Pajtás
2001.11.06
|
|
0 0
40079
|
Budapest-Vizafogó állomás a 60-as, majd a 70-es évek elején élte fénykorát. Önálló állomásfőnökség volt, teherpályaudvar egy db tartaklékmozdonnyal. A gőzös korszakban és, meg késöbb is külön vizafogói vonat volt (4 vonatpár) Rákosrendezőről. 100-150es kocsiforgalma volt. A pozsonyi uton volt parkettagyár, malom, Ferroglobusnak volt telepe a Dráva utcában és a Véső utcában. A drávai hengerelt acéllemezzel dolgozott, mig a másik bugavassal. A Dráva utcai helyén most szolgáltatóhéáz meg Profi van. A Pannónia utca (Rajk László u. korábban) vonalában is volt vágányzat de ez csak kihuzó volt a tolatások részére. Az állomáson kilenc vágány volt, ha jól emlkészem. Késöbb az iparvágányok felszámolásával (megszüntek a gyárak, malom) Angyalföldhöz csatolták és innen szolgálták ki az un. vizafogói menettel. Ekkor már az állomás épület nagyon le volt robbanva. (1978-ban)Ekkor kezdték építeni a mostani Vizafogó lakótelepet. Mivel a terület mocsaras a házak alapjait 8-10 méteres betoncölöpökkel építették ki. Gyakorlatilag az egész telep azon áll. Négy hónapig döngölték le az építők. Idehozták a forgalomból kivont gőzösöket, itt is jónéhányat felvágtak, a különleges menet vagy 20 gép(csorda) 1980-BAn lett felvontatva és a Landlerbe átállítva. Jónéhány most már a füstiben van. Innetől kezdve kocsitárolásra (javításos) használták a vágányok túlnyomó többségét. Volt rá alkalom, hogy 3-400 kocsi volt egyidejüleg lennt. Fokozatosan vonultak ki a telepek. Itt forgatták a Klapka légió c. film katonai rakodásos jeleneteit. A gözösön (csak film bemutatóján derült ki) rajta maradt az homlokzatán a vörös csillag. Nem nagy darab volt, de arra jó volt, hogy megmosogja mindenki. Gyakorlatilag 84 körül szünt meg az állomás forgalma, ekkor már a vontatóvágányon lévő vállalatok voltak kiszolgálva. Az állomáson csak a körüljárásra volt vágány. Lebontották a raktárakat, volt több lakóház is, ekkoriban kezdték az Árpád-hidat szélesíteni. Végül csak a hidaljáig volt vágány és a Ganzba járt körül a mozdony. Esetenként az Angyalföldi Erőműbe vissznek még valami anyagot. A vontatóvágányból volt kiszolgálva a Magyar Acélművek, át kellett menni a Váci úton keresztezni a 3-as villamost, meg a kétsávos közútat. Marha veszélyes volt. A Csavargyárnak is nagy volt a forgalma, nem beszélve a Magyar Hajó- és Darugyárról. Külön rakmintás vonatok indultak Záhony felé darurészekkel. Havonta volt rá esett, hogy három-négy daru komplett anyagát küldték el. Angyalföldön is két tartalék dolgozott a hőskorban, késöbb a 2-es tartalék volt a vizai kiszolgáló gép. Óbuda-Gázgyárba iszonyatos mennyiségű szén közlekedett Záhonyból, ráadásul a legjobb minőségű antracit. Volt olyan nap, hogy 4 szerelvény is lement. Gyorsan is fordultak a kocsik, 6-8 óra alatt buktattak 50 kocsit. Csodálatos szépségű (nagyon gondosan kezelték) belsőüzemi gőzösük volt, tud valaki róla valamit? |
Előzmény: Ifjuindy (40045)
|
|