joem Creative Commons License 2001.07.22 0 0 5248
Hi, Mogorva,
Bocs mindenkitől, akiknek az alábbiak ismertek. Úgy gondolom, ideje ismét kitérni az ex NDK modellek gyártóira.
Szóval. Való igaz az, hogy az NDK modelleket nálunk, de szerintem Kelet-Európa-szerte összefoglalóan csak PIKO gyűjtőnév alatt említik. Egyébként ezt mesterségesen is így idézték elő, hiszen egyazon katalógusban jelentek meg. Ok lehet az is, hogy a szocialista hagyományoknak megfelelően 1 külker cég foglalkozott az exporttal. Ha jól emléxem, Demusa volt a neve.
A tényleges gyártót a katalógusszám alapján lehetett megállapítani. Nemcsak a PIKO és a Gützold volt, hanem pl. Schicht. Ők vagonokat, főleg személyszállítókat gyártottak. A Schicht modelleket onnan lehetett megismerni, hogy a kapcsolószerkezet „füle” nem lemezből, hanem huzalból készült. Volt azután pl. a Hruska, stb., stb. Ismétlem; mindezek a köztudatban PIKO-ként szerepeltek.
A Gützold sok mozdonyt gyártott. A teljesség igénye nélkül: BR75, BN150, V100-BR110, V180-BR118, V200 (érdekes, hogy ebből az egyébként anno igen gyakori mozdonyból elég kevés bukkan fel pl. a börzén), stb. És hát természetesen a BR24, melynek értékéből tehát Gützold mivolta semmit nem von le. Az, hogy a pályaszámok különbözőek, viszont egy más tészta. Igen érdekes, amit írsz, mert a katalógusokban általában hátulnézeti kép nincs. Nem tudom, a 24-ről van-e, mert most 200 km-re vagyok a katalógusaimtól, de este megnézem. Úgyhogy e téren a többiektől kérek segítséget.
Még1x bocs, ha ismétlésekbe bocsátkoztam.
Előzmény: Mogorva Chei (5233)