APT Creative Commons License 2001.12.21 0 0 3228
BTS-ALEXANDROSZ: Már csak azért is megértelek benneteket, mert egy évtizede jómagam is pont így gondolkodtam a témáról. Bár már akkor is a mechanikus szerkezetek izgattak, sőt már akkor is hobbyszinten javítgattam őket, de kvarcórát hordtam, és azon gyötrődtem, hogy hogyan magyarázzam meg magamnak, hogy miért az tetszik, ami drágább, és műszakilag gyengébb. Aztán rájöttem, hogy nincs nagyobb ostobaság, mint ha meg akarom magamnak magyarázni, hogy mi miért tetszik. Tetszik és kész. Éppen ezért viszont nem mondom azt, hogy igazatok van, és ezért szerintem J B-nek sincs igaza. Itt ugyanis nincs abszolút igazsága senkinek - így nekem sem lehet. Ha azok az elvárások, amelyeket BTS megfogalmazott, akkor a Sector nagyon jó választás, erős, megbízható tokokba jó ETA, és nem kevésbé jó MIYOTA werkeket épít, ezek évtizedekig jó, karbantartásra igénytelen és pontos órák lesznek, és aki a sportos stílust szereti, annak esztétikailag is megelégedésére szolgálhatnak. De az is igaz, hogy a mechanikus órának úgymond "lelke" van, az érzékenysége, törődésigényessége sokunk szemében nem hogy hátrány, de kifejezett vonzerő lehet. Mások számára viszont negatívum. De hát nőben sem mindenkinek ugyanaz az esete, el is kel a lányok zöme...
A kvarc mechanikák meg nem véletlenül terjedtek el, hiszen számos előnyük van. Nagy darabszámban hihetetlen egyszerűen állíthatóak elő, és mivel igen kis igénybevételnek vannak kitéve a mechanikus alkatrészek, ezért nagyon olcsóra is készíthető. Sokak - így jómagam - számára is épp ez a gond. Ugyanis olyan gyenge mechanikai kivitel mellett (a leggyengébb préselt műanyag fogaskerekek, mágnesporral kevert műanyagból fröccsöntött léptetőmotorok, műanyag tengelycsapok stb...) is pár évig elnyekergő mechanikák készülnek, amelyek mondjuk egy svájci horgonygátszerkezetnél pár óránál tovább egyszerűen nem működnének! A mechanikus óraszerkezetnek sokkal komolyabbak a minőségi igényei (kicsit megvilágítandó: a futómű rugóházhoz közeli részeinél lassan forognak a kerekek, de nagy a nyomaték, az erő. A gátszerkezetnél már nagyon kicsi a nyomaték, de nagy a mozgás sebessége. A mindkettőnek megfelelni képesre méretezett anyagokból és megmunkálással készült jó szerkezetnek ezek után olyan nagyok a tartalékai, hogy folymatos üzemben is kibírhat több évszázadot is!) Ezért sokak a kvarcórát kissé "megvetéssel" nézik, pedig azért minőségileg kifogástalan, a mechanikus szerkezetekkel vetekedő várható élettartamú szerkezetek is vannak szép számmal, persze ez nem a 2000 Ft-os Q&Q óra... Pénze meg tényleg nem mindenkinek van sokszázezres órára, és ezért még nem kell szegényt elkeseríteni. Néhány tízezer forintért már lehet esztétikailag élményt nyújtani képes, minőséget adó órát venni (de 3000Ft-ért nem, még akkor sem, ha most ezzel megsértek valakit..), bár én ennyiért inkább egy öreg mechanikusat szoktam venni, de ugyanakkor én például nem kedvelem a sportos stílust, sokak viszont rajonganak érte. Ha meg lesz idővel több pénz is akkor lehet - ha vágyik rá valaki - komolyabbat venni, és az az igazság, hogy egyszer kézbevéve egy komoly Zenithet, ChronoSwisst, Perrelet-t mégiscsak ráébred az ember a különbségre, és fellelkesül.

