Újlaki Creative Commons License 1999.10.22 0 0 505
Remélem, a MALÉV neve nem változik, de a fuldoklás és a könnyek törölgetése közben szóba került a magyar repülőgépek lajstromjelében szereplő országkód, a HA. Ez feltehetően a – latin – Hungaria név rövidítése.

A lajstromjel a légijármű egyedi azonosító jele, mint az autónak a rendszám. A jogszabály szerint minden légijárművet lajstromba kell venni, tehát a hőlégballonokat, sőt még a nagyobb méretű repülőmodelleket is. A lajstromjel térben és időben egyedi, tehát ugyanazt a jelkombinációt nem lehet még egyszer kiadni. Ez alól talán csak a régi gépek ujraépített másolatai kapnak kivételt.

Az első rész az országkód, ez után kötőjellel vagy anélkül jön az országon belüli azonosító kód. A magyar lajstromjelekben még három betű szerepel, pl. HA-MOI. A kevésbé bennfenteseknek: a "mieink", azaz a repülőtéren dolgozók keresztnéven nevezik az összes gépet: MO-Ilona, Elcé-Géza, Elbé-Péter. Ja, és ha az eleje egyértelmű, csak a végét használják. Életem első fedélzeti rádióforgalmazása során (távolság: kb. 50 méter, a hangár előtt álló gépről a toronynak) "Torony a Helén-Alfa Lima-Charlie-Mike" hangzott el, így a "Torony" azonnal tudta, hogy egy kezdővel van dolga...

Érdekeség, hogy a háború előtt néha megpróbáltak értelmes szót alkotni a lajstromjelből: HA-DUR, HA-DAR, HA-MAR.

Ma különböző elvek szerint adják ki a betűket. Néha most is előfordul kivételezés: HA-YAK. Talán S betűsek a műrepülő gépek, az X pedig a kísérleti (?) ktagóriának vanfenntartva. Az Il–18-as korszakban a MO- kezdet talán Magyarországra utalt. Később az L-betűt a gázturbinás gépekhez rendelték, a következő betű a hajtóművek számát jelentette volna: az LBx tehát két, az LCx három hajtóművet jelentett volna. A Boeingek megjelenése A MALÉV-nél megzavarta ezt a "jól kigondolt" rendszert.

Érdekesség még, hogy megállapodások alapján a rossz hangzású vagy durva jelentésű kombinációkat kihagyják a sorból. Igy nem volt MO-Béla, azaz Il–18-asunk HA-MOB lajstromjellel. Nálunk kihagyják az ismétlődő betűket is: nincs HA-LBB vagy HA-LCC.

A léggömbök és vitorlázórepülők lajstormjelében betűkód helyett számkód áll az ország azonosítója után.

És ha már kellően belebonyolódtunk a magyar lajstromjelek (il)logikájába, egy kvízkérdés: A lajtstromjel eleje a lajstromba vevő ország kódja. N (és sok szám, pár betű) Észak-Amerikát jelenti, F- Franciaországot, D- Németországot (egy ideig volt DDR- is), a jó öreg CCCP-t felváltotta az RA- és még sok-sok (14?) országkód. De mi a cseh repülőgépek lajstromjelének kezdete? Pótkérdés: Miért?

A helyes megfejtők között – mi mást? – lajstromjeleket sorsolunk ki. A szerencsés nyertesek a lajtstromjelüket felírhatják a számítógépükre, az autójukra, a homlokukra, ahova csak akarják.