Kotori-öböl kalandok gumicsónakkal #11: öbölből öbölbe
(link az előző részhez: http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=170231348&t=9172969)
Mivel az idei szállásunk Kostanjicában volt (http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=170226099&t=9172969), így a közelségéből adódóan elég sokat csónakáztunk a Morinji-öbölben és a Risani-öbölben. Erről már tavaly is írtam (http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=167565984&t=9172969), idén pedig szép nyugisan lehetett végigcsorogni a part mentén, hogy minnél részletesebb benyomást sikerüljön szerezni a környékről. A két öböl együttesen alkotja a Kotori-öböl északi részét (https://maps.app.goo.gl/yQt3aoLsfzfC6ZzEA), érdekessége az, hogy viszonylag ritkán lakott, nincs errefelé nagyobb város, a kis falvak közül egyedül Risan (https://maps.app.goo.gl/cGyGoDvp8hPsrUVZ6) emelkedik ki. Ennek ellenére a terület az őskor óta lakott, Lipciben például ősember rajzokat lehet megtekinteni (https://maps.app.goo.gl/wYTu3XFNyBi1AdoM8), Risanban pedig római mozaikokat (https://maps.app.goo.gl/RoJf1WdrZJvEGt3j6). A tenger általában nyugis errefelé, akkor is, ha az öböl többi része (pl. Kotor vagy Herveg Novi környékén) hullámos. Mivel a környékre kevésbé jellemző a tömegturizmus, így a vízen is kevesebb a jármű, emiatt a delfinek is sűrűbben fordulnak elő ezekben az öblökben. És az sem elhanyagolható, hogy nagyon szép kilátás nyílik innét a korábbi részekben tárgyalt Perast és a szigetek felé.



Errefelé több patak is ömlik a tengerbe, így a víz kicsit hidegebb, talán a színe is picit más. A Morinji-öbölben (https://maps.app.goo.gl/FRynSp1XfWNLw1Hb8) kijelölt horgonyzási zóna van, ahová folyamatosan érkeznek a vitorlás és motoros nagyobb hajók, de a túlsó oldalon, a Banja monostor (https://maps.app.goo.gl/iB5nQqNz12Ff34ydA) alatt fekvő mini-öbölben is rendszeresen látni vitorlásokat horgonyozni, valószínűleg kedvezően szélvédett. Sajnos a Castana Beach Barnál (https://maps.app.goo.gl/qna5gyMkwsbHxe2x7) elég sok jetskit lehet bérelni, így ebben az öbölben is megjelentek a nyélgázzal a part mentén közlekedő hülyegyerekek, ami a zajterhelést is emelte.






Ezen a szakaszon a Kotori-öbölre máshol kevésbé jellemző parti kőzetformákat is lehet látni, illetve a csapadékosabb elő-, és utószezonban akár kisebb vízeséseket, zuhatagokat is.


Risan érdekes hely, több szempontból is a horvát tengerpartot juttatja eszembe az ezredforduló környékéről: sok helyen még elhanyagolt, hasznosítatlan telkek vannak a part mentén, máshol a százéves kőházakat csinosítgatják, a szomszédban meg már épül a brutálisan eltúlzott méretű üvegszálloda, amihez homokos tengerpartot építenek, ottjártunkkor éppen a hegyekben álló beszállított homokot dolgozták el a munkagépek. Majd teszek fel videót a városkáról, végighajóztuk lépésben ennek is a partját. Ami viszont hajós szempontból fontos lehet: Risanban van benzinkút (https://maps.app.goo.gl/szcYcaQqZA4hkQqKA), szóval a közelben megszállók itt tudnak gondoskodni üzemanyagról a csónakhoz.

Ugyanez a kettősség igaz az öbölrész többi szakaszára is, Lipci partjánál például van egy nagy daru és némi hajótemető (https://maps.app.goo.gl/YWtEQvvPzMA6uA8n6), ahol kiszolgált kompok és sétahajók rohadnak csendesen, miközben kicsit odébb, Morinj partján egyre jobban kiépül a part és különböző típusú igényes szállások fogadják a vendégeket.

