Nemo Creative Commons License 1999.10.21 0 0 0
Kedves Asztaltársak!

Az alábbi szöveg Németh Sándor, a HGY vezető lelkésze egyik, kazettán hallható tanításának szóról szóra leírt változata. A teljes hitelesítés érdekében a prédikációt az itteni szöveges átíráson túl hangfájllá digitalizálják, és honlapomról (www.extra.hu/nemo117) azt a változatot is elérhetővé fogom tenni. A magam részéről igyekeztem N.S. akcentusát minél hívebben lekottázni. A kötőjellel írt igekötős igék úgy olvasandók, hogy a második tagra komikusan és németesen (?) nagy hangsúly esik. (pl. "fel-Koncolna"). A kipontozott részek szünetet jelölnek. A szögletes zárójelek közt lévő részek nehezen érthető szavak pótlásai.

Idézet kezdete

...állandóan mintha jönne a levegőben egy nagy nyomás rám, hogy féljek, féljek, féljek, féljek, féljek. Mitől? ... Tapasztaltatok illyet? Hányan tapasztaltatok? ... Ez azt jelentette, testvérek, hogy akkor az ellenség ... belépett a lövész árokba, és tüzelt rátok... És nem a levegőből, hanem kiválasztott valakit a környezetetekben - egy régi barátot vagy akárkit, aki kinyitotta száját, és átvette az ördögnek a száját, és mondta rá[d], amit mondott. Tehát gyalázott tégedet, szidalmazott, rágalmazott. S ezt megérzi az ember, és ettől lehet szenvedni. Higgyétek el, ez legalább ollyan szenvedést tud okozni, a nyelv, mintha meg-Botoznának tégedet, mintha deresre huznának.... Hát mondja is, hogy olyan a nyelv, mint az ostornak a csapása. Tehát régen deresre huzták az embert, ostorral megverték, az körülbellül ollyan, amikor tégedet hátad mögött szidnak, gyaláznak - hogy ostorral ütnek. És ezt érzed szellemedben... De nagyon sokan a keresztények tudatlanok. És úgy közömbösen tudomásul veszik ezek[et] a hangulatokat, nem csinálnak semmit, hogy ebből kiszabaduljanak. És ha nem csinálsz... közömbözs vagy, akkor ez a légkör, a borzadály, a félelem, a reszketés, a keserű bolyongás, jajgatás teljesen leural. A menekülési [kényszer.] ... Nincs kedved az emberek közé menni. Ugyérzed, hogy elmész a pusztába, vagy a tenger másik végére, elrepüln[él] legszivessebben.... Azt csak azt sajnálod, hogy nincs szá... hogy a kezeid nem szárnyak. De kirepülnél az egészböll... Látjátok, a könyörgésben helye van annak, hogy el kell mondani az állapotot, helyzetet, amibe vagy. Dávid is mondja, hogy "elmennék" - de nem ezt csinálta, hanem rájött, hogy ez nem megoldás. Úgyse vagyok madár, nem vagyok, nem tollas a hátam, (Hahahaha) - tehát ez bármenyire szép óhaj, váty, nagyon kölltői... de ez megoldást nem hoz számomra. Hanem mi a megoldás? Kinyittom a számat. És az ellenségeim ellen, szólok egy-két szót Istennek. (Hihi-haha-hihi-haha). Értitek? (Hihi-haha). Utána egyből látta Dávid, abba kell hagyni ezt a sok panaszt: a, a, elsorolni, hogy ő milyen állapotba van, a diagnózis-elmondást - a tizedig versszakba "Rontsd meg, Uram!" (Hihihi-hehehe). "Oszlasd meg az ő nyelvüket" - mer olyan egységesen ellenem támadnak. Olyan egységesek a hazugságban. A rágalmazásban. Oszlasd meg őket. Ne rám irányuljon, hanem egymás felé......

