Szia rézgaras,
nem áll modomban szétszedni most egyetlen egy Márklin mozdonyt sem, igy nem tudom közelebbröl megvizsgálni a dolgot, de ha igaz a leirás, akkor egy egyenáramu motor modern változatárol van szo - ezért nehéz meghatározni, hogy mi is az.
A CD mechanika motorja kb. igy müködik:
Az állorészben több tekercs van amelyekbe elektronikusan kommutálják az áramot, azaz a forgorészen apro mágnesek vannak, amelyek néhány HALL szondát gerjesztenek a forgás alatt (ezek helyettesitik a kommutátort). Az elektronika kiértékeli legalább 2 Hall szonda jelét (fázisban és idöben), amiböl megállapitja a forgási irányt és a sebességet, és ennek megfelelöen kapcsolgatja a sztatorban az áramot. A sztator tekercsek sokszor csoportositva vannak, hogy ne kelljen 4-16 tekercset vezérelni, hanem csak 1-2 csoportot (ez a motor mechanikai konstrukciojátol függ).
Ebböl kifolyolag az ilyen motornak legalább a következö kivezetései vannak:
3 drot a legalább 2 hall szondátol,
x drot a y tekercsröl az állorészen. (Az x lehet x=y+1 is).
Egy kicsivel nagyobb motorokban (ventillátorok) az egész elektronika benne van a motor magjában, azaz csak két kivezetés megy hozzá, de ezek rendszerint csak egy sebességen tudnak forogni. (Ami a CD stb. mechanikák tulajdonsága is).
Szvsz a Marklinben is hasonlo a motor, és miután a modern meghajto áramkörök már kb. 3 V-nál indulnak (