spiroslyra Creative Commons License 2002.11.25 0 0 6587
"OUTE GAR EUKATAFRONITON ESTI TINI OS NOUN EHEI TO MATHIMA"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ozene(bona) :) XIX. Aristoxenos

Vegyunk ket diesist, enharmonikus elahistost. Ez a legkisebb pyknon. Ket chromatikus es ket enharmonikus diesis, a ket legmelyebb lihanos. A kovetkezo a chromatikus imiolius lichanos. Ezt koveti a tonikus chromatikus lichanos. Az otodik piknon a mely diatonikus, a hatodik a magas .

A legmelyebb chromatikus lichanos es a legmelyebb enharmonikus kulonbozik a tonus egy hatodaval.
....
----....4+4=8 malako chromatikus
...
---...3+3=6 enharmonikus
A chromatikus diesis egy dodekatimorionnal nagyobb az enharmonikusnal.
...
....
A mely diatonikus lichanos es a mely chromatikus kulonbsege egy fel es egy dodekatimorion tonus, 7/12.
......6
------.........9 6+9=15 malako diatonikus
....
----....4+4=8 malako chromatikus
...............15-8=7
........8
--------.......7
A mely, masneven lagy diatonikustol az chromatikus imiolion lihanosig a kulonbseg
imitonio egy fel tonus.
......6
------.........9+6=15-9=6 6/12=1/2 tonus
....*4,5
----*....*4,5 4,5+4,5=9 imiolio chromatikus
A tavolsag az imioliontol az enharmonikusig egy diesis.3/12 dodekatimorio, 1/4 tonus, enharmonikus diesis.
....*4,5
----*....*4,5 4,5+4,5=9 imiolio chromatikus
...
---...3+3=6 enharmonikus lichanos
.........9-6=3 3/12=1/4
......6
Az enharmonikustol a mely chromatikusig egy ektimorion .
...
---...3+3=6 enharmonikus lichanos
....
----....4+4=8 malako chromatikus
......6
........8-6=2 2/12=1/6 ektimorion
A legmelyebb chromatikustol az imiolionig
egy dodekatimorion. 1/12 tonus.
....
----....4+4=8 malako chromatikus
....*4,5
----*....*4,5 4,5+4,5=9 imiolio chromatikus
........8
.........9-8=1
A lichanosok terulete a mely diatonikustol a mely chromatikusig terjed.
......6
------............12 6+12=18 syndono diatonikus
......6
------.........9 6+9=15 malako diatonikus
......6
------......6 6+6=12 tonikus chromatikus
....*4,5
----*....*4,5 4,5+4,5=9 imiolio chromatikus
....
----....4+4=8 malako chromatikus
A syndonos diatonikus lichanos a mely diatonikusnal egy diesissel magasabb.3 moria, 3/12 , 1/4 enharmonikus elahistos diesis.
......6
------............12 6+12=18 syndono diatonikus
......6
------.........9 6+9=15 malako diatonikus
..................18-15=3
...............15

A suneheias termeszete hasonlit a szavaknak a betukbol valo osszetetelehez. Nem lehetseges nyolc egymast koveto diesis , nem megvalosithato harom diesis egymas utani leeneklese. Ha ket diesis fole emelkedik a hang, nem haladhat tovabbb, csak annyit, amennyi kiegesziti a tetrachordot. Az elahiston diesisnel nyocszor kisebb diasztema hasznalhatatlan. Leszallitva a dallamot ket diesis utan egy tonusnal kisebb diasztema ameloditos.

[Aristoxenos itt lezar egy fejezetet, es jo szokasa szerint, mielott tovabb haladna, vissza es egyben elore nez. E korbejaras okat most ne firtassuk, nemelyek arra gyanakszanak, hogy rankmaradt muve egy utolagos osszeallitas, tobb konyvebol osszerakva, ezzel magyarazhato a tobbszori nekifutas. De meglehet, hogy tudatos modszerrol van szo, az ismeretek fokozatos elmelyiteserol, az ismetlessel az emlekezet felfrissiteserol. Ha valojaban ezek elo eloadasok voltak, melyeket utolagosan jegyezetek le, ha ez igaz, akkor az idonkent felbukkano, vitazo, polemikus elu, kerdesekre valaszolo mondatok, nem stilaris jegyek, hanem az elobeszed jelei. Aristoxenos muve nem tobb szaz oldalnal, de ezt egy lendulettel elmondani, ugy hogy a hallgatosag, megha jaratos is a zeneben, felfogja, igen nehez. Mindenesetre ,vigasztalasunkra megjegyzi, hogy akinek esze van, annak megertheto ez a tudomany, persze ha ez jo emlekezettel is parosul. A lassu eszjarasuakat es nem jo memoriajuakat hol finomabban, hol goromban eltanacsolja. Magara vessen tehat az, aki mint en, csekely ertelemmel es veszkodo emlekezettel probalja kovetni...:)]

