Újlaki Creative Commons License 1999.09.28 0 0 372
Bár nagy a restanciám (tegnap már másfél órája írtama a választ, képekkel, linkekkel stb. a letérdelő repülőgéppel kapsolatban, amikor lekapcsolt a modem, ettől meg elszállt a program. MATÁV, Billgétsz két jóbarát, együtt ... át a júzert; nem rímel, de viszont igaz), mégis egy friss:

Ma a Discovery Channel repülős műsorában a légijárművek kormányzásáról volt szó. A felvezető részben a helikoptereket mutatták, hogy kezdetben, ha repültek volna is, nem lehetett őket kormányozni,ű. Erre fel az volt a magarázat, hogy a motorteljesítmény nem volt elegendő a felemelkedésükhöz...

A másik: megmagyarázták, hogy a helikopter a rotor forgása miatt el akar fordulni. - Ezt a forgatóerőt hívják nyomatéknak - mondta a bemondó.
Mondanom sem kell, a kép és az alámondás szerint az oldalkormány kell a gép elfordulásához, a csűrő a szöveg szerint a dőléshez, a kép szerint az orsózáshoz kell. A derék néző azóta sem érti, miért van az utasgépeken is csűrő, hiszen azojk nem szoktak orsózni...

A fly-by-wire kormányzást következetesen elektromos kormányzásnak titulálta a bemondó, holott a jelenlegi rendszerek midnegyike elektronikus megoldás. Ja, villany persze van benne...

A Discoverynek nem kell magyar fordító, önmagában is tud hülye lenni.

Hogy valami repülős élmény is legyen: elképesztő volt látni Mr. Sikorskyt (orosz emigráns, ugye?), amint felöltőben, kalapban ül egy rácsszerkezeten, keze a kollektív és a ciklikus karon, és mérhetetlen nyugalommal kormányozza az első ízben engedelmeskedő forgószárnyas jószágot.

A másik nagyszerű látvány a hátkormány volt. A botra szerelt kormánykerék előre-hátra döntve a magassági kormányt mozgatta, elfordítva az oldalkormányt, míg a csűrő kitérítéséhez a pilótának a törzsét bedöntve az üléstámlát kellett jobbra vagy balra döntenie.

És érdekes volt a nem szimulált szimulátor, azaz a helikopter orra elé szerelt önálló toldalék-pilótakabin, amelyből a berepülőpilóta (ha lett volna magyar hang, tesztpilóta) kipróbálhatja a fly-by-wire kormányrendszert, miközben hátul a "rendes" személyzet azért készen áll, hogy a még benthagyott hagyományos, mechanikus kormányszervekkel beavatkozzon, ha minden vezeték szakad ;-)