jalpar Creative Commons License 2022.08.24 -3 8 46085

Végre elkészült az elektronikus vezérorsó (l. 45093.hsz.):

 

 

Azért kellett ennyi idő, mert először mindenképpen bordásszíjjal akartam a motort a tengelyhez kapcsolni, mert tartottam attól, hogy ennyire kilógjon a motor.
Mint kiderült alaptalanul: nagyon merev lett a felfogatás is is.

Az alaplapon levő furat pontosan illeszkedik az esztergapadon levő vállra, a kockában levő pedig a motoron levőre. Az harmadik képen a kocka felett látszik egy gyűrű, az központozza az alaplapot a kockával. Minden alumínium - leszámítva az egyik furatba beletört menetfúrót - ezért rövidebb az egyik csavar.

A jeladó tartója 3D műanyag. A jeladó most az eredeti irányváltó fogaskerekébe kapaszkodik. Itt is bordásszíj kapcsolatot szerettem volna közvetlen a főorsóról, de azt sehogy se tudtam értelmesen megcsinálni.

Az eredmény pedig: egyszerűen szuper! A motor vajpuhán és pontosan viszi a szánt.

A lényeg persze a szoftver. A mozgatások lágyindítással mennek. A menetvágáshoz meg lehet adni egy kezdő és egy végpozíciót, tehát úgy lehet menetet vágni, hogy nem kell a kifutásnál beszúrást csinálni, ill. váll (vagy zsákmenet) esetén biztonsággal lehet egészen a vállig menetet vágni akár 1000-es fordulattal!
A program tud bármilyen metrikus vagy colos menetemelkedést, jobbos és balos mentet, sőt több bekezdésűt is.

A menetemelkedést kicsire véve pedig remek gépi előtolás lesz (nagyon pontos végállással).

Tettem még bele egy harmadik megjegyezhető pozíciót is: egy gombnyomásra odaviszi a szánt (pl. amikor rápróbáljuk a menetet).

A szán pozícióját folyamatosan kijelzi, ezzel mérni is lehet.

De mind közül a több bekezdésű menetvágás legvagányabb: az egymás utáni vágásokkor sorban az egymás utáni menetárkokra áll rá anélkül, hogy bármit állítani kéne a szánon.

Kár, hogy még soha semmilyen valódi feladat nem jött szembe velem, ahol több bekezdésű menet kellett volna.

Előzmény: jalpar (45093)