Katholou men oun noiteon ousan imin tin theorian peri melous pantos pos pote pefiken i foni epitinomeni kai aniemeni tithenai ta diastimata. fusikin gar di tina famen imeis tis fonin kinisin kineistai kai ouh os etihe diastima tithenai. Ka touton apodeixeis peirometha legein omologoumenas tois fainomenois , ou kathaper oi embrosten, oi men allotriologountes kai tin men aithisin ekklinontes os ousan ouk akribi, nitas de kataskebazontes logous te tinas arithmon einai kai tahi pros allila en ois to te oxi kai to baru gignetai, panton allotriotatous logous legontes kai enantiotatous tois fainomenois' oi d' apothespizontes ekasta aneu aitias kai apodeixeos oud' auta ta fainomena kalos exirithmikotes. Imeis d' arhas te peirometha labein fainomenas apasas tois empeirois mousikis kai ta ek touton sumbainonta apodeinunai. Esti di to men olon imin theoria peri melous pantos mousikou tou gignomenou en foni te kai organois. Anagetai d' i pragmateia eis duo, eis te tin akoin kai eis tin dianoian. ti men gar akoi krinomen ta ton diastimaton megethi, ti de dianoia theoroumen tas ton (fthongon) dynameis. Dei oun epethisthinai ekasta akribos krinein. ou gar estin osper epi ton diagrammaton eithistai leghesthai. esto touto eutheia grammi, - outo kai epi ton diastimaton eiponta apillaxthai [dei]. O men geometris ouden hritai ti tis aisthiseos dunamei, ou gar ethizei tin opsin oute to euthi outhe to periferes out' allo ouden ton touton oute fablos oute eu krinein, alla mallon o tektonkai o torneutis kai eterai tines ton tehnon peri tauta pragnateuontai. to de mousiko shedon estin. arhis ehousa taxin i tis aisthiseos akribeia, ou gar endehetai faulos aisthanomenon eu legein peri touton on midena tropon aisthanetai. Esthai de touto faneron ep autois tis pragmateias. Ou dei d' agnoin, oti i tis mousikis xinesis ama menontos tinos kai kinoumenou esti kai touto shedon dia pasis kai kata pan meros autis, os eipein aplos, diateinein. Eutheos gar tas ton genon diaforas aisthanometha tou men periehontos menontos , ton de meson kinoumenon' kai palin otan menontos tou megethous tode men kalomen upatin kai mesin, tode de paramesin kai nitin, menontos [gar] tou megethous otan tou autou megethous pleio shimata gignitai, kathaper tou te dia tessaron kai dia pente kai eteron' osautos de kai otan tou autou diastimatos pou men tithemenon metaboli gignitai, pou de mi. Palin en tois peri tous rithmous polla toiauth oromen gignomena' kai gar menontos tou logou kath' on dioristai ta geni ta megethi kineitai ton podon dia tin tis agogis dynamin, kai ton megethon menonton anomoioi gignountai oi podes' kai to auto megethos poda te dunatai kai suzigian dilon d' oti kai ai ton diareseon te kai shumaton peri menon ti megethos gignontai. katholou eopein i men ruthmopoiia pollas kai pantodapas kiniseis kineitai, oi de pdes ois sumainometha tous rutmous aplas te kai tas autas aei. Toiautin d' ehousis fusin tis mousikis anagkaion kai en tois peri to irmosmenon sunethisthinai tin dianoian kai tin aisthisin kalos krinein to te menon kai to kinoumenon. Aplos men oun eipein toiauti tis estin i armoniki klitheista epistimi oian dieliluthamen sumbebike d' autin diaireisthai eis epta meri. Os estin en men kai proton to diarisai ta geni kai poiisai faneraon, tinon pote menonton kai tinon kinoumenon ai diaforai autai gignontai. Touto gar oudeis popotai diorise tropon tina eikotos' ou gar epragmateuonto peri ton duo genon, alla peri autis tis armonias' ou min all' oi ge diatribontes peri ta organa diisthanonto men ekastou ton genon, auto de to pote arhetai ex armonias hroma ti gignesthai, oudeis oud epeblepse popot' auton. oute gar kata pasan hroan ekastou ton genon diisthanonto dia to mite pasis melopoiias empeiroi einai mite sueithisthai peri tas toiautas diaforas akribologeisthai' aut' auto pos touto katemathon oti topoi tines isan ton kinoumenon fthongon en tais ton genon diaforais. Di' as men oun aitias ouk in diarismena ta geni proteron, shedon