Pilóta Creative Commons License 1999.12.03 0 0 755
Noidea: én sem taron magam szakértőnek, csak néhány adalék:

A repülőgépet a szárny tartja, előnyösebb, ha közvetlenül arra teszünk terhelést, minhta a törzsre. Ezért szilárdságtani szempontból pont a szárnyon levő hajtómű jobb, mint ahogy azt Vince is említette.

A törzs hátuljára rögzített hajtómű szerintem történelmi okokból alakult ki. Az első sugárhajtású gépek (Tu-104, Comet) esetén a hajtóművet a szárny és a törzs találkozásához építették be, és ennek az ötletnek a továbbfejlesztése az, hogy a hajtóműveket hátra tolták (DC-9, B-727, Tu-134, stb.). Akkoriban még több esetben szempont volt, hogy a gépet füves reptérről is lehessen üzemeltetni, ezért a szárnyra függesztés nemigen jöhettet szóba, mert túl sok szemét ment volna a hajtóműbe. Persze vannak kivételek is.

Szárnyon levő hajtómű:
+ szilárdság szempontjából kedvezőbb
+ kisebb zajszint
+ egyszerűbb üzemanyagrendszer
+ műszaki hiba esetén kevesebb probléma
- nagyobb sérülésveszély földi manőverezéskor
- magasabb építés szükséges (hosszabb futószárak, nagyobb csúszdák, stb.)
- hasraszállni elég nehéz vele

Ehhez kapcsolódó másik kérdés: a katonai teherszállítókat általában felsőszárnyasra építik. Ez érthető, mert így füves reptereken sokkal kisebb a sérülésveszély. A nagy polgári gépeket viszont szinte kivétel nélkül alsószárnyasra építik. Ennek van valami oka?