Flagstaff Creative Commons License 2023.12.16 0 0 6512

Nagyon rég nem jártam erre...

Csinálok pár fotót ha holnap kijutok a telekre a hajóhoz. Nem egy nagy mutatvány, egy alucső, egy racsnis csörlő (a futóról mentettem mert vettem egy nagyobb, automata fékeset) egy kipufogó bilincs ami a cső átmérőjéhez stimmel és a csörlőt fogja fel, egy szemes csavar meg egy szemes anya, ezek a rögzítési pontjai a "stágolásnak" a rúd tetején. A rúd tetejéről megy 1-1 kötél a vantnik bekötési pontjaira illetve az orrba a forstág bekötéshez. Az árbocon egy szem van már valami rejtélyes okból a megfelelő magasságban, így ezzel már nem kellett kínlódni, de ha nagyon kellene a fockfallból is tudnék megfelelő pontot kialakítani.

A vantnira rögzített (ott visszaforduló) lazy kötélzetet két okból nem szeretem. Az egyik, ha megázik a lazy bag, elég nehéz lesz és az rángatja a vantnit lefelé.

A másik, bár ez hajóspecifikus, hogy az árboc/baum arányom közel van a 2:1-hez így a vantniról nagyon lapos szögben érkezik a hátsó lazy bekötési pontra a kötél. Leeresztésnél ha nagyon lifeg a szélben a vitorla, megesik, hogy ahelyett hogy a kötelek közé "beesne" inkább ráesik valamelyik kötélre és húzza-nyúzza-rángatja természetesen a vantnit is ahol a kötél rögzítve van.

Az árbocra rögzített szemmel egyetlen problémám van, elég szűk lesz így a lazy "eleje" tehát a halfej aránylag könnyen el tud akadni. Ezt első évben egy gumis megoldással sikerült kivédeni (kicsit széthúztam a lazyt vele), csak a gumi év végére elfáradt és csak ernyedten lifegett. Jövőre szimplán egy darabka 2mm-es burkolatlan dyneema kötéllel (a lazym is ebből van, teljesen bevált) meg hozzá való picike fém kötélszívvel (a lazy csúszó pontjai is ezzel vannak megoldva, tökéletesen megfelelnek) fogom megoldani ugyanezt.

Előzmény: Balu49 (6506)