rferi Creative Commons License 2021.04.18 0 0 40631

Úgy, hogy 15-ös anyagból indulsz ki. Vagy 16-osból.

 

De nézzük a cserekerekeket.

A furatuk 14, igaz? Akkor felmennek egy olyan lépcsős tengelyre, aminek a csapágya bentebb van a végénél. És aminek a csapágya 15 azért, mert a gyártók általában nem akarják azt, hogy egy fél méter kilógású, alacsony felületi finomságú tengelyen kelljen végiggyaszatolni a csapágyakat. Sőt azt sem akarják, hogy egy drágább gyártási folyamatot kelljen feleslegesen végigvinni egy hosszú kilógó tengelyvégen csupán azért, hogy egy csapágyat végiggyaszatoljanak rajta. Ráadásul még kell oda egy reteszhorony is!

Ezért a tengely kilógó vége 14-es, alacsonyabb tűréssel, mint ami egy csapágyhoz kell, alacsonyabb felületi finomsággal, ami egy csapágyhoz kell - és akár 100 -200 mm hosszban is lehet ilyen!! (nyilván nem a te esztergádon)

A csapágyhely rajta 15-ös a hozzá illő tűréssel és felületi finomsággal, de - és ez a lényeg -, csak csapágynyi hosszban! Tehát a csapágy ráesik a lepra tengelyvégen keresztül a szabványos csapágyhelyre, ott szépen felfeszül a helyére, és jól érzi magát.

A fogaskerékben meg miért ne lehetne 14-es luk?

 

Aztán a hajtóműved....

Miért ne lehetne egy átmenő tengely benne 15-ös csapággyal? Egyik oldalon annyi csapágyhelyet alakítasz ki rajta, amennyit akarsz! Plusz maga a csapágyazott kihajtótengely is  csapágyazni fogja, nem?

Nem kötelező azt egy tengelyen két oldalról megcsapágyazni!

Ráadásul ha átmenő jelleg kell, és még kétoldali csapágyazást is akarsz, rakj bele két oldalról két féltengelyt! Mindkét féltengelynek meglesz a két csapágya, hiszen a kimenő hüvely is legalább két csapággyal csapágyazva van, tehát a beledugott féltengelyvég éppen azon a felé csapágyazva van. Sokkal könnyebb szerelni.

De nem lennék meglepve, ha a hajtómű gyári ajánlásai közül hiányozna az olyan felhasználás, amikor az átmenő tengely két oldalon egy-egy csapággyal meg van támasztva. Túl könnyen lehet ebből feszülő tengely, sok macera a sok csapágyat - vagy két csapágyat és a hajtómű házát - egy vonalba állítani. Egyszerűbb kihagyni az ilyen gázos szitukat.

 

Gyakorlatilag az összes villanymotor tengelye lépcsősen van csapágyazva. Én mást még nem láttam. Lehet innen ered az egész, nem tudom.

 

De szerintem lehet találni 14-es csapágyat is, csak macerásabb.

https://www.123bearing.eu/bearing-6202-2RS-D14-C3#container-tech-schema

És szerintem egy csapágyboltban személyesen még inkább tudnak neked mutatni valamit. Legfeljebb rendelni kell nekik.

 

DE!

Abban tökéletesen igazad van, hogy ettől még lehetne a csapágyak között 14mm-es is, mert akkor azt meg a 13-as végű tengelyre tolnánk fel!

Szóval végülis fogalmam sincs, miért nincs minden létező milliméter méretben minden csapágyas cégnek csapágya. Hacsak azért nem, mert nincs rá szükség. Meg lehet oldani a feladatokat kevesebb lehetőségből választva is.

:))))))))

 

Előzmény: jalpar (40626)