Tehát látjuk, [én] ezzel fel akartam hívni a figyelmeteket, egyrészt, hogy a nyelv, [hát] ne becsüljétek le, nagyon nagy hatása van. Hogy mit mondanak rólad, a hátad mögött. Mer itt mondja Dávid, igen, igen, azt mondja, huszonkettedik [vers]: "Síma az ő száája, még a vajnál is simább." Olyan szépen lehet kenyér [sic!], mint egy vajaskenyér, olyan a beszéde. De azt mondja, "szivében háboruság van." Tehát felém, felém nincs benne szeretet. Hanem gyűlölet, harag van benne, "lágyak a beszédei az olajnál", de ott van az olaj mögött az éles szablya, hogy föl-Koncolna, ha lehet, tudna.... Tehát Dávidot ez a látszat nem tévesztette meg, hanem nagyon jól tudta, hogy illyen. Hogy amit szemben nagyon szépen beszél, lágyan beszél, de áztán a hátam mögött aztán leveszi rólam a keresztvizet... Nem kimél, hanem egyből a szablya alá von, a szablyája alá, és ott szablyáznak. Ha lehet, hogy... (Hahaha) Darabokra. Amíg, akkor hagyják abba, ha már látják, hogy minden porcikáját má, minden porcikájába szurtak-vágtak. S néha az ember igy érzi. Hogy az emberek elővették a nyelvüket, kardjukat, és azembert fölfektették, ugye, "titkon lövik az ártatlant," ahogy mondja Dávitt, elöször jól lenyilazták az embert, megsebesitették - az ember csak érzi, hogy ott kókad. Szóval olyan... úgy nem érzitek,... hogy nem áll a talpán. Nem kezdeményező az ember, nem tud örülni a kereszténységének, nem tud a megváltásnak örülni, nem, nem reménységgel várja aholnapot, nem tud örülni a viruló feleségének, gyermekeinek, ésigy tovább, hanem olyan, min[den dö-dö-dö]. (Háháháhá-hahahaha)...

És akkor itt még ilyenkor imádkozni sincs kedve: „Minek? Majd kipihenem ezt a nyomasztást, [meg így, úgy, amúgy.] (Hihihi). Ilyenkor fáradt is az ember, satöbbi. Ezekbe joban el lehet fáradní, mintha valaki tizórát dolgozna egyfolytába, ezegy jó kiadós szitkozódási nyílzápor, az jobban szét-Veri az embernek az erejét, mintha, a, ha dolgozna... A munkától nem fárad el az ember. A munká... a munka, dolgozik, utána van egy jó elégedettség, az ember utánna, a természete megujjul, még nagyobb erővel tud utána dolgozni, de amikor így össze van verve az ember, meg van botozva, ostorcsapázs volt, nyílvessző volt, szablya volt, minden volt ott... akkor az ember ugyérzi, hogy, hogy nincs egy ép tagja sem. A lelke nem ép. Az elméje nem ép. Tele van az embernek a gondolata mint egy forgataggal, itt mondja is, a szélviharhoz haso[nlítja]: "Sietnék kiszabadulni e sebes szélből, a forgószélből," az ember csak azt érzi, hogy benne van valamilyen kavarodásba, ésö az ember ollyan mintha ilyen ilyen valami betegség volna, egy ilyen hengerbe, és ilyen centrifugális erő feszítené az embert köröskörül, és nincs valami szilárd talaj, amire az ember meg tudna állni... Tapasztaltatok ilyet?... Hát ez azt jelenti, hogy gyaláztak benneteket... Szidtak benneteket...

Ne gondoljátok, hogy az ördög jött le, nem kell az ördögnek csinálni: van annyi napszámosa. (Hihihi). Anyós-após... (Hihi), barátok, mindenk...kit össze[], [azt mondja,] "Egybegyűlnek, összegyűlnek." Azt gondolják: »Na, szabdaljuk széjjel ma estére.« Jó program! (Há-há-há). »Neki, Anyu!« Anyu nekivág, (Háháhá), egyböl az élével... és utána kalapács, balta... pirított pásztor lesz belölle, kisütve, kicsontozva, vér kifolyadva, ugye hogy betöltik, hogy "ne egyég vérrel a hust" (Ha, ha, ha)... A vért kifolyatják belöllük, és teljesen jól megszárítják, ők szeretik száraz, ropogósan, mintha kacsasült lenne, (Hi, hi)..... és hát szegény embernek... ez tényleg olyan szegény ilyenkor, mint Dávid. Keseregve bolyong, és csak jajgat. (Hi, hi). Mondja, hogy, Dávid, azt mondja, hogy "Este, reggel, délbe panaszkodom, meg sóhajtozom." Állandóan ez jön......

