John Howard Creative Commons License 2000.01.13 0 0 5787
Hello Mindenkinek!

Utánanéztem a szelvényezésnek.
A Miskolc és Felsőzsolca közötti szelvényezési anomália:

A vonalat a Tiszavidéki Vasút építette. Szelvényezése:

Cegléc (kezdőpont): 0+00
Szolnok: 285+82
Szajol: 390+42
Karcag: 908+25
Püspökladány: 1062+19
Debrecen: 1496+24
Nyíregyháza: 1986+07
Szerencs: 2480+58
Felsőzsolca: 2812+38
Miskolc: 2861+40 (szelvényfordulás *)
Felsőzsolca: 2909+25
Hidasnémeti: 3474+74
Kassa (végpont): 3739+95

* Miskolc és Felsőzsolca között a helyes és helytelen vágány szelvényezése eltérő.
Tehát Felsőzsolcán két Miskolc-Felsőzsolca távolságnyi hibaszelvény van a vonalban. Itt a két vágány szelvényezése ellentétes irányban növekszik, mert ez eredetileg két, párhuzamos egyvágányú vonal volt, de hamar kihasználták kétvágányúként az előnyeit. Egyébként ez a szakasz volt Magyarország első kétvágányú vasútvonala.

A másik kérdés is érdekes.
Divi, ördögöd van, vagy készültél :) Az általad említett szelvénykaró valóban létezhet.

A vonalat az Osztrák-Magyar Államvasút Társaság építette. A gerincvonal szelvényezése a következő (csak a főbb állomások adataival):

Wien Stadlauer Bahnhof (kezdőpont): 0+00
Pozsony: 543+64
Érsekújvár: 1454+28
Vác: 2335+85
Bp.Nyugati pu.: 2868+87 (itt nincs adatom a szelvényfordulásról)
Cegléd: 3391+02
Kecskemét: 3715+41
Kiskunfélegyháza: 3969+11
Szeged: 4569+55
Szőreg: 4625+00
Temesvár: 5692+23
Versec: 6440+67
Baziás (végpont): 6687+84

Tehát valóban Bécstől indul a szelvényezése!
A vonal egyébként a leghosszabb, egyvégtében szelvényezett vonalunk (volt).

peterr!
Erről az alább hivatkozott mű azt írja: "A köztudatban tévesen úgy él, hogy Temesvár-Lugos-Karánsebes-Orsova felé vezet. Ennek ... a vonalnak ugyanis (egyenes, JH megj.) folytatása van ... Craiova-Bukarest felé. A vonal kiépítése után a viszonylatok megváltozásával ez vált főiránnyá..."

Még csak annyit tennék hozzá, hogy a szelvényezés általában a páros számú vonatok menetirányában növekszik. Természetesen eltérések lehetnek, például a Miskolcról Felsőzsolca-Szerencs felé menő páros számú vonatok a szelvényezéssel "szemben" közlekednek a helyes vágányon.
(Forrás: Vasúthistória Évkönyv 1992., 245-272 oldal)

Bocs, ha egy kicsit hosszú voltam, de ez szerintem különlegesen érdekes.

Üdv:
John Howard

Előzmény: peterr (5786)