll Kálmán (Moszkva) tér – Villányi út – Horthy Miklós tér (Móricz Zsigmond körtér) útvonalon közlekedtek.
--- A 63-as villamosok Nagyvárad tér – Ferenc József (Szabadság) híd – Horthy Miklós tér (Móricz Zsigmond körtér) útvonalon közlekedtek.

1944.09.05.
A 66-os villamosok (miután a déli összekötő vasúti híd a légitámadás során megsérült és a vasúti forgalmat a Petőfi hídon biztosították) Nyugati pályaudvar – Nagykörút – Népszínház utca – Orczy tér útvonalon közlekedtek.

1944.09.27.
A 63-as villamosok Nagyvárad tér – Szabadság híd – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.

1944.
A Budapest ostroma miatt az alábbi villamosjáratok megszűntek:
--- 9, 17, 19, 33, 35, 41, 48, 49, 49A, 61, 63.
/Figyelem! A villamos-vonalak nem azonos napon szűntek meg!/

1945.06.24.
Az alábbi forgalmi változások történtek:
--- Az 5-ös villamosok Zsigmond tér – Széll Kálmán (Moszkva) tér – Déli pályaudvar – Krisztina körút – Bartók Béla út – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
--- A 19-es villamosok Zsigmond tér – Krisztina körút – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.

1945.08.01.
A 61-es villamosok Moszkva tér – Villányi út – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.

1945.08.09.
A 61-es villamosok Moszkva tér – Villányi út – Móricz Zsigmond körtér – Petőfi híd, budai hídfő útvonalon közlekedtek.

1946.01.18.
A Kossuth híd megnyitása miatt az alábbi forgalmi változások történtek:
--- Az 5-ös villamosok Széll Kálmán (Moszkva) tér – Mártírok útja (Margit körút) – Bem József utca – Batthyány tér útvonalon közlekedtek.
--- A 9-es villamosok Margit híd, budai hídfő és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
--- A 9A jelzésű villamosok Margit híd, budai hídfő és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.
--- A 19-es villamosok Széll Kálmán (Moszkva) tér – Krisztina körút – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.

1946.04.10.
--- A 35-ös villamosok Móricz Zsigmond körtér – budai Dunapart – Széll Kálmán (Moszkva) tér – Krisztina körút – Móricz Zsigmond körtér körforgalmú útvonalon közlekedtek.
--- Az 53-as villamosok Móricz Zsigmond körtér – Krisztina körút – Széll Kálmán (Moszkva) tér – budai Dunapart – Móricz Zsigmond körtér körforgalmú útvonalon közlekedtek.

1946.08.20.
Az újjáépült Szabadság híd átadása miatt az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 9-es villamosok Margit híd, budai hídfő és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.
--- A 9A jelzésű villamosjárat megszűnt.
--- A 19-es villamosjárat megszűnt.
--- A 35-ös villamosjárat megszűnt.
--- Az 53-as villamosjárat megszűnt.
--- A 48-as villamosok Jászai Mari tér – Marx (Nyugati) tér – Kiskörút – Szabadság híd – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
--- A 49-es villamosok Marx (Nyugati) tér – Kiskörút – Szabadság híd – Bartók Béla út – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
--- A 61-es villamosok ismét Moszkva tér és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.

1946.10.14.
A 11-es villamosok Zsigmond tér – budai Dunapart – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.

1946.11.17.
A 11-es villamosok Nagyszombat utca és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.

1947.05.01.
A 35-ös villamosok Móricz Zsigmond körtér és Albertfalva, kitérő között közlekedtek.

?
A 35A jelzésű villamosok is közlekedtek.
/Sajnos az útvonala ismeretlen./

1948.08.01.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 9-es villamosok Nagyszombat utca – budai Dunapart – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
--- A 9A jelzésű villamosok ismét Margit híd, budai hídfő és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.
--- A 48-as villamosok Marx (Nyugati) tér – Szabadság híd – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.

1948.10.17.
A 11-es villamosok Nagyszombat utca és Széll Kálmán (Moszkva) tér között közlekedtek.

1940-es évek végén
A 35-ös és a 35A jelzésű villamosjáratok megszűntek.

1949.03.21.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 9-es villamosok ismét Margit híd, budai hídfő és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.
--- A 9A jelzésű villamosjárat megszűnt.
--- A 11-es villamosok Széll Kálmán (Moszkva) tér - Krisztina körút - Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
--- A 18-as villamosok Nagyszombat utca – budai Dunapart – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.