De! van egy jó hir, hogy "Meghallja az én szómat." Tehát ha ilyen helyzetbe vagy, tehát amikor tudod, hogy nem a bűneid miatt szenvedsz, hanem gyaláznak tégedet, szidalmaznak tégedet, vádolnak tégedet, akkor mi a megoldás?... Mit kell csinálni?... Könyörögni. S a könyörgés a következő: A legelső dolog a könyörgésnél, hogy a szíved teljes módon Isten fele forduljon... Hogy Isten fele úgy forduljál, hogy várd Istentől a támogatást, segítést. Bele-Kapaszkodjál Istenbe. Ez a legelső dolog a könyörgésben. Amikor úgy mész oda, hogy »ki vagyok szolgáltatva. Hát nem tehetek ezellen semmit.« Nem is tudod megakadályozni. Ugy te lemondtál a hadakozásról, nem keresed föl és nem vered szájba, orrba (Höhö), tehát eböl nemm, ilyen eszközökkel nem élsz, de ugyanakkor hát az ember nem tud megnyugodni, hogy csak úgy, ez a beszéd ez ütés után kiált. Én nem üthetek, hát valakinek ütni kell. (Hihihi). És micsinál egy jó hívő, aki Istent szereti? Rábízza magát Istenre... Tehát könyörög neki. De legrosszabb az, amikor nem csinál az ember semmit. Még ro, jobb annál a passzivitásnál, hogy legalább kézzel üssön vissza. Az se jó dolog, nem keresztényi dolog, de inkább [gyorsabban beszél] – Isten megtanította két igazságra az ő népét: "Ha megdobnak kővel, dobd vissza kővel." Ne kenyérrel.... Szemet szemért, fogat fogért. Ez volt az első tanítás. De erre megtanította legelőször, szóval ez volt a minimális: "Ha megsértenek, sérts vissza. Ha megdobnak, dobd vissza." Tehát ez volt az első tanítása. A második tanítása pedig az volt, hogy ha megd... Szemet szemért, fogat fogad helyett, hogy ugye ha megdobnak tégedet kenyérrel [nevetve mondja], vagy kővel, dobd vissza kenyérrel, valahogy így hangzik, de hát mindenképpen akkor is reagálnod kell valahogyan, de nem úgy, hogy "Szemet szemért, fogat fogért," hanem akkor is kell csinálnod valamit. Tehát Istenhez fordulnod, és Istenre bíznod a dolgokat. De a legrosszabb az, amikor s.. nem ford... nem csinálsz te se magad érdekébe semmit, és Istenhez sem fordulsz.... Szal Ószövetségben tehát ez... Isten... azt mondta aze aze a... népének, hogy [ti] [vagy: mit] csináljatok meg? "Védd meg magadat, és az Isten is megsegit"... jelszóval, tehát szemet szemért, ha kivájták a szemedet, te is vájd ki az ő szemét... Ha egy embert megölnek közületek, Izraelnek a mai napig is ez a katonai stratégiája. "Szemet szemért, fogat fogért" - persze ők azt mondják, hogy ha egyet megölnek közülünk, azért tizet megölni, hogy az erőt demonstráljuk. (Hehehe-háháhá.) Nem rossz taktika, mit [ne mondjak.] (Hehe-höhö.) Nézzétek, akiknek ez a taktikájúk, öö, boldogok... Tudjátok. (Hehehe-hahaha.) Szal ezek a, mit érnek ezek a nagy humanista demokráciák, mindent eltűrnek. Az ő diplomatájukkal mindent csinálhatnak, meggyilkolhatják őket a teroristák, legfeljebb egy kis bátortalan nyilatkozaat... elutasittás, fölháborodás – de a teroristákat érdekli ez? Nevetnek rajta. Továbbra is tervezik a... De bezzeg a másik félnél! Egynek a haja szála is meggörbül... Na majd akkor megyünk (Hahaha-hahaha). Az erő! Kimutatják egyből az erőt. Mer ha nem mutatják ki az erőt, nem lehet megállítani [ezt]... Nem lehet megállítani..... És öö... és borzalmas... világ jönne létre. Tát igenis meg kell mutatni az erőt, az erőt demonstrálni kell, ha ilyen gonosz dolgok történnek. Tát nem hiszemm, hogy... hogyöö... ez igeellenes. De mint keresztényeknek, nekünk az Isten erejét kell bemutatni ilyen helyzetben is. Tehát hogy Isten erejéhez kell menekülni, nem nekünk visszavágni, nem nekünk visszaütni, hanem odamenni Istenhesz, és Istenbe belekapaszkodni. Könyörögni. Hatni Istenre... A következő módon. Tehát az első legfontosabb dolog az Isten fele való fordulás, a segítségének a megragadása. A következő dolog, amit nagyon fontos dolog csinálni, elmondani.... az állapotodat, helyzetedet, hogy mibe vagy. Elmondod: "Uram, én annyira... le vagyok törve, hogy mindennek érzem magamat... Ez fáj, az fáj, csontjaim, lábaim, ez, az, amaz, ehhez nincs kedvem, ahhoz nincs kedvem. Legszivessebben ezt csinálnék, azt csinálnék" - tehát Istennek meg lehet így nyílni! El lehet mondani a helyzetedet. Nem fog ő ezért megvetni. De nem szabad itt abbahagyni a könyörgést. (Höhöhöhöhö)......

