scsabi Creative Commons License 2003.02.28 0 0 70467
Szerdán akartam válaszolni, de elhelt a téma.

Szabványokról összesezdtem egy kis összeállítást a felvetett problémával kapcsolatban:
pár példa: (átugorható)
ISO 8178-1:1996 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 1: Test-bed measurement of gaseous and particulate exhaust emissions
ISO 8178-2:1996 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 2: Measurement of gaseous and particulate exhaust emissions at site
ISO 8178-3:1994 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 3: Definitions and methods of measurement of exhaust gas smoke under steady-state conditions
ISO 8178-4:1996 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 4: Test cycles for different engine applications
ISO 8178-5:1997 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 5: Test fuels
ISO 8178-6:2000 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 6: Report of measuring results and test
ISO 8178-7:1996 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 7: Engine family determination
ISO 8178-8:1996 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 8: Engine group determination
ISO 8178-9:2000 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 9: Test cycles and test procedures for test bed measurement of exhaust gas smoke emissions from compression ignition engines operating under transient conditions
ISO 8178-10:2002 Reciprocating internal combustion engines -- Exhaust emission measurement -- Part 10: Test cycles and test procedures for field measurement of exhaust gas smoke emissions from compression ignition engines operating under transient conditions
ISO 3095:1975 Acoustics -- Measurement of noise emitted by railbound vehicles
ISO 3381:1976 Acoustics -- Measurement of noise inside railbound vehicles

EN 12663:2000 Railway applications - Structural requirements of railway vehicle bodies

UIC518 OR Testing and approval of railway vehicles from the point of view of their dynamic behaviour - Safety - Track fatigue - Ride quality
UIC564-2 OR Regulations relating to fire protection and firefighting measures in passenger carrying railway vehicles or assimilated vehicles used on international services
UIC567 OR General conditions for coaches
UIC615-0 O Tractive units - Bogies and running gear - General provisions
UIC615-1 OR Tractive units : Bogies and running gear - General conditions applicable to component parts
UIC615-4 OR Motive power units : Bogies and running gear - Bogie frame structure strength tests
UIC617-5 OR Special safety regulations for drivers' cabs of tractive units
UIC622 O Definition of the nominal power of locomotives and railcars fitted with internal combustion engines
UIC623-1 OR Approval procedures for the diesel engines of motive power units
UIC623-2 OR Approval tests for diesel engines of motive power units
UIC623-3 R Series test and acceptance conditions for diesel engines of motive power units
UIC624 O Exhaust emission tests for diesel traction engines
UIC625-2 OR Fitting of front windows, side windows and other windows installed in drivers' cabs of motive power units with internal combustion engines, and in driving trailers (with a view to ensuring protection for the staff)
UIC625-6 O Regulations concerning conditions of visibility from driving compartments of combustion-engined powered stock
UIC625-7 OR Regulations concerning the impact withstandability in service of combustion-engined railcars and multiple-unit trains
UIC651 OR Layout of driver's cabs in locomotives, railcars, multiple-unit trains and driving trailers
O-> kötelező; R->ajánlott; I-> tájékoztató

'A csehek szerint...'

A típusengedélyről (10/1984. (VI. 27.) KM rendelet A vasúti járművek üzembehelyezésének engedélyezéséről és időszakos vizsgálatáról):
(átugorható)

Típusengedély szükséges:
a) új típusú jármű gyártására és beszerzésére,
b) régi típusú jármű olyan átalakítására, amelynek során a korábbi típusengedély meghatározó adatait (2. pont) érintő változtatást hajtottak végre (a továbbiakban: átalakítás).
Új típusúnak kell tekinteni minden olyan járművet, amelynek típusára Magyarországon engedélyt még nem adtak ki.
A típusengedély lehet:
a) előzetes típusengedély: a tervdokumentáció vizsgálata alapján kiadott engedély, amely szerint az első jármű gyártása, beszerzése, illetőleg átalakítása megkezdhető;
b) végleges típusengedély: az előzetes típusengedély alapján gyártott, beszerzett, illetőleg átalakított jármű típusvizsgálatát követően kiállított engedély, amelynek alapján a sorozatgyártás és beszerzés megkezdhető, továbbá a prototípus üzembehelyezhető.
Az előzetes, illetőleg végleges típusengedély iránti kérelemhez a 4.1 pontba foglaltakat kell csatolni.
Az előzetes típusengedély kiadását:
a) belföldön gyártásra kerülő jármű esetében a gyártás megkezdése előtt legalább 3 hónappal a gyártó vállalatnak,
b) külföldről beszerzésre kerülő jármű esetében a külkereskedelmi szerződés megkötése előtt legalább 3 hónappal a külkereskedelmi vállalatnak, illetőleg a külkereskedelmi joggal felruházott vállalatnak,
c) járműátalakítás esetén annak megkezdése előtt legalább 3 hónappal a jármű üzembentartójának
kell kérnie.
A végleges típusengedély kiadását a jármű üzembentartójának kell kérnie.
A típusengedély iránti kérelemről az engedélyező hatóság vizsgálat alapján dönt. Ennek során:
a) megállapítja a járműtípus azonosításához szükséges típusmeghatározó adatokat,
b) vizsgálja, hogy a járműtípus megfelel-e a jogszabályban, műszaki előírásban, valamint a szabványokban meghatározott, illetőleg az üzembehelyezéssel elérni kívánt követelményeknek.
A típusengedély alapján sorozatban gyártott, beszerzett, valamint átalakított jármű első üzembehelyezése csak hatósági engedély alapján történhet. A hatósági engedélyben a hatóság tanúsítja, hogy a jármű az előzetes típusengedélyben rögzített műszaki előírásoknak, a személyi, forgalmi, valamint a vagyonbiztonsági követelményeknek megfelel.

A felsorolásból látható, hogy a vizsgálati eljárások is szabályozottak. A nem megfelelőséget akkor lehet kijelenteni, ha a járműre vonatkozó (hatóság által jóváhagyott) műszaki feltétfüzetbe foglalt, nemzetközi, nemzeti, ágazati, vagy vállalati szabványra visszavezethető követelményeket a jármű, annak részei, vagy alrendszerei, jóváhagyott vizsgálati eljárással vizsgálva nem teljesítik.

Ha a típusvizsgálat során a típuspróbára felajánlott járművet megfelelőnek találták akkor:

"Az engedélyezési eljárás során az engedélyező hatóság köteles vizsgálni azt, hogy az engedélykérelem kielégíti-e a jogszabályokban foglalt követelményeket és kizáró ok hiányában köteles a határozatot kiadni." (OVSZ I)

Hazai vonatkozó jogszabályok:
-1993. évi XCV. törvény A vasútról
-51/1994. (IV. 8.) Korm. rendelet A vasúti hatóság feladat- és hatásköréről
-15/2002. (II. 27.) KöViM rendelet A vasútvállalatok működésének engedélye-
zéséről
-38/1998. (XII. 23.) KHVM rendelet A vasúti hatósági eljárások díjairól
-3/1998. (II. 11.) KHVM rendelet A közlekedési, hírközlési és vízi építmény-tervezési jogosultság részletes szabályairól
-28/1994. (X. 28.) KHVM rendelet Az Országos Vasúti Szabályzat kiadásáról
-10/1984. (VI. 27.) KM rendelet A vasúti járművek üzembehelyezésének engedélyezéséről és időszakos vizsgálatáról

cs
aki nem illetékes

Előzmény: DLala (70454)