Újlaki Creative Commons License 2001.06.12 0 0 7144
"...két bazi nagy féklapszerűség...", 2. rész

spotter: "...Ezt hívják sugárféknek..." Olyan is van, de ez nem az. Itt a törzs leghátsó, elkeskenyedő része - az "orrkúp" mintájára a "farokkúp" (a farkúp ugye, inkább gyógyszer) nyílik kétfelé. Vadászgépeken is van hasonló féklap, csak ott nem az egész törzsrész nyílik kétfelé, hanem csak egy kisebb tábla fordul ki.

neofrix baszmacs: "...Ha álló helyzetben megküldöd, gyorsul az, bár farok-irányban..." Hmmm...

zolibá: "...Függőleges irányú gyorsulásra gondoltál? :-))) " Is.

Ismeritek a viccet, amikor a bolond kalapáccsal veri az ujját, azzal, hogy élvez. Mármint akkor, amikor véletlenül melléüt, magyarázza a dokinak.

Na, ugyanezen az elven működik a féklap gyorsító hatása: ha becsukják, a gép igencsak gyorsul. Mivel a gázturbina lassan pörög fel, bizonyos esetekben az átstart vagy a touch-and-go nem lenne megvalósítható kis gázról. Az anyahajóra a gép úgy száll le, hogy minden fékező alkalmatossága kint van, és a lehető legnagyobb teljesítményen pörgeti a hajtóművet. Ha a kampó nem akad be - márpedig azt könnyű észrevenni -, a pilóta csak berántja a féklapokat, és ütközésig előrenyomja a gázkart. Ha alapjáratról pörgetné fel a jószágot, valahol a vízvonal magasságában - plusz-mínusz pár méter - lenne esetleg csak repülőképes repülőgépes.

Hasonló lehet a helyzet zivataros időben: könnyebb egy szélnyírásból kikeveredni, ha már pörög az a hajtómű, csak a féklapnak kell bemenni.

Amúgy meg el lehet képzelni még legalább egy esetet, amikor nagyon kényelmes egy ilyen szerkezet. Gondold el, hogy aszimmetrikus tolóerővel mész leszállni - ez annyit jelent, ugye, hogy az egyik hajtómű nem működik. A magassági kormánnyal a gép sebességét szabályozod, a magasság, itt tételesen a siklópálya-tartás maradna a gázkarra. Gondolj bele, kitrimmelted a gépet, valahogy irányon sikerül tartani, és akkor a mutató lassan lekúszik a kör alá. Ha most leveszed a gázt, a gép dőlni és fordulni kezdene, mire megfogod, már a kör fölött van a mutató, most gázt kéne adni, akkor kezdődik minden újra, csak ellenkező irányban. Ha viszont ott a féklap, csak kicsit kinyitjuk, és a megfelelő pillanatban visszacsukjuk.

Evés közben jön meg az étvágy: nem kell ahhoz aszimmetrikus tolóerő, hogy használni lehessen a lapocskát. Normál megközelítésnél is könnyebb lehet a nagyon rövid időállandójú féklappal tartani a siklópályát, mint a lassú gázkarral. Egy kis elmélet: egy szabályozási kör akkor stabil, ha a benne szereplő elemek időállandója eltérő. A hajtómű is lassú, a gép mozgása a siklópályán is lassú, könnyű tehát megtáncoltatni a paripát: alámegyek, gázt adok, fölémentem, leveszem... A harmadik ilyen tánclépésnél egyszerűen kiszaladok a táncteremből.

Előzmény: Újlaki (7125)