BPO-700 Creative Commons License 2003.11.09 0 0 20
Köszönöm!

Amit én tudok az 1-es autóbuszról, illetve annak járatairól, mely 1915-től szerepelt a menetrendben. Íme:

Az 1-es autóbusz-család közlekedéstörténete 1915-tő napjainkig:

1915.03.15. Aréna (Dózsa György) út és Nagy János (Benczúr) utca sarkától /a Műcsarnok mögött/ az Andrássy út és a Vilmos császár (Bajcsy Zsilinszky) út sarkáig közlekedett a fővárosi tömegközlekedés első autóbuszjárata 1-es jelzéssel.
1915.10.13. Az 1-es autóbuszok útvonalát Gizella (Vörösmarty) tér érintésével Kígyó térig (Ferenciek tere) meghosszabbították. Az útvonala 3,7 km hosszú volt; az autóbuszok 7.46. és 21.33. között 20 percenként közlekedtek.
1917.04.10. Az 1-es autóbuszjárat alkatrész-, üzemanyag-, és gumihiány miatt megszűnt.
1921.09.24. Ismét közlekedik az 1-es autóbusz Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között.
1927.xx.xx. Belvárosban több utcát egyírányúsitották, ezért az 1-es autóbuszok Apponyi tér (Ferenciek tere) felé a Petőfi Sándor utcán át; míg az Aréna (Dózsa György) út felé a Duna és a Váci utcán át közlekedtek.
1928.09.24. Az alábbi változások történtek:
--- Az 1-es autóbuszok Városliget felől Belvároson, és a Ferenc József (Szabadság) hídon át a Gellért térig közlekedett;
--- 11-es jelzéssel - betétjárat - közlekedett Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között.
1931.xx.xx. A 11-es jelzésű betétjárat megszűnt.
1933.10.01. Az 1-es autóbusz útvonalát tovább módosították. Aréna (Dózsa György) úttól immár Lenke (Kosztolányi Dezső) térig közlekedtek.
1944.12.xx. Az 1-es autóbuszjárat - Budapest ostroma miatt - megszűnt.
1945.07.02. Az 1-es autóbuszok Gellért tér és Apponyi tér között ismét közlekedett.
1945.12.22. Az 1-es autóbuszjárat - a dunai jégzajlás miatt, a pontonhídon való átkelést megszűntették - megszűnt.
1946.01.13. Az 1-es autóbusz - a Ferenc József (Szabadság) híd felrobbantása miatt, két szakaszban - ismét közlekedett:
--- PEST: Apponyi tér (Ferenciek tere) - Petőfi Sándor utca - Ságvári tér;
--- BUDA: Silágyi Dezső tér - Döbrente tér - Bartók Béla út - Móricz Zsigmond körtér.
1946.02.27. Az 1-es autóbusz - két szakaszos - útvonala módosult:
--- PEST: Aréna (Dózsa György) út - Apponyi tér (Ferenciek tere) - Baross tér;
--- BUDA: Kelenföldi pályaudvar - Szent Gellért tér - Déli pályaudvar.
1946. 03.05. Az 1-es autóbusz közlekedése - üzemanyaghiány miatt - szünetelt.
1946.03.20. Az 1-es autóbuszok Deák Ferenc tér - Kossuth híd - Móricz Zsigmond körtér útvonalon közlekedtek.
1947.12.xx. Az 1-es autóbusz betétjárata ismét közlekedett 1A jelzéssel Aréna (Dózsa György) út és Apponyi tér (Ferenciek tere) között.
***
FIGYELEM! Az 1A jelzésű járat megszűntetésének ideje ismeretlen!
***
1948.06.07. Az 1-es autóbusz Hősök tere és Vörösmarty tér között közlekedett.
1948.07.12. 201-es jelzéssel új járat közlekedett Bosnyák tér - Nagy Lajos király útja - Füredi utca - Rákosszentmihály, Rákosi út - Árpádföld útvonalon.
1948.08.02. Az 1-es autóbusz útvonalát a Szabadság hídon át Kelenföldi pályaudvarig hosszabbították meg.
1948.xx.xx. Az 1-es autóbusz - vásár idején - Széchenyi gyógyfürdőig közlekedett.
1948.09.28. Az 1-es operai járata is közlekedett. (Ennek megszűntetésének ideje ismeretlen.)
1948.11.08. A 201-es viszonylatjelzést 47-esre számozták át.
1951.05.15. Az 1-es autóbuszok - a túlzsufolt Szabadság híd csökkentése miatt - Lánchíd - Alagút - Attila körút (Attila út) - Döbrentei tér - Gellért rakpart útvonalon közlekedtek a két végpont között.
1961.12.04. Az 1-es autóbusz útvonala - az Alagút zsúfoltságának csökkentése érdekében - Clark Ádám tér - Ybl Miklós utca - Döbrentei tér útvonalra módosult.
1962.05.02. Az 1-es autóbuszok - a Gellért rakpart átépítése miatt - ismét Szabadság hídon át közlekedtek.
1962.06.08. Az 1-es autóbuszok - a Gellért rakpart átépítésének befejeztével - ismét Lánchídon át közlekedtek.
1964.04.06. Az 1-es autóbuszok útvonalát Szabadság híd irányába változtatták.
1965.07.07. Az 1-es autóbuszok Kacsóh Pongrác úttól közlekedtek Kelenföld felé.
1970.11.21. Az 1-es autóbuszok a felújított Kacsóh Pongrác úti autóbusz-végállomástól közlekedtek.
1980.06.18. Az 1-es autóbuszok - a Szabadság híd felújítása miatt - Petőfi hídon át közlekedtek.
1980.10.17. Az 1-es autóbuszok ismét a Szabadság hídon át közlekedtek.
1981.01.01. Elindult az 1-es gyorsjárata is, az 1gy Hősök tere és Kelenföldi pályaudvar között a Szabadság hídon át.
1990.08.31. Az 1gy - járműkihasználatlanság miatt - megszűnt.
1994.02.01. 1É jelzéssel éjszakai autóbuszjárat közlekedik Bécsi út és Népliget között, az 1-es villamos üzemszünet ideje alatt Hungária körút és Árpád hídon át.
***
FIGYELEM! Az 1É jelzésű járatnak semmilyen összefüggése nincs az 1-es járathoz!
***
1994.04.07. A 101-es autóbusz útvonala - az M0-ás körgyűrű üzembehelyezése miatt - módosult: Bartók Béla út - 888. utca - Mátra utca - Dráva utca - Dózsa György út - Nagytétényi út.
***
FIGYELEM! Sajnos a 101-es autóbusz üzembehelyezésének idejét nem tudom! Ellenben a 101-es járatnak semmi köze nem volt az 1-es járathoz!!!
Illetve annak megszűntetésének ideje ismeretlen!
***
1995.03.04. Az 1-es autóbusz közlekedése - a MILL. F.A.V. felújításának munkálatai miatt - szünetelt.
1995.09.17. Az 1-es autóbuszjárat - párhuzamos közlekedés és takarékossági okok miatt - 80 év után megszűnt.

Előzmény: Blöky (16)