Tehát először elmondja a helyzetet, a jelenséget. Utána elmondja Dávid, még azt is, hogy az ő látása szerint ez[t] mi eredményezte. Dávidnak volt egy látása, hogy az ellenségnek a beszéde... okozta ezt, hogy állandóan tátognak, csácsognak, nem tudják be... fogni a szájukat, állandóan mond... beszélnek rólam, hazugságokat, rágalmakat, szidalmakat. S ez a második: hogy elmondja, hogy mi az oka. Ha véletlenül bün az oka, akkor a bűnt kell elmondani, és a bűnt kell megvallani. De ha az ellenségnek a beszéde, akkor ezt kell elmondani. Na és jön a következő. Ami viszont nagyon nehéz kérdés a keresztények számára. A kérés, kivánság, az elenség ellen..... Ugyérzik, hogy, a keresztények, körübelül ugy imádkoznak: »Uram, áldd meg őket, hogy utána még jobban tudjon szidni engemet, még tehetségesebb legyen a gyaláz..kodásában, szitkozódásában, még több hazugságot találjon ki ellenem.«... "Szeresd ellenségeidet!" - De hogyan tudod te az ellenségeidet szeretni? Nem pszichikai szeretettel, mondja Jézus, hanem az "ágápé"-val. Isteni szeretettel. Ahogy Isten szereti őt, te is úgy szer.. neked is úgy kell az ellenségeidet szeretni. És Isten hogyan szereti az ilyen embereket?... Haragját mutatja meg nekik... Csapásokat mér, hogy elmondta az én testvérem, hogy jött a szivinfarktus, jött a aa... migrén. Míg föleszmélt, hogy valamit nem jól csinált... Magába szállt. Hát ha te azt imádkozod: az ellenségnek még sikeresebb legyen, még nagyobb karriert csináljon, há még magabiztossabb lesz, aszongya: "hát ennél jobb üzlet nincs, mint keresztényeket szidni." (Há, há) "Megéri! Hát ettől csak emelkedik az ázsióm"... szal megy a karierje, szekere fölfelé! Ezt csinálhatja büntetés nélkül! És ha ő így megy, és hagyjuk ezt, mi szeretjük őt? Nem szeretjük. Mer akkor szeretjük, ha azt az embert valamilyen módon az Úrhoz vezetjük... Ha nem hallgat [szép] szóval? Tehát a bizonyságtevés szavával? Akkor kell, kérnünk kell Istent, hogy ő avatkozzon be természetfölötti módon, hogy valahogyan nyomja oda a megtéréshez. (Hö-hö, hi-hi.) De akeresztények sokszor, "jaj, hát ez gonosz dolog," - nem gonosz dolog! Az lenne gonosz dolog, ha nem csinálnád. Mer akkor érdektelen vagy, közömbözs vagy a sorsa felől. És el fog veszni. El fog kárhozni... De Dávid azt mondta, hogy "Rontsd meg, Uram, őket!" Mert ha jön a fizikai betegség, fejfájás, ha jön egy szájbetegség a szájukra! Akkor abbahagyják a bünt, és hátha elkezdenek gondolkodni, hogy valamit nem jól csinál[tak]. Nem?... És ha rájönnek, fölismerik, hogy mí a baj, hiszen orvosolja, mint a testvéremét, elvette aproblémát. Problémáját. De nem szabad ilyentől félni, hogyö nem szabad ilyent imádkozni. Dávid még azt is mondta, hogy hát ne. Hát engemet körülvett a félelem, a borzadály, rettegés – hát őt meg vegye körül a halál! (Háháháhá-háháháhá, jáh-jáh, hihihihihi!) Tizenhatodig versszakban. (Hihihi, hehehe, höhöhö, hühühü.) Tehát ez azt jelentette [nevetve mondja], hogy Dávid itt azt kérte, hogy állandóan ilyen agóniz.. [hápog a nevetéstől] agonizáló állapotban legyen. Szal állandóan a halál, hogy vá, a halál állapotában legyen. Nézzétek, sok ember nem tér észhez, csak akkor, ha úgy érzi, ha megmondja az orvos neki, hogy "nézze, a maga betegségén nem tudok segíteni, pár napja van vissza, pár hete, hónapja." És dicsőség az Úrnak. Ilyenkor tud Úr, az Úr kül, szólni a szivéhez. Vagy ha nem, akkor azt mondja Dávid, "Szálljon elevenen a Seolba." (Háháháhá-háháháhá-háhá, húúhúú, hihihehe!)......

