Leslie07 Creative Commons License 2021.02.03 0 0 176353

Sok esetben találunk utalást a héber kánon által elfogadottab könyvekben is más könyvekre, mint hiteles bizonyítékra,amire az író ,mint korábban megírt könyvekre utal. 

 

Pl. a Józsué könyve a 10. fejezetben utal a Jáser , magyarul az Igazak könyvére.

 

Józsué 10:13És megálla a nap, és vesztegle a hold is, amíg bosszút álla a nép az ő ellenségein. Avagy nincsen-é ez megírva a Jásár könyvében? És megálla a nap az égnek közepén és nem sietett lenyugodni majdnem teljes egy napig.

 

A Jásár könyvére való utalást nemcsak a Józsué 10:13-ban találjuk,hanem a 2.Sámuel 1:13És monda Dávid az ifjúnak, aki ezt elbeszélé néki: Honnét való vagy te? Felele: Egy jövevény Amálekita férfi fia vagyok.14Ismét monda néki Dávid: Hogy nem féltél felemelni kezedet az Úr felkentjének elvesztésére?15És szólíta Dávid egyet az ő szolgái közül, kinek monda: Jőjj elő és öld meg őt. Ki általüté azt, és meghala.16És monda néki Dávid: A te véred legyen a te fejeden: mert a tennen nyelved vallása bizonyságot tesz ellened, mondván: Én öltem meg az Úrnak felkentjét.17És keservesen síra Dávid ilyen sírással, Saulon és Jonathánon, az ő fián,18És monda (íjdal ez, hogy megtanulják Júda fiai, mely be van írva a Jásár könyvébe):

 


A Jásár könyve azért is értékes, mert beszámol Nimród születéséről.

 

„És azokban a napokban a Khám fia, Khús, a Noé fia, feleséget vett magának idős korában és az szült neki fiút és elnevezték őt Nimródnak, mondván: abban az időben az emberek fiai ismét elkezdtek fellázadni és vétkezni az Isten ellen. És felnőtt a gyermek és az apja rendkívüli módon szerette őt, mert öreg korának a gyermeke volt.” (Jásár könyve 7:23)

 


A Jásár könyvéből megtudjuk, hogy Nimród kezdetben élvezte az Úr támogatását,amíg a testvérei védelmében harcolt.Késöbb ellene szegult az Úrnak, sőt le is akarta nyilaztatni az urat a követői által a bábel torony tetejéről.

 

A Jásár könyve szerint a gigantikus munkához Nimród hatszáz-ezer férfit gyűjtött össze, akik a fővárostól kétnapi járóföldre fekvő síkságon kezdték meg az építkezést. A vállalkozásban támogatta őt apja, Khús, és annak testvérei, Pút, Micráim és Kánaán. „És kezdtek téglát vetni és tüzeket gyújtani, hogy felépítsék a várost és a tornyot, amelyet elterveztek. A torony építése lázadás és bűn volt a számukra, mert miközben építették, a szívükben úgy gondolták, hogy a Menny Ura és Istene ellen kezdenek háborút és felhatolnak hozzá az égbe.” (Jásár könyve 9:24-25)

Az építők három részre oszlottak aszerint, hogy milyen motívumot választottak maguknak a lázadásra „Az első azt mondta, hogy felmegyek a mennyekbe és harcolok ellene; a második azt mondta, hogy felmegyek a mennyekbe és odaviszem az isteneinket, hogy ott imádjuk majd őket; a harmadik azt mondta, hogy felmegyek a mennyekbe és megölöm őt nyilaimmal és a dárdámmal.” (9:26) A vállalkozásnak sok áldozata volt, de a fanatikus építők nagyobb kárnak tartották, ha egy tégla lehullott, mintha egy ember esett alá a magasból. Önbizalmuk csak növekedett, amikor az égbenyúló torony tetejéről fellőtt nyilak véresen hullottak vissza. Amikor ezeket egymásnak megmutatták, azt mondták: „Bizony megöltük azokat, akik az egekben vannak. Mindez az Úrtól volt, hogy tévelygésre vezesse őket, és eltörölje őket a föld színéről.” (9:30).

 


A Jásár könyve utal a bőrruhákra,amit Isten az első embernek készített:

 

Nimród családja a Jásár könyve szerint egy rendkívüli örökség birtokosa volt, amelynek az eredete egészen az Éden kertjéig nyúlt vissza: „És a bőrruhák, amelyeket az Isten Ádámnak és a feleségének készített, Khúshoz kerültek. Ugyanis Ádámnak és a feleségének a halála után Énok, a Járed fia kapta meg a bőrruhákat, és amikor Énok elragadtatott, akkor ő átadta ezeket a fiának, Methusélahnak. És Methusélah halálakor Noé megfogta a bőrruhákat és bevitte azokat a bárkába és azok ott voltak vele egészen addig, amíg el nem hagyta a bárkát, és amikor elhagyták a bárkát, Khám ellopta ezeket a bőrruhákat az apjától, Noétól és fogta azokat és elrejtette azokat a testvérei elől. És amikor Khám az elsőszülöttjét, Khúst nemzette, titokban neki adta ezeket a bőrruhákat és azok Khúsnál voltak sok napon keresztül. És Khús is elrejtette azokat a fiai és testvérei elől és amikor Khús Nimródot nemzette, akkor, mivel szerette őt, neki adta a bőrruhákat. És Nimród felnőtt és amikor húsz éves volt, felvette magára ezeket a bőrruhákat.” (Jásár könyve 7:24-30)

 


A Szentírás sokkal terjedelmesebb volt,mint azt a talmudisták kánonja tartalmazza.

 

Sok  írás van, amelyekről említést tesznek a szentírások, de amelyek ma nincsenek birtokunkban. Ezek közé tartoznak a következő könyvek és írók: a szövetség (2.Mózes 24:7), az Úr hadai (4.Mózes 21:14), Jásár (Józsué 10:13; 2.Sámuel 1_18), Salamon cselekedetei (1.Királyok 11:41), Sámuel, a látnok (1.Krónika 29:29), Nátán próféta (2 Krón. 9:29), Semája próféta (2 Krón. 12:15), Iddó próféta (2 Krón. 13:22), Jéhu (2 Krón. 20:34),Hózai beszédei (2 Krón. 33:19), Énók (Júd. 1:14), Zénok, Neum és Zénos szavai (1 Ne. 19:10), Zénos (Jákób 5:1), Zénok és Éziás (Hél. 8:20), emlékezet könyve (Mózes 6:5); Korinthusbeliekhez írt levelek (1 Kor. 5:9), Efézusbeliekhez írt levél (Eféz. 3:3), Laodiceából írt levél (Kol. 4:16).