1952.11.22.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 4-es villamosok Margit híd, budai hídfő – Nagykörút – Petőfi híd – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
--- A 6-os villamosok Moszkva tér – Margit híd – Nagykörút – Petőfi híd – Petőfi híd, budai hídfő útvonalon közlekedtek.
--- A 66-os villamosok Nagyszombat utca – Margit híd – Nagykörút – Petőfi híd, budai hídfő útvonalon közlekedtek.
--- A 4É jelzésű villamosok Moszkva tér – Margit híd – Nagykörút – Petőfi híd – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.

1953.
--- A 18-as villamosok Óbuda kocsiszín és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.
--- A 47-es villamosok Móricz Zsigmond körtér és Budafok, Forgalmi telep között közlekedtek.
--- A 48-as villamosok Madách tér – Szabadság híd – Albertfalva, kitérő útvonalon közlekedtek.

1955.
A 48A jelzésű villamosok Móricz Zsigmond körtér és Albertfalva, kitérő között közlekedtek.

1956.
A 18-as villamosok ismét Nagyszombat utca és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.

1950-es évek második felében
--- A 4-es villamosok Margit híd, budai hídfő – Nagykörút – Petőfi híd – Fehérvári út – Albertfalva, kitérő útvonalon közlekedtek.
--- A 48-as villamosok Marx (Nyugati) tér – Szabadság híd – Albertfalva, kitérő útvonalon közlekedtek.
--- A 4É jelzésű éjszakai villamosok Déli pályaudvar – Margit híd – Nagykörút – Petőfi híd – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.

1957. első felében
A 18-as villamosok Margit Kórház és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.

1957. második felében
A 18-as villamosok már csak Nagyszombat utca és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.

1958.02.17.
A 66-os villamosok Nagyszombat utca – Margit híd – Nagykörút – Petőfi híd – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.

1958.07.07.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 9-es villamosok Margit híd, budai hídfő és Albertfalva, kitérő között közlekedtek.
--- A 9A jelzésű villamosok ismételten Margit híd, budai hídfő és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.
--- A 11-es villamosok Óbudai kocsiszín és Margit híd, budai hídfő között közlekedtek.

1959.
A 42-es villamosok Kispest, Hoffhert Albert utca – Szabadság híd – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.

1959.04.30.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 4-es villamosok Margit híd, budai hídfő – Nagykörút – Petőfi híd – Fehérvári út – Budafok, Dózsa György (Városház) tér útvonalon közlekedtek.
--- A 6-os villamosok Moszkva tér – Margit híd – Nagykörút – Petőfi híd – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
--- A 47-es villamosjárat megszűnt.
--- A 66-os villamosok Nagyszombat utca – Margit híd – Nagykörút – Petőfi híd, budai hídfő útvonalon közlekedtek.
--- A 4É jelzésű éjszakai villamosjárat viszonylatjelzése 6É jelzésre módosult.

1960.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 47-es villamosok Marx (Nyugat) tér – Szabadság híd – Móricz Zsigmond körtér – Budafok, Forgalmi telep útvonalon közlekedtek.
--- A 47A jelzésű villamosok Móricz Zsigmond körtér és Albertfalva, kitérő között közlekedtek.
--- A 48-as villamosjárat megszűnt.
--- A 48A jelzésű villamosjárat megszűnt.

1961.
Az alábbi forgalmi változás történt:
--- A 18-as villamosok ismét Margit Kórház és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
--- A 47A jelzésű villamosjárat megszűnt.

1962.
Az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 4A jelzésű villamosok Margit híd, budai hídfő – Nagykörút – Petőfi híd, budai hídfő útvonalon közlekedtek.
--- A 18-as villamosok Óbuda kocsiszín és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.

?
A 4A jelzésű villamosok Margit híd, budai hídfő – Nagykörút – Petőfi híd – Lágymányosi híd útvonalon közlekedtek.

1963.01.01.
A Dél-budai HÉV-vonalak megszűntetése miatt az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 41-es villamosok Móricz Zsigmond körtér és Budaörs között közlekedett.
--- A 43-as villamosok Móricz Zsigmond körtér és Nagytétény között közlekedtek.
--- A 43A jelzésű villamosok Móricz Zs. körtér és Budatétény között közlekedtek.

1964.11.21.
Az Erzsébet híd megnyitása után az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 19-es villamos ismét Keleti pályaudvar – Erzsébet híd – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
--- A 68-as villamosok Örs vezér tere – Bosnyák tér – Erzsébet híd – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
--- A 68É jelzésű éjszakai villamosok Örs vezér tere – Bosnyák tér – Erzsébet híd – Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.