Szóal iea a Szellemnek a kardját, de ha nem vagy támadó, ez igazán támadó igé[k] [vagy „igény”]. [De ha] nem vagy támadó, semmit nem érsz el az ellenséggel. Semmit nem érsz el. Ssemmit nem fogsz elérni. Szal ezért nem szabad abbahagyni a könyörgést, igenis.... Lehet.. majd mutatok egy még keményebb zsoltárt. S Jézus nem azt mondta, hogy "ezt tépjük ki a Zsoltárok 55, 56-odik zsoltárt, 35-ödik, hát el fogom tölteni [talán: „törölni”]. Ez most már nem igasz." - "Ha gyaláztatol, könyörögj." És a Biblia megmutatja, hogy mi egy könyörgés. Essz. Ami az 55-ödik versszak, ööö zsoltárban és az 56-odik zsoltárban van. És ez mindez szeretetből fakad. Ez szeretet. És inkább legyen neki, legyen szerencsétlen, ööö ööa kudarcos ember, és ébredjen fel az ő problémájára. Hogy az a problémája, hogy Isten ellen hadakozik, az Isten népét gyalázza. De ha ő továbbra is egészséges... egészséges, sikeres... és gyalázza Istennek a népét, az Urat, hát ez soha nem fog fölébredni, és besétál a kárhozatba. Észre se veszi. És szeretjük ezt az embert? Nem.... Tehát nekünk kicsit mélyebben kell látni a dolgokat. Nem humanista szemmel, hanem Isten szemével kell nézni az embereket. És vannak, nézzétek... csak magatokba szálljatok be, ha bizonyos csapások nem jötteg volna az életünkbe, nem tértünk volna meg. Ahogy elhangzott is, az ember illyen, hogy bajjban, meg a nyomoruságban fordul Istenhez. De ha te állandóan az ellenségeidnek azt kivánod, hogy sikeressek legyenek, szerencsések legyenek, akkor te azt kéred őket, hogy ne jöjjenek soha olyan helyzetbe, hogy Istenhez forduljanak. És ez szeretet? Nem. Egyáltalán nem. Az a szeretet, hogy olyan helyzetbe jöjjön a te ellenséged, hogy ő is kibéküljön Istennel. És ha nem megy ez egy belső meg-Világosodás által, hát akkor menjen csonttöréssel, ööö betegséggel, ron..mbolással, menjen úgy, ahogyan... az a lényeg, hogy Istenhez, Istent megismerje... Tehát kicsit lehet, hogy soka..toknak szokatlan, kemény, de higgyétek el, hogy ezek a Bibliában, szerepelnek. Ez nem véletlenül, ez is Isten beszéde. És a Dávidban ezt a Krisztus szelleme mondotta ezeket az igéket. Nem a bosszuálásnak a szeleme volt [ez]. Én nem gondolnám,hogy Dávidban nem volt Szentlélek. De egyszerűen az ellenséget igy lehet legyőzni. Luther is azt mondta: "Az e, az ellenség, amilyen erős kifejezést használ, én annál erőssebbet." [Kár, hogy ezzel saját vaskos hitvitai modorát védte, nem pedig az imakommandó általi átkozódást próbálta megideologizálni.] (Höh-höh-háh). Tehát ha az ellenség, mert valami ilyesmit kivánhattak, ugye Dávid nem tudhatta pontosan, csak azt látta, hogy őt körülveszi a halálfélelem. Hát ha engemet, a halálomat akarják, akkor vegye körül őt a halál! Nekem még van is hatalmam rá.., hogy odamenjen hozzá. És leüljön hozzá, és mindenap simogassa. (Háhá-háhá) és dédelgesse. (Háhá, hehe, höhő. Hehü, hehü. Híí.) Ez így van!........