OYSTER: A jelek szerint nem sikerült szándékaim szerint kifejezni magamat. No, szóval szerintem a helyzet rosszabb, mint Ogilvy célzásából következne (akinek tüneményes ötletei voltak). A hagyományos elv - amire Te célzol - az lenne, hogy egy cég előállít egy jó minőségű terméket, majd keres egy reklámcéget (vagy saját reklámrészleget alapít), és igyekszik pompás produktumaival megismertetni a vásárlókat, felkelteni érdeklődésüket. Csak én úgy érzem, hogy az elmúlt másfél évtizedben visszafelé fordult a dolog, most már a farok csóválja a kutyát. Világcégek leglényegesebb részlegévé vált a marketing, és egyre gyakrabban a cég vezetője is a marketingesek közül kerül ki, műszaki cégeknél is. A termelés és a minőség, egyáltalán - A TERMÉK - nem is érdekli őket, nem értenek ilyesmihez. Nyomul a marketing, reklámozzák a terméket (van, hogy anélkül, hogy egyáltalán lenne termék!!!), és ha jelentkezik a kilúgozott agyú vevő az igényeivel, akkor majd kerítünk valahonnan valamit, ami hasonlít arra, amit reklámoztunk, és kész. És sajnos ez nem vicc, ez egyre gyakrabban így működik. A reklámok zöme nem mond igazat, olyan tulajdonságokat és életérzést sugall a termékről, amellyel az garantáltan nem bír, és emellett harsány, agresszív, bemászik a hálószobámba. No ez, ami engem busongásra késztetett!

GLASHUETTE: Megint meg fogom védeni az Opust. Az Opus ugyan 7750-re épül, de nem egyszerűen szkelettált, hanem egy új, Lang által méretezett szkelett alaplemezt kapott (az óraszerkezet legbonyolultabban megmunkált és legdrágább része általában ez!) , és a mutatórendszer sem egyezik meg az eredeti 7750-el, új funkciók és áttételek kerültek bele. Sok tehát benne az egyedi munka, szerkezetileg is. Egy 7750 alapwerkes Bulovával nincs is sok értelme összehasonlítani. Alain Silberstein óráit még kevésbé. Ezek egyedi megjelenésű, és szintén egyedi szerkezeti megoldásokat tartalmazó órák, kiváló tervezéssel és minőséggel (sajnálatos módon ezzel együtt nekem egyáltalában nem tetszenek, de hát az élet sanyarú...). Az árukat meg nyilvánvalóan magasan tartja az, hogy egyedi darabok, nagyon kevés készül belőlük. Milliós darabszámban gyártva fejlesztés és a technológia felszerszámozási költségei annyifelé oszlanának, hogy az órák ára a töredékére csökkenne, viszont épp az az egyediség, exkluzivitás lenne oda, ami érdekessé teszi őket. Szerintem hagyjuk is a témát, mert közgazdasági értelemben támadhatatlanul igazad van, csak ezt a témát Mi itt részben érzelmi oldalról közelítjük meg. Közgazdaságilag az 5000Ft-os CASIOnál jobb órának semmi értelme nincs, és már Te is őrültséget követtél el a Zenitheddel. Pedig hát ez nem így van. Amúgy a 7750 elismerten strapabíróbb, megbízhatóbb és igénytelenebb mint az El-Primero, és a jobb kivitelei ugyanolyan pontosak is. Csak a nagy darabszám miatt tömegárunak tűnik (mint ahogy a Mercedes 600 és a BMW750iL is hamisítatlan kommerciális tömegáru), nincs meg benne mondjuk egy Patek exkluzivitása, pedig műszakilag lehet hogy jobb, az árról pedig inkább ne is beszéljünk. De - hál' Istennek - van másnak is helye a nap alatt.

LADA: Régi kérésedre visszatérve, kezembe akadt az ETA251.265 adatlapja. 22 köves, négy motoros kvarcwerk, igen jó tűrésekkel, és nagyon szolídnak tűnő, robusztus kidolgozással. Ha már kvarcóra és krono, nos akkor nem tűnik egy rossz választásnak. De azért vigyázzatok a tokra, és bármit is mondjon az órás, 5 évente tisztítassátok ki a szerkezetet, és ilyenkor ragaszkodjatok ahhoz, hogy a tok összes tömítését - ne csak a hátlapét, de a gombok-korona kis gumigyűrűit is - kicseréljék. Akkor szerintem hosszú, békés együttélésre lehet számítani.

És a lényeg: EZÚTON KÍVÁNOK A TOPICTÁRSAKNAK BÉKESSÉGES KARÁCSONYT, ÉS BOLDOG ÚJ ÉVET!

ORAGYUJTEMENY

Előzmény: glashuette (3226)