Újlaki Creative Commons License 2000.12.07 0 0 4592
Köszönöm a reggeli repülős élményemhez a hozzászólásokat és a tájékoztatást.

Igen, a köd valóban jól vezeti a hangot, de ennyire jól 16 év alatt csak egyszer és egy gépnél vezette. Az autók is először érezték úgy, hogy lopják őket a levegőből.

Egy túlterhelt Il-76 vagy valami más valóban produkálhatta ezt a hangot, ha pár fokkal eltért az iránytól felszálláskor (hallottam már olyat, hogy 40 tonna helyett majdnem 80-at raktak bele; nem tévedésből "takarékosságból").

Amúgy ha egy felszálló gép nagyon alacsonyan megy, akkor vagy hajtóműhibás, vagy azt gyakorolják. Ha jól emlékszem, nyáron, teljes terhelésnél a Kistuskó (Tu-134) 1 ... 1,5 százalékos gradienssel emelkedik egy leállt hajtóművel. Ez azt jelenti (tudok még számolni?), hogy a Duna fölött még csak 150-200 méter magasan van. Még legalább ugyanennyit kell repülnie, hogy megkezdhesse a fordulót visszafelé. Ilyenkor a türelem a legfőbb pilótaerény.

Egyébként - most, hogy a típus nálunk már nem repül, talán el lehet mondani - a leglátványosabb bejövetelt szintén egy Kistuskó művelte, amikor karbantartáskor összekeverték a csillapítók pörgettyűs jeladóit. Ahelyett, hogy megnyugtatta volna a gépet, a rendszer növekvő amplitúdójú lengésbe vitte a berepüléskor. Több kolléga is látta végigtáncolni a gépet a Budai-hegyek és a Parlament fölött, és nem voltak róla meggyőződve hogy ez a gép valaha is simán földet ér. Ért.