1970.
A 66-os villamosok Nagyszombat utca – Margit híd – Nagykörút – Petőfi híd, budai hídfő útvonalon közlekedtek.

1970.04.03.
A 42-es villamosok Kispest, Hoffhert Albert utca és Madách tér között közlekedtek.

1970.05.03.
Az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 9-es villamosok Lánchíd (Jégverem utca) és Albertfalva, kitérő között közlekedtek.
--- A 9A jelzésű villamosok Lánchíd (Jégverem utca) és Móricz Zsigmond körtér között közlekedtek.

1971.03.07.
A 2-es metró útvonalának meghosszabbítása és az ezzel kapcsolatos Szentendrei HÉV kéreg alatti vonalvezetése miatt az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 4-es villamosok Császárfürdő – Margit híd – Nagykörút – Petőfi híd – Fehérvári út – Budafok, Varga Jenő (Városház) tér útvonalon közlekedtek.
--- A 4A jelzésű villamosok Császárfürdő – Margit híd – Nagykörút – Petőfi híd – Fehérvári út – Lágymányosi híd útvonalon közlekedtek.
--- A 18-as villamosok Császárfürdő – Krisztina körút – budai Dunapart – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
--- A 66-os villamosjárat megszűnt.

1972.12.31.
A 2-es metró újabb szakaszának átadása, illetve a Rákóczi úti villamosforgalom megszűntetése miatt az alábbi forgalmi változások történtek:
--- A 4-es villamosok Moszkva tér – Margit híd – Nagykörút – Petőfi híd – Lágymányosi lakótelep útvonalon közlekedtek.
--- A 4A jelzésű villamosjárat megszűnt.
--- A 9-es villamosok Batthyány tér és Budafok, Varga Jenő (Városház) tér között közlekedtek.
--- A 9A jelzésű villamosjárat megszűnt.
--- A 18-as villamosok János Kórház – Krisztina körút – Bartók Béla út – Fehérvári út – Albertfalva, kitérő útvonalon közlekedtek.
--- A 19-es villamosok Batthyány tér és Kelenföldi pályaudvar között közlekedtek.
--- A 41-es villamosok Budafok, Forgalmi telep és Budaörs, MÁV-állomás között közlekedtek.
--- A 43-as villamosok , Varga Jenő (Városház) tér és Nagytétény között közlekedtek.
--- A 43A jelzésű villamosok Budafok, Varga Jenő (Városház) tér és Budatétény között közlekedtek.
--- A 47-es villamosok Marx (Nyugati) tér – Szabadság híd – Fehérvári út – Budafok, Varga Jenő (Városház) tér útvonalon közlekedtek.
--- A 68-as villamosok Örs vezér tere – Bosnyák tér – Keleti pályaudvar útvonalon közlekedtek.
--- A 49É jelzésű éjszakai villamosok Moszkva tér – Krisztina körút – Bartók Béla út – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.
--- A 68É jelzésű éjszakai villamosok Örs vezér tere – Bosnyák tér – Keleti pályaudvar útvonalon közlekedtek.

1980-as években
A 6É jelzésű éjszakai villamosjárat megszűnt.
/Pótlására 6É jelzéssel autóbuszok közlekedtek tovább./

1980.10.17.
--- A 47-es villamosok Deák Ferenc tér – Szabadság híd – Budafok, Varga Jenő (Városház) tér útvonalon közlekedtek.
--- A 49-es villamosok Deák Ferenc tér – Szabadság híd – Kelenföldi pályaudvar útvonalon közlekedtek.

1983.
A 41-es villamosok Budafok, Forgalmi telep és Kamaraerdő között közlekedtek.

1983.11.30.
A 43-as és a 43A jelzésű villamosjárat közlekedése szünetel.
/Sajnos azóta sem indult el…!/

1986.
A 9-es villamosjárat megszűnt.

1993.
A 41-es villamosok Móricz Zsigmond körtér és Kamaraerdő között közlekedtek.

1996.03.31.
A 49É jelzésű éjszakai villamosjárat megszűnt.
/Pótlására 49É jelzésű éjszakai autóbuszjárat közlekedett./

2003.11.01.
A 41-es villamosok Batthyány tér és Kamaraerdő között közlekedtek.

2003.12.01.
A 118-as villamosok Budagyöngye – Moszkva tér – Krisztina körút – Bartók Béla út – Fehérvári út – Albertfalva, kitérő útvonalon közlekedtek

---

Akinek pontosabb adata van, kérem, írja meg!

Köszönöm!

BPO-700