Újlaki Creative Commons License 1999.10.07 0 0 413
Ha az a Mi–8-as tényleg leesett volna 100 méterről, akkor nem sok maradt volna belőle. Nyilván leautorotált, ami végül is egy helikopternél tulajdonképpen majdnem része a normális repülési üzemmódoknak. Most olvastam egy Alouettről, az csak 15 méterről jött le, de ott valóban levált a rotor. Az ripityára ment.

A közhiedelemmel ellentétben egy leállt hajtóművű repülőgép nem kőként zuhan (gondoljatok csak a vitorlázórepülőgépekre, azokban gyárilag leállt a motor), hanem – hacsak nem követnek el valami pilótahibát – egészen tűrhetően siklik. Egy Jak–40 (MALÉV-eseknek YAK–40) siklószáma 15 körül van, más gépeké ennél akár jobb is lehet, azaz egy utasgép akár 150 kilométert is megtehet, mire az utazómagasságból leér a földig. Közben még egy repteret is találhat.

A helikoptereknél azért kicsit kényesebb a dolog, 1–2 másodpercen belül cselekedni kell, hogy a rotor le ne álljon, az autorotáció kialakuljon. Ilyenkor persze segít a haladás, többnyire repülőgépszerűen, kilebegtetve, kigurulva szállnak le. Láttam ilyet, és megrendítő volt.

A loopinggal az a baj (a Discovery Channel szerint lupping), hogy ellentétben a repülőgép szárnyával, amelyik fejjel lefelé is ad felhajtóerőt, legfeljebb egy kicsit nagyobb állásszöget kell neki adni, a helikopter rotorja általában nem állítható olyan negatív szögbe, hogy "lehajtóerőt" produkáljon. Az a gyanúm, hogy szilárdsági problémák is felmerülnek, hiszen az Erzsébet-híd sem bírná ki, ha fejreállítanák. Az orsónál hasonló probléma van, és még az sem tűnik elfogadható érvenk, hogy ott rövidebb ideig van a szerkezet fejjel lefelé, hiszen egy gyors orsónál igen kemény precessziós nyomtaékot fejt ki a rotor, ha egyáltalán hajlandó ilyenhamar a forgási síkját megváltoztatni.

Ahhoz, hogy egy helikopter teljes bukfencet vagy orsót csinálhasson, az amerikai filmek által sugallt akaraterőn kívül egyéb is kell, vagyis a szerkezetet kimondottan úgy kell megtervezni és megépíteni,hogy mind szilárdságtanilag, mind kormányzás szempontjából erre alkalmas legyen. Úgy hallottam, van már egy ilyen helikopter. Flimesek, előre!

Előzmény: Hamster (408)