Zugi Creative Commons License 2001.10.29 0 0 18
Hello slr!

Szeretnék bemásolni ide egy hétvégi híradást. Bár nem a vonat a témája, de kötöttpályás ez sis és budafoki is. Vagyis a 41-es villamosról van szó.
A rózsavölgyi közlekedési fórumról szól a cikk, ahova szemben a Villa által rendezett kerületi "összközlekedési" fórummal sajna nem tudtam elmenni, de íme az újságíró tudósítása:

"Rózsavölgyiek a 41-es villamosért

Ingatlanjaik értékvesztése miatt perek indítását helyezték kilátásba a XXII. kerületi Rózsavölgy lakói azon a csütörtök esti lakossági fórumon, amelyet elsősorban a 41-es villamos tervezett megszüntetése miatt hívtak össze. A villamos fő vonalán, az Ady Endre úton a BKV busszal szállítaná az utasokat. Az elképzelés ellen a kerület vezetői és lakói egyaránt tiltakoztak.

Zsúfolásig megtelt a Rózsavölgyi Közösségi Ház nagyterme: „mentsük meg a 41-est”, adta meg az alaphangot Szántó Tamás, a szervező Rózsavölgy Egyesület vezetője, aki kijelentette, a villamos megszüntetése nem rémhír, ugyanis magától a BKV egyik vezetőjétől hallották.

A lakossági fórumra meghívták a kerületi polgármestert, a BKV Rt., valamint a fővárosi önkormányzat képviselőjét is. Fajcsák Lajos a BKV Rt. nevében kijelentette: a cég célja a tulajdonos fővárosi önkormányzat hosszú távú közlekedési koncepciójának végrehajtása, de nem szüntethet meg járatokat, pusztán javaslatot tehet a gazdaságosabb működtetésre. A 41-es villamos a régi, törökbálinti HÉV nyomvonalán jár, fenntartása drága és gazdaságtalan. Hangsúlyozta, a BKV Rt. arra törekszik, hogy a helybeliekkel együttműködve alternatív megoldást dolgozzon ki Rózsavölgy közlekedésére. A lehetőségek között felmerült: a villamosvágányt leaszfaltoznák, és a kétszer kétsávossá alakított Ady Endre úton busz szállítaná az utasokat. A villamospálya felújításra szorul, amire nincs pénz. A korszerűtlen típus cseréjére sincs forrása a BKV-nak.

Fajcsák Lajos állításának némiképp ellentmondott Csordás Mihály, a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztályának vezetője. Ő azt állította, a villamos megszüntetését nem tartja jó ötletnek, és az nem is szerepel a főváros tizenöt éves közlekedésfejlesztési tervében.

A kerület lakói azt hangsúlyozták, a villamosra szükség van, a busz tovább szennyezné a levegőt, és ha leaszfaltoznák az Ady Endre utat, már csak egy lépés lenne a patak letakarása és a fasor megszüntetése. A Leányka utcai felüljárónál épülő Auchan áruház és a kerületi lakóparkok amúgy is tovább növelik majd a forgalmat. Voltak, akik úgy vélték, pert nyerhetnének a BKV-val szemben, mert ingatlanjaik értékcsökkenésével járna a változtatás. Akadt, aki egyenesen azt indítványozta, ha a kerületiek nem szólhatnak bele sorsuk alakításába, Budafok-Tétény váljon le a fővárostól. Kérdésünkre Szabolcs Attila polgármester elmondta, az Ady Endre út a kerületi önkormányzat tulajdonában van, és nem járulnak hozzá a villamosvágány leaszfaltozásához.

A polgármester arra sem lát esélyt, hogy a kerület kivegye részét a villamos üzemeltetéséből, akkor ugyanis az iskoláktól, óvodáktól vennék el a pénzt. Hozzátette, régebben már kiderült: a BKV Rt. kissé „fukar” cég, amikor arról tárgyaltak, hogy az egyik buszjárat vonalának 3,2 kilométerrel kellene meghosszabbítani, évi 24 millió forintot kért a működtetésre a kerületi önkormányzattól."

Ennek a cikknek kapcsán nem csak a 41-es villamos megmentéséért kell minden eszközzel nekünk is harcba szállnunk, hanem megemlített a cikk egy nagyon érdekes dolgot is, ami mindenképpen elgondolkodtató. Mégpedig, hogy ha a kerületünkben valóban annyi mindent az itt élő lakosság tiltakozása ellenére akarnak keresztűlvinni az itt élők érdekeit mélyen sértve, akkor meg kellene vizsgálnunk, hogy milyen lenne Nagy-Budapesten kívül élnünk. Milyen előnyökkel és hátrányokkal járhatna ha Budafok újra egy önálló kisváros lenne, mint 51 évvel ezelőtt is volt. Ha kicsit erős is a felvetés első hallásra, de engem nagyon is érdekelne különféle nézőpontokból való megvilágítása.

Üdvözlettel:
Zugi