OFF
Az összeesküvéselméletről:
Sajnos a cikk még sehol nem elérhető on-line, de az összefoglaló alapján felmerült bennem a kérdés:
1. Az állam nem tudja/akarja a vasúti szolgáltatási kötelezettség finanszírozását elvállalni. (nem most, immár 20. éve)
2. A gazdaságtalan szolgáltatások megszüntetése ( pl. mellékvonalak) nem fogadható el
3. A privatizáció* erkölcstelen
Kérdés: Akkor mi a megoldás?
*privatizáció: mint kifejezés magánosítást jelent, mint fogalom a vasúttal kapcsolatban ördögi praktikát. A vasúti privatizáció fogalma alatt általában összemosódnak a következők:
1. adott tevékenység önálló társaságba szervezése
2. szolgáltatási monopólium megszüntetése
3. állami, illetve állami tulajdonú társaság javainak magánkézbe adása
A tulajdonformák egyenrangúságának alkotmányos alapelve alapján mindez szvsz csak akkor tisztességtelen, ha ez alapot ad személyek, csoportok, társaságok jogalap nélküli gazdagodásának.
"a szándékosság jelei"
Ezek inkább a gondatlanság (?) jelei. Jelen helyzet kialakulásának oka, hogy a magyar vasutak száz év alatt kialakult szervezeti és műszaki kultúrájában, eszközeiben felhalmozott (műszaki és gazdasági) tartalékok mostanra merültek ki.
"hitelfelvételre kényszeríti"
Valamint arra, hogy a forráshiányok kezelését "áttolja" beszállítóira.
"ami megmaradt, szépen ki lehet privatizálni azoknak, akik már régen megvan, hogy kicsodák"
Már megint a privatizáció, mint ősellenség...
Mit akarnak privatizálni? Mit?
-Alaptevékenységet?
-Kapcsolódó szolgáltatásokat?
-Anyagi javakat?
Országos közforgalmú vasút (mint közmű) nem "privatizálható". A vasútengedélyesek kötelezettségébe tartozó tevékenységek (kevés kivétellel) nem szükségszerűen a vasútengedélyes szervezetén belül végzendők el. Az állam, illetve az illetékes hatóság feladata eldönteni, hogy az előbb leírt kötelezettségek milyen feltételek mellett végeztethetők el "külső" szolgáltatókkal. (Mondjuk ez többé-kevésbé pontosan szabályozott.)
Példa: vasúti személykocsik zárttechnológiás javításának elvégzéséhez a járműjavító előzetes minősítése szükséges.
Na mindegy, várom hogy elolvashassm részletesen.
ON
rm40
A 17 oldalas cikk spontán fordításra kissé hosszú :-)
Mely része érdekel leginkább?
cs