scsabi Creative Commons License 2003.03.10 0 0 71318
Jól belecsaptam a lecsóba ezekkel a sorozatjelekkel. Szeretném előrebocsátani, hogy a sorozatjelek kiadását -nem lévén illetékes- nem tudom megindokolni, esetleg csak magyarázni, azt sem biztos hogy jól.
Kezdetek:
Anno a MÁV rendelkezett egy jólfejlett járműazonosítási rendszerrel, amely sorozatjelből és pályaszámból állt, a sorozatjel a főbb építési jellemzőket mutatta, a pályaszám (csoportokra osztva) a tényleges konstrukciókat azonosította, illetve a jármű jellegét is megadta. A sorozatjel és a pályaszám mindik együtt ért valamit. Minél kevesebb számból állt a pályaszám, a kocsi annál "előkelőbb" volt.
Egy példa: Bah 5800 -> Bh 50 55 20-26 000-9

Jött az egységes 12-jegyű kocsiszám. Ezt az UIC 438-1 kötelező döntvény írta elő (asszem 1968), jelenleg a második kiadás (1988.01.01) első módosítását fogyasztjuk. Kényes ízlésű milliomosok 30 €-ért beszerezhetik akár on-line is. A sorozatjelek kötelező alkalmazását ezzel együtt eltörölték, de "...a sorozatjelek a számrendszer jelentésének könyebb elsajátítása céljából áltb. még minden kocsin megtalálhatók, de alkalmazásuk nem kötelező" Az átálláskor a korszellemnek megfelelően áramvonalasításra kerültek a sorozatjelek, de agóniájuk már láthatóan megkezdődött. Annak idején (FEltételezésem szerint) a KPM I.7.B elrendelte sorozatonként az új jelölést, módosításukat pedig jogutódja(i) hajtják végre folyamatosan.

Hmsoft kiválóan összefoglalta a jelzésrendszer filozófiáját, lássuk mire jó mindez? (szigorúan személykocsik)
A fősorozatjelnek megkülönböztető szerepe csak a 0; 4; 7; 8; 9 fősorozatszámú kocsiknál van, a többinél a kölcsönös megfeleltetés egyértelmű
0-> magánkocsi, bármi lehet
1-> A
2-> B
3-> AB
4-> Ac; AcBc
5-> Bc
6-> WLA
7->WLAB
8-> tobzódás: BD; ABD; AR; BR; WR; WRR; WSP; SR...
9-> D; Post; mindenféle autószállító; Z

A melléksorozatjelnek ott lenne szerepe, ahol a 12 számjegybe nem lehet megfelelő információtartalmat besűríteni. Átfedések azért vannak itt is:
tengelyszám:
a-> háromtengelyű #3-##
b->öttengelyű (ez jó)
z-> kéttengelyű #4-##
igaz hogy:
z-> légkondicionált (vö. 61 és 64 csererendszer-kód ami uazt jelenti, igaz a 64-es jó 1670 mm nyomtávra is)

ehh, abbahagyom mert már belecsavarodtam.

különbenis Bhv lehet 20-27; 20-07; 20-05 550; 20-05 560; 20-05 600 stb

Bh és Bhv között alapvetően tényleg a távvezérlési kábel volt a knbség. A Bh 20-26 még néhány apróságban (ablakok, belső térhatárolás) eltér a Bhv 20-27-től. A Bhv család egyéb utóéletét hagyjuk.

Előzmény: V63 026 (71303)