jarod_ Creative Commons License 2000.10.04 0 0 3982
Pompázs úgyben annyiban pontosítanám az elhangzottakat, hogy a jelenség nem elsősorban a turbinák, hanem az axiál kompresszorok esetében fordul elő, tekintve, hogy a turbinában a gáz sebessége egyre nő, ami az áramlás leválásának esélyét csökkenti. A kompresszorok hátsó fokozatai környékén, azonban a levegő áramlási sebessége viszonylag kicsi, így bármilyen áramlástanilag zavaró tényező leválások keletkezéséhez vezethet.
Ilyen áramlástani zavaró tényező lehet minden olyan eset amikor a hajtóműbe jutó levegő áramlási iránya és sebessége megváltozik (szakemberek kedvéért: a sebességi háromszögek torzulása:-)), pl indításkor, a fordulatszám hirtelen növelésekor(normál esetben ezt a hajtóműbe épített ford szám szabályozó automatika kiküszöböli), csúszva repüléskor stb.
Ami a megnövelt kétáramúsági fokot illeti, azért nem célszerű gázturbinával hajtott csőlégcsavarról beszélni, mert nem "légcsavarról", hanem álló és forgólapát fokozatokból összeállított klasszikus kompresszorfokozatokról van szó.
Az extrém hosszúságu szívócsatornákban keletkezett áramlásleválások esetében előfordulhat még a szívócsatorna pompázs is (szép emlékű Szu-22 és Mig-21), de az utasgépeken alkalmazott rövid szívócsöveknél ilyen nem lép fel.