Bad Schandau Creative Commons License 2024.01.04 -2 19 56545

Ez a 411-es modell kifejezetten rétegmodellnek készült. Főként az anyagilag jóhelyzetben lévő digitális asztallal rendelkező gyűjtők volt a célközönség. Az sem lepne meg, ha vitrinbe is kerülne néhány példány. Az ára sokakat megdöbbentett ? Lehet, de lássuk csak mi van mögötte:

 

 

A személyeskedések elkerülése végett előrebocsátom, hogy minden megállapítást a film alapján teszek ! A modell nem volt a kezemben. A digitools egyetlen munkatársát sem ismerem és nem is állok rokoni vagy üzleti kapcsolatban velük. Az átépítés anyagát és módját kizárólag a saját tapasztalataim alapján próbálom meg elképzelni.

 

Amit a filmben felsorolt a gyártó:

1. Knorr légsűrítő és tartólemeze. Műgyanta kiegészítő, egyedi kézi munkával készült mesterdarab alapján

2. MÁV szabványú gőzsíp. Rézből egyedileg esztergált darab

3. Mozdonysátor cseréje. 3D nyomtatott alapon műgyanta sokszorosított elem, amelyet egyenként réz és sztirolelemekkel szereltek fel.

4. Szerelvényfejburkolat. 3D nyomtatott alapon műgyanta sokszorosított elem.

5. Dinamó, tartó és csövezés. A tartó konzol rézlemez. A dinamó 3D nyomtatott mesterdarab alapján készült. Mindehhez átalakították a csövezést.

6. Kémény cseréje. Vagy rézből esztergált vagy 3D nyomtatott alapú mesterdarab, utólag darabonként szerelt csövezéssel.

7. Füstszekrény homlokfal cseréje. Az eredeti elem teljes átdolgozása, a lyukak betömése, csiszolás.

8. Pernyekihúzó zsámoly. Sajnos nem igazán látszik, de vagy maratott rézlemez, vagy 3D nyomtatás.

9. Pályaszámtáblák. Maratott rézlemez matricázva, vagy tamponozva.

10. Működőképes MÁV laternalámpák. a szerkocsin is. Rézöntés

11. Rádiósláda. 3D alapú myűgyanta.

12. Fellépők a kazántesten. Rézmaratás

13. Csövezés módosítása a kazántesten.

14. A széntér magasítása. 3D alapú műgyantaöntés

15. Szerkocsi védfal elkészítése. 3D alapú műgyantaöntés

16. Ponyva a mozdony és a szerkocsi közt.

17. Az ablakok kialakítása. A szerkocsin külön munka, a mozdonyon az eredetileg rendelkezésre álló darab behelyezése.

 

Amit nem sorolt fel a gyártó:

1. A mozdonyon a homlokfali ablakok kialakítása a hozzátartózó árnyékolóívvel. A donor modellen ez az ablak négyszögletes. A mozdonysátor elkészítésekor az ablaknyílás ugyan eleve adott volt, de ebbe ablakot kellett maratni és az árnyékólóív is külön felszerelt elem. Rézből készülhetett. Esetleg eleve része a mozdonysátornak, bár erősen kiáll abból, ami nagyon nehezen önthető, tekintve az elem filigránságát.

2. A járdát megrövidítették, hogy elférjen az új légsűrítő. Ehhez a járdának új rögzítési pontot kellett készíteni.

3. A teljes elektronikát újra kellett tervezni és elkészíteni.

4. A világításhoz ki kellett építeni a a teljes vezetékezést. A szerkocsiban nem túl nehéz, de az első lámpákhoz megint csak művészet.

5. A csövezések átalakítása nem könnyű feladat. Minden egyes pici kis lyukat be kell tömni. Ez talán nem túl bonyolult. Viszont csiszolni is kell azokat a kazán ívének megfelelően, úgy hogy a szegecsek és pántok ne sérüljenek. Na ez a művészet.

6. A hanganyag elkészítése. Van ugyan a Roconak hanganyaga, de az elég gagyi. Itt minden saját munka.

7. A maratott kiegészítő darabot egyenként ki kellett vágni a maratott lemezekből és sorjátlanítani és alapozni. A műgyanta-, és rézöntvényeket szintén sorjátlanítani és alapozni. Sziszifuszi munka.

 

Számításaim szerint egy-egy mozdony munkafázisainak időráfordítását összeadva, kb 3 munkanap, azaza 24 munkaórát kell számolni.

 

Az alapmodell kisker ára a Lajtán túl 329 €. Az kb. 275 ÁFA mentesen. 50 darab rendelése estén kaptak némi kedvezményt a Roco-tól. Én 225 €-ra teszem az alapmodell árát.

Az alapmodell bekerülési költsége 87000 HUF

A hangdekóder  kb. 30000

Az ÁFÁ-ról nem tehet a Digitools, az 80000. Engem pont ez zavar, hogy Állambácsi ekkora pénzt zsebel be és nem sokat tesz érte.

24 órai munka a régi minimál bér (232000 hó) alapján: kb. 43000 HUF

Nyereség a hasraütve 10%: 38000

Eddig ez összesen: 278000 HUF

Marad bő 100000 HUF az alkatrészek előállítására. Ezekről semmi információ sem lehet kapni. De az bizonyos, hogy a műgyantaöntés nem olcsó, a rézöntés meg pláne nem az a Poschéknál. Kellett maratni hozzá rézlemezeket, CNC-zni ovális ablakokat, és esztergáltatni sípokat.

Szerintem nagyságrendileg jól számoltam.

Talán akad még itt valaki az "elkövetők" közül, esetleg Tom Sawyer, aki megerősítheti, vagy cáfolhatja az általam leírtakat.

 

Az árát lehet borsosnak tartani és sokan nem engedhetik meg maguknak, de ez pontosan így van minden más hobbi esetében is. Lehet drágán űzni és lehet olcsóbban is.

Csak a miheztartás végett, egy Roco 72117 MÁV 109-es szintén hangos verzió, ami anno 379,00 - 399,00 €-ért jött ki, ma ha alkalmanként akad belőle az ebay-en, 900-1000 €-ért kel el és általában 35-40 licit érkezik rá. Kb. ezért készült 50 darab a Trumanból. Ez a célközönség. Sokunknak, pedig elérhetetlen marad, hacsak a Roco nem lép. Bár látva a szükséges módosítások számát, inkább elrettentő a példa.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: zetaman (56542)