etwg Creative Commons License 2001.10.08 0 0 6332
Miért talán a nagyvasuton is hivatott a jelzö megállitani azt a mozdonyt, amelyik vezére valami mást nézett, nem pedig a jelzöt? (Ez csak a legmodernebb vasutak egy kis részére érvényes, mindenütt máshol a vonat addig megy, amig a vezér azt le nem állitja (vagy ha ki nem fogy az üzemanyag, hogy már kizárjam ebben az idöben a tragikus alternativákat).

Ráadásul a nagyvasuton sem finom az ilyenfajta megállitás, hanem a vészfék szelep nyilik meg, utána pedig csak akkor lehet indulni, ha elkészültek a jegyzökönyvek, megállapították a tényállást, hogy ugye koma miért nem álltál már meg a jelzö elött????

Valamikor Angliában még azzal is kisérleteztek, hogy a jelzö ÁLLJ esetén valamilyen sorompoval probálja megállitani a vonatot - hát nem éppen finom eljárás a tisztelt utazoközönség szempontjábol. Söt azt hiszem volt egy német szabvány is, ami azt irta le, hogyan rakhat le egy jelzö patronokat a sinre, ha a vonat nem állt meg a piros elött, és a berugott Jozsi-bácsi sem tudta, hogy mit is kezdjen a rohano vonattal. Szerintem azonban a felelösségtudat még mindig a legjárhatobb megoldás a teljes automatizácio mellett. (És jobban is müködik).

Azért nem árt, ha a nagy vasutmodellezés hevében kissé ismerjük a nagyvasut szokásait is, és bizonyos dolgokat figyelembe is veszünk. A modellvasuton nincs semmi akadálya a teljes automatizációnak (azaz teljesen kizárhatjuk a vezér munkakörét), amihez nem okvetlenül kell a DCC (persze lehet, ha pénz, energia meg akarat is van) csak amit utánna kapsz az biztos, hogy nem pl. a Szombathely - Köszeg vonal modellje lesz, hanem inkább a LIONi vagy a londoni metroé (mindkettö vezérmentes).
A többi vasut a világon azonban másképp müködik, amit illik betartani a modellben is.

Előzmény: crash__override (6330)