zolibá Creative Commons License 2000.02.07 0 0 1330
Devon: Egyet kell értesek sajnos Újlakival az orosz repülőgép gyártás ügyében. A legnagyobb baj a finanszírozás területén van.
A Tu-204 tudomásom szerint nem rossz gép. A szovjet (ex szovjet) gépekről még az amcsik is azt állítják, hogy aerodinamikailag igen jók. A lemaradás leginkább az elektronizálás terén észlelhető. Azért, itt is megindult a felzárkózás. Az oroszok is kezdenek áttérni a FADEC (Full Authority Digital Engine Control) használatára és az avionics berendezéseik is fejlődnek.
Egyébként nem vagyok híve a feltétlen számítógépesítésnek, elektronizálásnak. Biztos hallottál a Lauda Air B767-ének sugárfordító átállásáról. A Fokker100-nak is volt ilyenje a TAM brazil légitársaságnál. Viszont, a jó öreg szovjet konstrukciókról ilyet még nem hallottam.
Amúgy a 204-es orosz változatán a PSz-90 hmű muzsikál, az exporton a Rolls-Royce remekel.
Nekem 4 éve volt szerencsém részt venni (saját szervezésben) a Moszkvai Aviaszalonon. Ott láttam az IL96M-et repülni PSz-90 hművekkel kibocsátott futóval, fékszárnnyal, nagy állásszögön. Ne tudd meg! A hajtóműveket alig lehetett hallani. Tehát az orosz hmű=zajos hmű sztereotípia elavult.

Az orosz légitársaságok is használnak nyugati gépeket. Az Aeroflot például repül A310-es gépeket, de igazán korszerűnek mondható B777-est is. Éppen most engedélyezték az Aeroflotnak új Boeing gépek vásárlását. Ez azért is fontos, mert ezek megvásárlása esetén financiális segítséget kap a cég amerikai vállalatoktól orosz gyártmányú gépek (Tu-204, IL96) beszerzésére.
Az IL96-nak egyébként a Cargo változatát közös engedélyeztetési eljárásban vizsgálja be az Orosz Légügyi Hatóság és az FAA.