rezgaras Creative Commons License 2021.09.21 0 0 134603

Nyilván a kérdéshez az is érdekes, hogy melyik országban, tengeri- vagy folyami forgalomban és milyen időszakban.

 

A barnaszenet sokáig nem használták komoly dolgokra, csak ott, ahol nem volt fekete szén. Feltételezem, hogy az angolok minden célra fekete szenet használtak. Már csak azért is, mert pl. a 19. században a gőzgépek hatásfoka olyan alacsony volt, hogy a nagy távolságra menő hajóknál a rakomány elég komoly hányada a saját szén volt. A világkereskedelemben pedig a hajók számára szükséges szén terítése és raktározása egy komoly tétel volt. Ebben komoly tényező, hogy a fekete szén égéshője sokkal nagyobb, mint a barnaszéné, tahát kevesebbet kell belőle szállítani.

 

Magyarországon konkrétan a gőzhajózást szinte monopolizáló DDSG alapította és fejlesztette ki a pécsi szénbányákat, ők létesítették a Pécs-Mohács vasútvonalat, hogy a pécsi szén a Dunához jöhessen.

 

A barnaszén még nálunk is igazából az 1. Vh. után terjedt el, mert az ország a legjobb feketeszén lelőhelyeket elvesztette. Érdemes megnezni az (OT) vasúti szabályozásokat, ahol az ún. standard szén fűtőértéke drasztikusan csökkent mindkét világháború után.

Előzmény: gigabursch (134582)