AZS Creative Commons License 2001.12.17 0 0 696
Na akkor hogy világosabb legyen, itt van néhány ténnyel dúsított újabb hozzászólásom:

1. Barényi 1907-ben született, mellékesen Ausztriában, és szinte egész életét Németországban élte le. Porsche 1900-ban tervezte meg első autóját, amikor Barényi még csak egy pajzán gondolat sem volt.
2. Barényi 1939-től 1972-ig a Mercedes-Benznél dolgozott, a biztonságtechnika terén még ma is őt emlegetik etalonként. Porsche 1905-től 1923-ig az Austro-Daimlernél, majd a Daimlernél dolgozott. Mellékesen ő tervezte a legendás Mercedes SS és SSK típusokat, valamint azért hagyta ott a céget a húszas évek végén, mert Herr Daimler nem engedélyezte az általa kidolgozott olcsó népautó (ejtsd: Volksauto) gyártását.
3. Barényinek 2500 bejegyzett szabadalma volt, míg a szabadalomkirálynak tartott Edisonnak 1300-1400 körül. Barényi elgondolása volt pl. az alagútalváz és a két részből álló kormánytengely (hoppá, a bogárban is ezek vannak...) Porschénak nem tudom mennyi, de pl. a lengőtengelyes hátsó futómű vagy a torziós rugózású független kerékfelfüggesztés (hoppá, a bogárban is ezek vannak...) szabadalmáért ma is a Porsche cégnek kell fizetni.
Ja és Bosch találmánya volt az elektronikus gyújtás (hoppá, a bogárban is ez van...), valamint ha jól tudom, Charles Goodyear találmánya volt a felfújható abroncs (hoppá, a bogáron is ez van...), Bendix találmánya volt az önindító behúzótekercse (hoppá, a bogárban is ez van...), Edison találmánya volt a villanyégő (hoppá, a bogárban is ez van...), satöbbi. Elég bugyuta dolog ezek alapján a magyar sajtó által időnként olyanokat felvetni, hogy a magyar (?) Barényi találmánya a bogár.
4. Porsche már akkor folyamatosan gyártotta a népautó prototípusait (Zündapp, NSU, saját gyártás), amikor még nemhogy a bogárról nem volt szó, hanem még Volkswagen (mint cég, mint gyár, mint márkanév) sem létezett egyáltalán. Barényi több, mint 50 évig dolgozott az autóiparban, de soha egyetlen darab népautót nem készített.
5. A bogár elődjeinek karosszériáit Reutter és Komenda (nam Barényi) tervezte, ezeken már határozottan fel lehet ismerni a későbbi bogár formáját.
6. Dátumozgassunk egy kicsit: ugye 1928-ban Barényi Párizsba utazott, de anyagi okok miatt nem tudta szabadalmaztatni a "népautó" terveit. Ehhez képest Porsche, a Daimler 53 éves termelési igazgatója, közel három évtizedes tevékenysége és a Mercedes mai napig megcsodált típusának megtervezése után egy 21 éves magyar (?) Párizsban(!) be nem jegyeztetett(!) ötletét ellopva gyorsan kirúgatja magát Daimlerrel, és 3 év múlva már az ellopott ötletből működő autókat épít. Aha, valószínűleg így lehetett.
7. Az a bizonyos bíróság (ki mondta, hogy német? ki mondta, hogy független?) 1955-ben hozta meg az ítéletet. Porsche 1951. január 30-án halt meg, miután a franciák koholt vádakkal évekig börtönben tartották, egészségét tönkretették, mint már említettem, a bogár terveit követelték tőle, végül 1 millió frank váltságdíjért engedték csak el.
Szóval baromi egyértelmű lehetett a helyzet, ha az a bizonyos bíróság egy négy éve halott, (ártatlanul) háborús bűnösnak titulált emberrel szemben végülis 55-ben döntést tudott hozni... Barényi ezután még 42 évig élt, de valahogy nem tudta (vagy nem is akarta...) a világgal megismertetni azt a tényt, hogy minden idők legsikeresebb autójának ő volt az igazi szülőatyja.

Szóval én még mindig maradok annál a véleményemnél, hogy a bogár Porshe másfél-két évtizedes szakadatlan munkája és tudása eredményeként - folyamatosan - jött létre, nem egy húszas évei elején járó, egyébként igen tehetséges mérnökpalánta agyából pattant ki nagyhirtelen.

Barényit meg tiszteljük a rengeteg kiváló találmányáért - amelyek közül néhány valóban megjelenik a bogárban is -, a Mercedesnél eltöltött évtizedek alatt az autók biztonságáért kifejtett zseniális tevékenységéért. Nincs szüksége arra, hogy kinevezzük a bogár feltalálójának, de aki akar, nyugodtan legyen büszke arra, hogy magyar volt.

Ja, és az "AUTOMOTIVE HALL OF FAME"-ben Barényi Béla 1994 óta van jelen.
(Egy bizonyos Dr. Ferdinand Porsche pedig 1987 óta. Ez utóbbi urat mellékesen meggyőző fölénnyel választották meg az évszázad konstruktőrének is, második helyezett asszem Henry Ford.)

Előzmény: Törölt nick (695)