Ne felejtsük el az 55. és az 56. zsoltárt, míg visszalapozunk, most egy keményebb zsoltárt mutatok, a 35. zsoltárt.

Az idézést itt megszakítom. Kb. ugyanennyi van még hátra. Csak annyi kommentárt fűznék az elhangzottakhoz, hogy:

  • Ezek szerint a cél szentesíti az eszközt (akár haljon meg a haragosom, csak térjen meg, azaz ne szidjon engem). Ezzel az erővel a spanyol konkvisztádorok is joggal mészárolták le az őslakókat.
  • Ez a brilliáns teológia az embert, az egyéni sértettséget teszi meg a bírónak abban az ügyben, hogy mi vezet a másik ember üdvösségére.
  • Viszont nem értem, hogy NS miért tekinti gyűlölőinek azokat az embereket, akik (szerinte) rosszat mondanak róla, és a vesztét akarják. Elvégre ha valóban hinne is abban, amit prédikál, akkor el kellene fogadnia, hogy rosszakarói csak azért mószerolják őt, hogy megtérjen.
  • Amikor pedig az apostol azt mondja: "Szeretetben egymást megelőzők legyetek," akkor nem arra utal, hogy egymás botlásait bocsássuk meg, hanem hogy versengve átkozzuk egymást, mert annak van üdvös hatása.

    No de nem fogok ebben a csömörletesen áporodott, gennyes és pudvás okádékban tovább kotorászni. Másokat sem tekintek olyan gyermetegnek, hogy azt higgyem: nélkülem nem tudnak keresztényi ítéletet alkotni róla.

    Ha eddig nem mentem volna el a HGY-ből, most megtenném. Sírva. De ezeket a könnyeket én már jó pár éve kisírtam magamból. NS pedig köszönje meg saját magának azokat a jókívánságokat, amelyeket ezért a prédikációért a közvéleménytől és a politikusoktól kapni fog.

    Tisztelt Hitgyülisek!

    Benneteket továbbra is elfogadlak beszélgetőpartnernek, ha ezúttal nem álltok be a sorba, és a fenti prédikáció velejét nyilvánosan megtagadjátok. Ellenkező esetben – no nem az imakamrámból foglak benneteket megátkozni (engem soha nem fog idáig ragadni az ágápé-szeretet)”, hanem - mint Luther - szemtől szembe fogom megcáfolni és a fejeteken szétkenni azt a ganaj közt érlelt csömörletes teológiát, amit NS itt világra öklendezett.

    Kedves Felháborodók!

    Ha az én modorom bántja a fületeket, tudjátok be annak, hogy nem bírom a teológilag megideologizált sumák képmutatást és a hisztérikus ellenségkép-gyártást. Ha pedig a prédikáció nem tetszik, akkor Krisztus testének épsége érdekében kérlek benneteket, hogy terjesszétek a honlapomra (www.extra.hu/nemo117) egy héten belül kiteendő teljes szöveget (a biztonság kedvéért csak amikor a bizonyító hanganyag is elérhető lesz).

    Kedves Csitítgatók!

    Ne csitítgassatok. Szerintem NS egy rosszindulatú és basáskodó eretnekvezér, és jó úton halad afelé, hogy a HGY-t (ahol még sok kedves ismerősöm van) már teológiai értelemben is szektává változtassa. Talán sikerül némelyeket megmentenem azzal, hogy világgá kiáltom ezt a szégyenletes prédikációt. És ez nem tilos, mert akik ellen írok, azok nem is szégyellik.