Messer Creative Commons License 1999.12.03 0 0 758
Sziasztok!

Szoval a szarnyon levo hajtomu a fotarto hajlitoigenybevetelet csokkenti. A fo igenybevetel
ugyanis a megoszlo (felfele mutato) erorendszertol ered, ami a felhajtoerot kepzi. Ezt ellensulyozza egy ponton egy koncentralt lefele mutato ero s annak nyomateka, ami a szarny egesz igenybeveteli abrajat megvaltoztatja.
A hatranya a foldi uzemeltetesnel van mert a hajtomu konnyebben beszivhatja a `piszkot` a foldrol.

A farokkozeli hajtomuveknek tobb hatranyuk is van:
peldaul a gepet faroknehezze teszik.
Figyeljetek meg hogy az Il-62 es az Il-62M kozott mi a kulonbseg: az egyiknel alkalmaznak farokkereket. Pont ezert.
Azonkivul ugye tobb `hajtomuves` baleset is megmutatta(szetrepulo tarcsak, stb) mennyire sebezhetoek a letfontossagu szervek, a kormanyfeluletek ilyen elrendezes eseten.

`Ha viszont a hajtóművet a szárny alá függesztik, rögtön könnyebb lesz a törzs, a szárnybekötés kisebb terhelést kap. `
Ez viszont velemenyem szerint teves kovetkezetetes. A szarnyra hato igenybeveteleket
a legalapvetobb elotervezes soran befogott tartoval modellezik. tehat az igenybeveteli abrak nem fuggenek a torzs sulyatol. A torzs sulya hatarozza meg a megoszlo terheles intenzitasat a szarnyon, amit ha integralunk, megkapjuk a felhajtoerot.