Vetesi75 Creative Commons License 2021.04.18 0 0 40632

Egy villanymotor vagy hajtómű esetében azért vékonyabb a tengelyvég, mint a csapágy felfekvő átmérője, mert így a kettő között kialakítható egy váll, ami axiálisan tájol. Pl. meggátolja a tengelykapcsoló-fél elcsúszását a tengelyen (illetve a tengelykapcsoló szétkapcsolódását). Attól most tekintsünk el, hogy mennyire szabad (vagy illik) egy tengelyvéget szíj-, vagy fogaskerékhajtás által oldalirányú erőkkel terhelni, de ezeket az elemeket is tájolni kell valamivel hosszirányban -> standard kiviteleknél tengelykapcsolós az ajánlott alkalmazás. + Más gépészeti oka is van - merevség, gyárthatóság, szerelhetőség, stb.. Egyébként a tengelyvégeknek is a csapágyvállakhoz hasonló tűrésük van (pl.: k6).

Ha létezne 14-es belső átmérővel golyóscsapágy (nem kizárt, de hirtelen én sem találtam a spec. választékban kutatva), annak a külső mérete megegyezne a 15-ösével, tehát nem sok értelme lenne vele tervezni - vagy ha már olyan nagy a "helyhiány", akkor tűgörgősben egy járatos méretnek számít.  :)

Előzmény: jalpar (40623)