eisin ai eirimenai' oti de dioristeon ei mellomen akolouthein tais gignomenais en tois melesi diaforais, faneron. Proton men oun ton meron esti to eirimenon' deuteron de to peri diastimaton eipein, midemian ton uparhouson autois diaforon eis dunamin paralimpanontas. Shedon de, os aplos eipein, ai pleious auton eisin atheoritoi. ou dei d' agnoin, oti kath' in an genometha ton eklimpanouson te kai atheoriton diaforon, kata tautin agnoisomen tas en tois melodoumenos tas en tois melodoumenois diaforas. Epei d' estin uk autarki ta diastimata pros tin ton ftoggon diagnosin- pan gar, os aplos eipein, diastimatos megethos pleionon tinon dunameon koinon estin- , triton an ti meros eii tis olis pragmeteias to peri ton fthongon eipein osoi t' eisi kai tini gnorizontai kai pateron taseis tines eisin, osper oi polloi upolambanousin, i dunameis kai auto touto ti pot' estin i dunamis. Ouden gar ton touton diaratai katharos upo ton ta toiauta pragmateuomenon. Tetarton d' an eii meros ta sustimata theorisai posa t' esti kai poi' atta kai pos ek te ton diastimaton kai fthoggon sunestikota. Oudeteron gar ton tropon tetheoritai to meros touto upo ton emprosthen' oute gar ei panta tropon ek ton diastimaton suntithetai ta sustimata kai midemia ton suntheseon para fusisn estin episkepseos tetuhiken ai diaforai pasai ton sustimaton up oudenos exirithmintai. Peri men gar emmelous i ekmelous aplos oudena logon pepointai oi pro imon, ton de sustimaton tas diaforas oi men olous ouk epeheiroun exarithmein- alla peri auton monon ton epta oktahordon a akaloun armonias tin episkepsin epoiounto-, oi d' epiheirisantes oudena tropon exirithmounto, kathaper oi peri Puthagoran ton Zakunthion ka Aginora ton Mitulinaion. Esti de toiauti i peri to emmeles te kai ekmeles taxis oia kai i peri ton grammaton sunthesin en to dialegesthai' ou gar panta tropon ek ton auton grammaton suntithemeni xillabi gignetai, alla pos men, pos d' oun.
Pemton d' esti ton meron to peri tous tonous ef on tithemena ta sustimata melodeitai. Peri on oudeis ouden eiriken, outai tina tropon lipteon outai pros ti blepontas ton arithmon auton apodoteon astin. alla pantelos eoike ti ton imeron agogi ton armonikon i peri ton tonon apodosis, oion otan Korinthioi men dekatin agosin Athinaioi de pemton eteroi de tines ogdoin. outo gar oi men ton armonikon legousi barutaton men ton upodorion ton tonon, imitonio de oxiteron touton ton mixolidion, touton d imitonion ton dorion, tou de dorion tono ton frigion, osautos de kai tou frugiou ton ludion etero tonou' eteroi de pros tois eirimenois ton upofrugion aulon prostitheasin epi to baru, oi de au pros tin ton aulon trupisisn blepontes treis men tous barutatous trisi diesesin ap' allilon horizousin, ton te upofrigion kai ton upodorion kai ton dorion, ton de frigion apo tou doriou tono, ton de ludion apo tou frugiou palin treis desesis afistasin' osautos de kai ton mixolydion tou lydiou. Ti d' esti pros o blepontes outo poieisthai tin diastasin ton tonon protethumintai, ouden eirikasin. Oti de estin i katapuknosis ekmelis kai panta tropon ahristos, faneron ep autis estai tis pragmateias.

Jegyzetek:
Eloszor meghatarozuk a nemeket, genos. A mozgo es allo hangokat, melyek megadjak a nemek jelleget. Masodszor szemugyre vesszuk a diasztemakat. Eztan megnezzuk, hogy mukodnek tasis es dynamis szerint. Negyedszerre megszamoljuk a szisztemakat, skalakat. Otodszorre sorjaztatjuk a tonusokat [Itt nem a diasztema alapegysegrol, a dia tesszaron es a dia pente kulonbsegerol, a tizenket dodekatimoriara,stb. osztott hangkozrol van szo, mint tonusrol, hanem mas jelentesben ertendo! Vigyazat, egybeeses!]- a hypodorius, a myxolidios, a dor, a phryg, a lyd, a hyperfrig hangsorok. A legalacsonyabb a hypodor, egy feltonussal magasabb a mixolid, egy fel tonussal a dor, egy tonusssal a phryg, egy tonussal a lyd. A phryg a dortol tonus, a lyd a phrigtol harom diesi tavolsagra van. Ugyanigy a mixolid a lydtol.



Előzmény: spiroslyra (6575)